Metody aktywizujące w edukacji Kierunek studiów: Pedagogika specjalna
Kod programu: W3-SMPC19.2020

Nazwa modułu: Metody aktywizujące w edukacji
Kod modułu: PS_D3_MA
Kod programu: W3-SMPC19.2020
Semestr:
  • semestr zimowy 2026/2027
  • semestr zimowy 2025/2026
  • semestr zimowy 2024/2025
Język wykładowy: polski
Forma zaliczenia: zaliczenie
Punkty ECTS: 2
Opis:
Student posiada wiedzę z zakresu zastosowania metod aktywizujących w edukacji, szczególnie zna poszczególne metody, potrafi dostosować je do pracy w środowisku włączającym i integracyjnym. Kształtuje umiejętności aktywnego włączania uczniów do zadań poznawczych i społecznych, rozumie ideę uczenia się przez działanie. Zakłada się, że wszystkie efekty uczenia się modułu będą realizowane w trakcie zajęć dydaktycznych w bezpośrednim i/lub pośrednim kontakcie z wykładowcą akademickim oraz podczas pracy własnej studenta.
Wymagania wstępne:
Dydaktyka specjalna, pedagogika specjalna
Literatura podstawowa:
(brak informacji)
Efekt modułowy Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5]
W zakresie wiedzy absolwent zna i rozumie metody nauczania (konwencjonalne i niekonwencjonalne metody nauczania i ich adaptację do zróżnicowanych potrzeb dzieci i uczniów, metody aktywizujące, metodę projektów, pracę badawczą dziecka i ucznia), alternatywne sposoby uczenia się i elastycznego nauczania [PS_D3_MA_1]
K_W10 [4/5]
W zakresie wiedzy absolwent zna i rozumie formy organizacyjne pracy na lekcji (pracę zbiorową, grupową, indywidualną, tutoring uczniowski w klasach włączających); modele nauczania w małych grupach w klasach włączających [PS_D3_MA_2]
K_W08 [4/5]
W zakresie wiedzy student zna i rozumie rolę nowych technologii w dostosowaniu nauczania do potrzeb dzieci i uczniów [PS_D3_MA_3]
K_W11 [4/5]
W zakresie umiejętności absolwent potrafi motywować dziecko i ucznia ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi; rozwijać jego ciekawość, aktywność i samodzielność, wspierać motywację do uczenia się [PS_D3_MA_4]
K_U05 [4/5]
W zakresie umiejętności absolwent potrafi projektować zajęcia dla zróżnicowanych grup dzieci i uczniów [PS_D3_MA_5]
K_U07 [4/5]
W zakresie umiejętności absolwent potrafi dobierać i adaptować środki dydaktyczne do potrzeb dziecka i ucznia [PS_D3_MA_6]
K_U10 [4/5]
W zakresie kompetencji społecznych absolwent jest gotów do podjęcia odpowiedzialności za podejmowane decyzje w edukacji włączającej [PS_W_MA_D3_7]
K_K01 [3/5] K_K02 [3/5] K_K08 [3/5]
Typ Opis Kody efektów modułowych do których odnosi się sposób weryfikacji
Projekt grupowy [PS_D3_MA_w_1]
Przygotowanie i realizacja konspektu zajęć dla uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w oparciu o wykorzystanie metod aktywizujących wraz z ich opisem na podstawie literatury przedmiotu.
PS_D3_MA_2 PS_D3_MA_4 PS_D3_MA_5 PS_D3_MA_6 PS_W_MA_D3_7
Aktywność na zajęciach – weryfikacja ciągła [PS_D3_MA_w_2]
Obecność na zajęciach – ćwiczeniach, aktywny udział wyrażający się przygotowaniem merytorycznym i praktycznym do zadanego zagadnienia
PS_D3_MA_1 PS_D3_MA_3 PS_D3_MA_4 PS_D3_MA_5
Rodzaj prowadzonych zajęć Praca własna studenta Sposoby weryfikacji
Typ Opis (z uwzględnieniem metod dydaktycznych) Liczba godzin Opis Liczba godzin
ćwiczenia [PS_D3_MA_fs_1]
konwersatoryjny, informacyjny), metoda problemowa (dyskusja), metoda działania praktycznego, metody eksponujące (prezentacja, materiał filmowy), metody aktywizujące.
15
metoda poszukująca, przygotowanie konspektu zajęć i jego realizacja.
45
Załączniki
Opis modułu (PDF)
Informacje o sylabusach mogą ulec zmianie w trakcie trwania studiów.
Sylabusy (USOSweb)
Semestr Moduł Język wykładowy
(brak danych)