Podstawy pracy z uchodźcami i imigrantami Kierunek studiów: Pedagogika specjalna
Kod programu: W3-SMPC19.2020

Nazwa modułu: Podstawy pracy z uchodźcami i imigrantami
Kod modułu: PS_D3_PPU
Kod programu: W3-SMPC19.2020
Semestr:
  • semestr letni 2026/2027
  • semestr letni 2025/2026
  • semestr letni 2024/2025
Język wykładowy: w zależności od wyboru
Forma zaliczenia: zaliczenie
Punkty ECTS: 2
Opis:
Moduł przygotowuje studentów do rozumienia procesów migracji i związanych z nimi zjawisk. Treści przedmiotu koncentrują się na uwarunkowaniach pedagogicznych, psychologicznych i prawnych związanych z przyjmowaniem do szkoły lub innej placówki ucznia (wychowanka) z doświadczeniem migracyjnym. Studenci poznają różne rodzaje migracji: uchodźstwo, repatriację, reemigrację, migracje ekonomiczne etc. Zgłębiają sytuację społeczną i problemy adaptacyjne występujące w rodzinach z doświadczeniem migracyjnym. Poznają metody uwrażliwiania kulturowego adresowane do grup większościowych, przyjmujących migranta. Zakłada się, że wszystkie efekty uczenia się modułu będą realizowane w trakcie zajęć dydaktycznych w bezpośrednim i/lub pośrednim kontakcie z wykładowcą akademickim oraz podczas pracy własnej studenta.
Wymagania wstępne:
Brak.
Literatura podstawowa:
(brak informacji)
Efekt modułowy Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5]
W zakresie wiedzy absolwent zna i rozumie istotę i zalety nauczania otwartego w edukacji włączającej; specyfikę pracy w grupie zróżnicowanej, zasady projektowania przestrzeni klasy szkolnej; style poznawcze i strategie uczenia się oraz style nauczania w kontekście grupy heterogenicznej [PS_D3_PPU_1]
K_W02 [4/5] K_W03 [4/5]
W zakresie wiedzy absolwent zna i rozumie metody nauczania (konwencjonalne i niekonwencjonalne metody nauczania i ich adaptację do zróżnicowanych potrzeb dzieci i uczniów, metody aktywizujące, metodę projektów, pracę badawczą dziecka i ucznia), alternatywne sposoby uczenia się i elastycznego nauczania [PS_D3_PPU_2]
K_W10 [3/5]
W zakresie umiejętności absolwent potrafi projektować zajęcia dla zróżnicowanych grup dzieci i uczniów [PS_D3_PPU_3]
K_U07 [4/5]
W zakresie kompetencji społecznych absolwent gotów jest do podjęcia odpowiedzialności za podejmowane decyzje w edukacji włączającej [PS_D3_PPU_4]
K_K01 [3/5] K_K05 [3/5]
Typ Opis Kody efektów modułowych do których odnosi się sposób weryfikacji
Kolokwium [PS_D3_PPU_w_1]
forma (ustna/pisemna) do wyboru; znajomość treści programowych modułu, umiejętność zaproponowania działań praktycznych
PS_D3_PPU_1 PS_D3_PPU_2 PS_D3_PPU_3 PS_D3_PPU_4
Rodzaj prowadzonych zajęć Praca własna studenta Sposoby weryfikacji
Typ Opis (z uwzględnieniem metod dydaktycznych) Liczba godzin Opis Liczba godzin
ćwiczenia [PS_D3_PPU_fs_1]
metody podające (wykład informacyjny, konwersatoryjny); problemowe (wykład problemowy, dyskusja); metody eksponujące (prezentacja multimedialna), metody aktywizujące
15
studiowanie/czytanie literatury uzupełniającej do egzaminu; przygotowanie do zaliczenia treści programowych modułu
45 Kolokwium [PS_D3_PPU_w_1]
Załączniki
Opis modułu (PDF)
Informacje o sylabusach mogą ulec zmianie w trakcie trwania studiów.
Sylabusy (USOSweb)
Semestr Moduł Język wykładowy
(brak danych)