Metodyka pracy rewalidacyjno-wychowawczej z osobami ze sprzężoną i głęboką niepełnosprawnością intelektualną Kierunek studiów: Pedagogika specjalna
Kod programu: W3-SMPC19.2020

Nazwa modułu: Metodyka pracy rewalidacyjno-wychowawczej z osobami ze sprzężoną i głęboką niepełnosprawnością intelektualną
Kod modułu: PS_NI_MPRW_E2
Kod programu: W3-SMPC19.2020
Semestr:
  • semestr letni 2026/2027
  • semestr letni 2025/2026
  • semestr letni 2024/2025
Język wykładowy: polski
Forma zaliczenia: egzamin
Punkty ECTS: 5
Opis:
Celem zajęć jest wyposażenie studentów w wiedzę i umiejętności przygotowującą ich do pracy z osobami ze sprzężoną i głęboką niepełnosprawnością intelektualną ze szczególnym uwzględnieniem sytuacji edukacyjnej. Przedstawione zostaną podstawowe założenia szeroko rozumianego procesu edukacji i rehabilitacji, zapozna się podstawowymi metodami pracy rewalidacyjno-wychowawczymi. Zakłada się, że wszystkie efekty uczenia się modułu będą realizowane w trakcie zajęć dydaktycznych w bezpośrednim i/lub pośrednim kontakcie z wykładowcą akademickim oraz podczas pracy własnej studenta.
Wymagania wstępne:
Dydaktyka specjalna, pedagogika specjalna
Literatura podstawowa:
(brak informacji)
Efekt modułowy Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5]
W zakresie wiedzy absolwent zna i rozumie metodykę metodykę pracy rewalidacyjno-wychowawczej z osobami ze sprzężoną i głęboką niepełnosprawnością intelektualną; metody pracy z osobami z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu głębokim [PS_NI_MPRW_E2_1]
K_W05 [4/5]
W zakresie wiedzy absolwent zna i rozumie organizację i metodykę zajęć rewalidacyjno- -wychowawczych; zasady konstruowania indywidualnego programu zajęć rewalidacyjno-wychowawczych oraz współpracy ze środowiskiem rodzinnym lub personelem opiekuńczym placówek pobytu stałego [PS_NI_MPRW_E2_2]
K_W10 [4/5]
W zakresie umiejętności absolwent potrafi analizować metodykę pracy rewalidacyjno-wychowawczej z osobami ze sprzężoną i głęboką niepełnosprawnością intelektualną; analizować i stosować metody pracy z osobami z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu głębokim [PS_NI_MPRW_E2_3]
K_U06 [5/5]
W zakresie umiejętności absolwent potrafi analizować organizację i metodyki zajęć rewalidacyjno-wychowawczych; konstruować indywidualne programy zajęć rewalidacyjno-wychowawczych; współpracować ze środowiskiem rodzinnym lub personelem opiekuńczym placówek pobytu stałego [PS_NI_MPRW_E2_4]
K_K07 [4/5]
W zakresie kompetencji społecznych absolwent gotów jest do samodzielnego pogłębiania wiedzy pedagogicznej [PS_NI_MPRW_E2_5]
K_K01 [4/5]
W zakresie kompetencji społecznych absolwent gotów jest do współpracy z nauczycielami i specjalistami w celu doskonalenia swojego warsztatu pracy [PS_NI_MPRW_E2_6]
K_K07 [4/5]
Typ Opis Kody efektów modułowych do których odnosi się sposób weryfikacji
Egzamin pisemny [PS_NI_MPRW _E2_w_1]
Sprawdzenie wiedzy z zakresu metodyki pracy rewalidacyjno-wychowawczej osób ze sprzężoną i głęboką niepełnosprawnością intelektualną oraz teorii wychowania, uczenia i uczenia się osób ze sprzężoną i głęboką niepełnosprawnością intelektualną oraz zaburzeń funkcjonowania rodziny z dzieckiem niepełnosprawnym
PS_NI_MPRW_E2_1 PS_NI_MPRW_E2_2 PS_NI_MPRW_E2_3
Projekt [PS_NI_MPRW_E2_w_2]
Diagnoza z propozycją oddziaływań rewalidacyjno-wychowawczych w stosunku do osób ze sprzężoną i głęboką niepełnosprawnością intelektualną i jego rodziny.
PS_NI_MPRW_E2_1 PS_NI_MPRW_E2_2 PS_NI_MPRW_E2_3 PS_NI_MPRW_E2_4 PS_NI_MPRW_E2_5 PS_NI_MPRW_E2_6
Rodzaj prowadzonych zajęć Praca własna studenta Sposoby weryfikacji
Typ Opis (z uwzględnieniem metod dydaktycznych) Liczba godzin Opis Liczba godzin
wykład [PS_NI_MPRW_E2_ fs_1]
Wykład podstawowych teoretycznych zagadnień z wykorzystaniem metod audiowizualnych
15
Analiza literatury, rozporządzeń MEN dotyczących zajęć rewalidacyjno-wychowawczych osób ze sprzężoną i głęboką niepełnosprawnością intelektualną.
45 Egzamin pisemny [PS_NI_MPRW _E2_w_1]
ćwiczenia [PS_NI_MPRW_E2_ fs_2]
Metody podające z wykorzystaniem metod audiowizualnych; metoda projektu skierowanego do osób ze sprzężoną i głęboką niepełnosprawnością z uwzględnieniem zajęć rewalidacyjno-wychowawczych; prezentacje projektów indywidualnych/grupowych
30
Analiza literatury i przygotowanie projektu dotyczącego diagnozy z propozycją oddziaływań rewalidacyjno-wychowawczych w stosunku do osób ze sprzężoną i głęboką niepełnosprawnością intelektualną i jego rodziny.
60 Projekt [PS_NI_MPRW_E2_w_2]
Załączniki
Opis modułu (PDF)
Informacje o sylabusach mogą ulec zmianie w trakcie trwania studiów.
Sylabusy (USOSweb)
Semestr Moduł Język wykładowy
(brak danych)