Historia wychowania Kierunek studiów: Pedagogika specjalna
Kod programu: W3-SMPC19.2020

Nazwa modułu: Historia wychowania
Kod modułu: PS_B2_HW
Kod programu: W3-SMPC19.2020
Semestr:
  • semestr letni 2022/2023
  • semestr letni 2021/2022
  • semestr letni 2020/2021
Język wykładowy: polski
Forma zaliczenia: egzamin
Punkty ECTS: 2
Opis:
Przedmiot traktuje o kształtowaniu się myśli pedagogicznej i oświaty na przestrzeni wieków, o poglądach na wychowanie osób ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi oraz określa ich filozoficzne i historyczne uwarunkowania, konsekwencje oraz odniesienia do współczesności. Ukazuje także historyczne uwarunkowania tworzenia się i funkcjonowania różnych środowisk wychowawczych, wypracowane na przestrzeni dziejów poglądy i propozycje działań pedagogicznych na rzecz środowisk wychowawczych (w tym środowisk wychowawczych osób ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi). Uruchamia strategie porównawcze wobec historycznych i współczesnych nurtów, z uwydatnieniem krytycznej analizy poglądów i działań pedagogicznych, respektując kontekst historyczny (w oparciu o materiał źródłowy).Wszystkie efekty uczenia się zakładane w module planuje się osiągnąć podczas wykładów, ćwiczeń a także pracy własnej studentów, obejmującej studiowanie literatury przedmiotu i przygotowanie wymaganych zagadnień.
Wymagania wstępne:
Podstawy wiedzy z zakresu filozofii i pedagogiki.
Literatura podstawowa:
(brak informacji)
Efekt modułowy Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5]
W zakresie wiedzy absolwent zna i rozumie podstawowe teorie pedagogiczne, w tym nurty i kierunki, oraz konteksty normatywne, personalistyczne i społeczne w pedagogice; zagadnienia pedagogiki autorytarnej i nieautorytarnej, emancypacji i krytyczności w naukach o wychowaniu oraz antypedagogiki. [PS_B2_HW_1]
K_W01 [3/5]
W zakresie wiedzy absolwent zna i rozumie historyczne uwarunkowania edukacji, miejsca powstawania relacji edukacyjnych, kultury, ideologii, zagadnienie ekonomii w kontekście edukacji, zmiany i wyzwania edukacyjne XXI wieku [PS_B2_HW_2]
K_W05 [3/5]
W zakresie umiejętności absolwent potrafi rozpoznawać i identyfikować style i nurty wychowania w praktyce edukacyjnej i w działaniach opiekuńczo-wychowawczych [PS_B2_HW_3]
K_U01 [3/5]
W zakresie kompetencji społecznych absolwent jest gotów do samodzielnego pogłębiania wiedzy pedagogicznej [PS_B2_HW_4]
K_K08 [3/5]
Typ Opis Kody efektów modułowych do których odnosi się sposób weryfikacji
Egzamin pisemny [PS_B2_HW_w_1]
Egzamin pisemny obejmujący znaczną część treści/działań zmierzających do osiągnięcia efektów uczenia się modułu: historia wychowania.
PS_B2_HW_1 PS_B2_HW_2 PS_B2_HW_3
Zaliczenie pisemne [PS_B2_HW_w_2]
Pisemne kolokwia cząstkowe, przeprowadzane podczas ćwiczeń, obejmujące treści realizowane w ramach zajęć i pracy własnej studenta
PS_B2_HW_1 PS_B2_HW_2 PS_B2_HW_3 PS_B2_HW_4
Rodzaj prowadzonych zajęć Praca własna studenta Sposoby weryfikacji
Typ Opis (z uwzględnieniem metod dydaktycznych) Liczba godzin Opis Liczba godzin
wykład [PS_B2_HW_fs_1]
Metody asymilacji wiedzy (wykład z wykorzystaniem prezentacji multimedialnych).
15
Lektura podręczników i tekstów źródłowych, przygotowanie się do egzaminu pisemnego.
15 Egzamin pisemny [PS_B2_HW_w_1]
ćwiczenia [PS_B2_HW_fs_2]
Metody asymilacji wiedzy (praca z tekstem, dyskusja), metody samodzielnego dochodzenia do wiedzy (gry symulacyjne).
15
Lektura podręczników i tekstów źródłowych, przygotowanie się do zajęć (dyskusje, kolokwia, gry symulacyjne).
15 Zaliczenie pisemne [PS_B2_HW_w_2]
Załączniki
Opis modułu (PDF)
Informacje o sylabusach mogą ulec zmianie w trakcie trwania studiów.
Sylabusy (USOSweb)
Semestr Moduł Język wykładowy
(brak danych)