Podstawy arteterapii w pracy z osobami z niepełnosprawnościami Kierunek studiów: Pedagogika specjalna
Kod programu: W3-SMPC19.2020

Nazwa modułu: Podstawy arteterapii w pracy z osobami z niepełnosprawnościami
Kod modułu: PS_B1_PA
Kod programu: W3-SMPC19.2020
Semestr:
  • semestr letni 2026/2027
  • semestr letni 2025/2026
  • semestr letni 2024/2025
Język wykładowy: polski
Forma zaliczenia: zaliczenie
Punkty ECTS: 2
Opis:
Celem zajęć jest wyposażenie studentów w wiedzę i umiejętności związane z podstawami pracy arteterapeutycznej z osobami z niepełnosprawnościami. Główne zagadnienia poruszane na zajęciach dotyczą: podstaw teoretycznych arteterapii, podstawowych dziedzin arteterapii, możliwości wspierania rozwoju osób z niepełnosprawnościami za pomocą terapii przez sztukę, projektowania sytuacji arteterapeutycznych.Wszystkie efekty uczenia się zakładane w module planuje się osiągnąć podczas wykładów, ćwiczeń a także pracy własnej studenta, obejmującej studiowanie literatury przedmiotu, przygotowanie prezentacji oraz wymaganych zagadnień.
Wymagania wstępne:
Brak wymagań wstępnych
Literatura podstawowa:
(brak informacji)
Efekt modułowy Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5]
W zakresie wiedzy absolwent zna i rozumie zagadnienia empatii, zachowań asertywnych, stresu i radzenia sobie z nim, reguły współdziałania [PS_B1_ PA_1]
K_W02 [5/5]
W zakresie wiedzy absolwent zna i rozumie metody i techniki identyfikacji oraz wspomagania rozwoju uzdolnień i zainteresowań osób z niepełnosprawnościami [PS_B1_ PA_2]
K_W11 [4/5]
W zakresie umiejętności absolwent potrafi obserwować zachowania społeczne osób z niepełnosprawnością i ich uwarunkowania; rozpoznawać potrzeby ich psychospołecznego wsparcia; radzić sobie ze stresem i stosować strategie radzenia sobie z trudnościami [PS_B1_PA_3]
K_U01 [5/5]
W zakresie umiejętności absolwent potrafi identyfikować potrzeby osób z niepełnosprawnością w rozwoju uzdolnień i zainteresowań [PS_B1_PA_4]
K_U10 [5/5]
W zakresie kompetencji społecznych absolwent jest gotów do ciągłego doskonalenia swojej wiedzy merytorycznej [PS_B1_PA_5]
K_K05 [4/5]
Typ Opis Kody efektów modułowych do których odnosi się sposób weryfikacji
Projekt pisemny [PS_B1_PA_w_1]
Zespołowy projekt wsparcia rozwoju osób z niepełnosprawnością za pomocą terapii przez sztukę.
PS_B1_ PA_1 PS_B1_ PA_2 PS_B1_PA_3 PS_B1_PA_4
Zaliczenie ustne [PS_B1_PA_w_2]
Dyskusja panelowa- rozważania dotyczące zawodu pedagoga specjalnego, arteterapeuty (aspekty etyczne, rozwój zawodowy , możliwości pomocy/ wsparcia osoby z niepełnosprawnością)
PS_B1_ PA_1 PS_B1_ PA_2 PS_B1_PA_3 PS_B1_PA_4 PS_B1_PA_5
Rodzaj prowadzonych zajęć Praca własna studenta Sposoby weryfikacji
Typ Opis (z uwzględnieniem metod dydaktycznych) Liczba godzin Opis Liczba godzin
ćwiczenia [PS_B1_PA_fs_1]
Metody praktyczne: metody ćwiczebne, metody zadań wytwórczych, metody waloryzacyjne: metody impresyjne i metody ekspresyjne.
15
Student przeprowadza kwerendę źródłową literatury przedmiotu, przygotowuje wybrane zagadnienia o charakterze praktycznym i teoretycznym.
45 Projekt pisemny [PS_B1_PA_w_1] Zaliczenie ustne [PS_B1_PA_w_2]
Załączniki
Opis modułu (PDF)
Informacje o sylabusach mogą ulec zmianie w trakcie trwania studiów.
Sylabusy (USOSweb)
Semestr Moduł Język wykładowy
(brak danych)