Praktyka zawodowa wakacyjna (edukacja włączająca) po III r. Kierunek studiów: Pedagogika specjalna
Kod programu: W3-SMPC19.2020

Nazwa modułu: Praktyka zawodowa wakacyjna (edukacja włączająca) po III r.
Kod modułu: PS_D6_PW
Kod programu: W3-SMPC19.2020
Semestr:
  • semestr zimowy 2025/2026
  • semestr zimowy 2024/2025
  • semestr zimowy 2023/2024
Język wykładowy: polski
Forma zaliczenia: zaliczenie
Punkty ECTS: 3
Opis:
W trakcie praktyki wakacyjnej student doskonaleni swoje umiejętności nauczycielskie zdobyte w toku studiów i w czasie poprzednio odbywanych praktyk, zapoznaje się z całokształtem i specyfiką działalności placówki oraz samodzielnie prowadzi zajęcia pod opieką nauczyciela-opiekuna, zgodnie z ustalonym harmonogramem praktyki. Zakładane efekty planuje się osiągnąć dzięki: - aktywnemu uczestnictwu studentów w codziennej działalności szkół ogólnodostępnych, których uczniami są dzieci i młodzież z różnymi niepełnosprawnościami. Studenci zrealizują w tych placówkach 90 godzin zajęć (4 tygodnie = 20 dni); - samodzielnej pracy studentów.
Wymagania wstępne:
Podstawowa wiedza z zakresu kształcenia integracyjnego i włączającego
Literatura podstawowa:
(brak informacji)
Efekt modułowy Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5]
W zakresie wiedzy absolwent zna i rozumie specyfikę przedszkola, szkoły lub placówki systemu oświaty, w której jest realizowana praktyka, w szczególności działania edukacyjne, terapeutyczne i opiekuńczo wychowawcze, organizację pracy, zakresy zadań pracowników, uczestników procesów pedagogicznych oraz rodzaj prowadzonej dokumentacji [PS_D6_PW_1]
K_W10 [5/5]
W zakresie wiedzy absolwent zna i rozumie specyfikę edukacji włączającej dzieci i uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi [PS_D6_PW_2]
K_W08 [5/5]
W zakresie umiejętności absolwent potrafi zaobserwować funkcjonowanie dziecka i ucznia ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi i nauczyciela w przedszkolu, szkole lub placówce systemu oświaty oraz dokonać analizy i interpretacji zaobserwowanych lub doświadczonych sytuacji i zdarzeń pedagogicznych [PS_D6_PW_3]
K_U09 [4/5]
W zakresie kompetencji społecznych absolwent jest gotów do skutecznego współdziałania z opiekunem praktyk zawodowych oraz z nauczycielami w celu poszerzania swojej wiedzy [PS_D6_PW_4]
K_K01 [4/5]
Typ Opis Kody efektów modułowych do których odnosi się sposób weryfikacji
Raport z praktyk [PS_D6_PW_w_1]
Raport z praktyk powinien zwierać opis podstaw prawnych oraz organizacyjnych działalności placówki w której student odbywał praktykę. Student ma zamieścić w nim cele programowe, opisać metody zaobserwowane w placówce. Do raportu powinien być dołączony plan i konspekty zajęć z osobami o specjalnych potrzebach edukacyjnych w edukacji włączającej.
PS_D6_PW_1 PS_D6_PW_2 PS_D6_PW_3
Analiza dokumentacji [PS_D6_PW_w_2]
Student dokonuje oceny zgromadzonej dokumentacji dotyczącej organizacji edukacji włączającej dla uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Przedstawia własne spostrzeżenia dotyczące stosowanych metod i procedur oraz dobrych praktyk. Dokonuje ewaluacji własnej pracy (analiza i ocena treści zamieszczonych w samodzielnie skonstruowanych scenariuszach)
PS_D6_PW_1 PS_D6_PW_2 PS_D6_PW_3 PS_D6_PW_4
Rodzaj prowadzonych zajęć Praca własna studenta Sposoby weryfikacji
Typ Opis (z uwzględnieniem metod dydaktycznych) Liczba godzin Opis Liczba godzin
praktyka [PS_D6_PW_fs_1]
Nauczyciel akademicki w ramach konsultacji organizuje 2 spotkania przed rozpoczęciem praktyki. Podczas pierwszego zaznajamia studentów z programem praktyki, trybem jej odbywania oraz zaliczania, typami placówek, w których praktyka może być realizowana. Podczas drugiego spotkania omawia ze studentami szczegółowe zasady przebiegu i prowadzenia dokumentacji praktyki oraz ustala termin zaliczenia praktyki (złożenia kompletnej dokumentacji, uzyskania wpisu do indeksu). Nauczyciel akademicki sprawuje nadzór merytoryczny i organizacyjny nad przebiegiem praktyk, a w szczególności czuwa nad zgodnością realizacji praktyki z jej programem i celami, poprzez dokonywanie hospitacji osobistych bądź telefonicznych.
90
Student zapoznaje się z zalecaną literaturą przedmiotu. W pierwszym tygodniu realizacji praktyki student powinien przedstawić szczegółowy plan realizacji praktyki nauczycielowi akademickiemu - opiekunowi, z zaznaczeniem dni i godzin przebywania w placówce oraz numeru telefonu do placówki - zgłoszenie e-mailowe, pocztowe, bądź telefoniczne. W trakcie trwania praktyki student realizuje zadania ustalone z opiekunem praktyk w placówce m.in. opracowuje scenariusze prowadzonych i współprowadzonych zajęć, dokonuje analizy dokumentacji pracy placówki, wypełnia arkusze obserwacji zajęć, prowadzi dzienniczek praktyk. Po zakończeniu praktyk przygotowuje raport. Dokonuje ewaluacji własnej pracy (analiza i ocena treści zamieszczonych w samodzielnie opracowanych scenariuszach, planie działań itp.).
90 Raport z praktyk [PS_D6_PW_w_1] Analiza dokumentacji [PS_D6_PW_w_2]
Załączniki
Opis modułu (PDF)
Informacje o sylabusach mogą ulec zmianie w trakcie trwania studiów.
Sylabusy (USOSweb)
Semestr Moduł Język wykładowy
(brak danych)