Podstawy logopedii w pracy z osobą z niepełnosprawnością intelektualną Kierunek studiów: Pedagogika specjalna
Kod programu: W3-SMPC19.2020

Nazwa modułu: Podstawy logopedii w pracy z osobą z niepełnosprawnością intelektualną
Kod modułu: PS_NI_PL_E1
Kod programu: W3-SMPC19.2020
Semestr:
  • semestr zimowy 2026/2027
  • semestr zimowy 2025/2026
  • semestr zimowy 2024/2025
Język wykładowy: polski
Forma zaliczenia: egzamin
Punkty ECTS: 4
Opis:
Moduł przedmiotu Podstawy logopedii w pracy z osobą z niepełnosprawnością intelektualną ma wyposażyć studentów w wiedzę z zakresu logopedii ogólnej na poziomie podstawowym, z uwzględnieniem budowy aparatu mowy oraz występujących zaburzeń mowy, wymowy i języka. Studenci zapoznają się z wiedzą niezbędną dla wsparcia dziecka/osoby z niepełnosprawnością intelektualną, z problemami w zakresie komunikacji językowej, uwarunkowań tych problemów , a także doboru i zastosowania odpowiednich metod diagnostycznych z określeniem możliwości terapeutycznych. Wszystkie efekty uczenia się zakładane w module planuje się osiągnąć w trakcie zajęć, a także podczas pracy własnej studenta. Zakłada się, że wszystkie efekty uczenia się modułu będą realizowane w trakcie zajęć dydaktycznych w bezpośrednim i/lub pośrednim kontakcie z wykładowcą akademickim oraz podczas pracy własnej studenta.
Wymagania wstępne:
Student posiada wiedzę ogólno-pedagogiczną , zdobytą w ramach kształcenia kierunkowego w dotychczasowym kształceniu akademickim z zakresu: wprowadzenia do pedagogiki ogólnej, pedagogiki specjalnej, psychologii oraz biomedycznych podstaw rozwoju człowieka.
Literatura podstawowa:
(brak informacji)
Efekt modułowy Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5]
W zakresie wiedzy absolwent zna i rozumie etiologię zaburzeń mowy u osób z niepełnosprawnością intelektualną; zagadnienia wczesnego wspomagania rozwoju mowy dziecka z niepełnosprawnością intelektualną oraz rolę rodziny tego dziecka w tym zakresie [PS_NI_PL_E1_1]
K_W02 [4/5]
W zakresie wiedzy absolwent zna i rozumie współczesne teorie terapii, interwencji i rehabilitacji logopedycznej oraz wybrane metody, techniki i programy terapii logopedycznej [PS_NI_PL_E1_2]
K_W03 [4/5]
W zakresie umiejętności absolwent potrafi uzasadniać rolę wczesnego wspomagania rozwoju mowy dziecka z niepełnosprawnością intelektualną oraz charakteryzować rolę rodziny dziecka z niepełnosprawnością intelektualną w tym zakresie [PS_NI_PL_E1_3]
K_U01 [3/5]
W zakresie umiejętności absolwent potrafi analizować i wykorzystywać współczesne teorie interwencji i rehabilitacji logopedycznej; stosować wybrane metody, techniki i programy terapii logopedycznej osób z niepełnosprawnością intelektualną [PS_NI_PL_E1_4]
K_U11 [4/5] K_U13 [4/5]
W zakresie kompetencji społecznych absolwent jest gotów do autorefleksji nad rozwojem zawodowym [PS_NI_PL_E1_5]
K_K03 [5/5]
Typ Opis Kody efektów modułowych do których odnosi się sposób weryfikacji
Egzamin [PS_NI_PL _E1_w_1]
Forma pisemna; znajomość treści programowych modułu, krytycznego i refleksyjnego podejścia do problematyki przedmiotu
PS_NI_PL_E1_1
Prezentacja [PS_NI_PL_E1_w_2]
Prezentacja grupowa wybranego tematu
PS_NI_PL_E1_1 PS_NI_PL_E1_2 PS_NI_PL_E1_4
Projekt [PS_NI_PL_E1_w_3]
Indywidualny projekt pomocy logopedycznej i jej wykonanie wraz ze scenariuszem zajęć z jej wykorzystaniem
PS_NI_PL_E1_2 PS_NI_PL_E1_3 PS_NI_PL_E1_5
Rodzaj prowadzonych zajęć Praca własna studenta Sposoby weryfikacji
Typ Opis (z uwzględnieniem metod dydaktycznych) Liczba godzin Opis Liczba godzin
wykład [PS_NI_PL_E1_fs_1]
Metody dyskusyjne, metody pracy ze źródłami, metody problemowe, wykład monograficzny prezentacja multimedialna
15
Samodzielne studiowanie/czytanie literatury; przygotowanie do zaliczenia treści programowych modułu podczas egzaminu
45 Egzamin [PS_NI_PL _E1_w_1]
ćwiczenia [PS_NI_PL_E1_fs_2]
Ćwiczenia konwersatoryjne, metody aktywizujące, metody gier dydaktycznych, metody kooperatywne, metody pracy ze źródłami, pokaz z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej, prezentacja
15
Przygotowanie z zakresu treści modułu, przygotowanie zadań wynikających z przebiegu harmonogramu zajęć, przygotowanie prezentacji, przygotowanie pomocy logopedycznej oraz kwestionariusza zajęć - projektu
45 Prezentacja [PS_NI_PL_E1_w_2] Projekt [PS_NI_PL_E1_w_3]
Załączniki
Opis modułu (PDF)
Informacje o sylabusach mogą ulec zmianie w trakcie trwania studiów.
Sylabusy (USOSweb)
Semestr Moduł Język wykładowy
(brak danych)