Dydaktyka ogólna Kierunek studiów: Pedagogika specjalna
Kod programu: W3-SMPC19.2020

Nazwa modułu: Dydaktyka ogólna
Kod modułu: PS_C1_DO
Kod programu: W3-SMPC19.2020
Semestr:
  • semestr letni 2022/2023
  • semestr letni 2021/2022
  • semestr letni 2020/2021
Język wykładowy: polski
Forma zaliczenia: egzamin
Punkty ECTS: 4
Opis:
Treści modułu dydaktyka ogólna koncentrują się wokół tworzenia intencjonalnych warunków do uczenia się w sytuacjach, w które zaangażowany jest nauczyciel lub szerzej – ktoś pełniący funkcje edukacyjne. W toku zajęć rozwijane są umiejętności studentów, związane z planowaniem, realizowaniem oraz ewaluacją procesu kształcenia, z uwzględnieniem tematyki specjalnych potrzeb edukacyjnych. Wszystkie efekty uczenia się zakładane w module planuje się osiągnąć podczas wykładów, ćwiczeń a także pracy własnej studenta, obejmującej studiowanie literatury przedmiotu i przygotowanie wymaganych zagadnień.
Wymagania wstępne:
Podstawowa wiedza z zakresu pedagogiki i historii wychowania
Literatura podstawowa:
(brak informacji)
Efekt modułowy Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5]
W zakresie wiedzy absolwent zna i rozumie procesy nauczania i uczenia się oraz ich uwarunkowania odwołując się do wiedzy z zakresu dydaktyki ogólnej [PS_C1_DO_1]
K_W01 [3/5]
W zakresie wiedzy absolwent zna i rozumie relacje dydaktyki ogólnej z innymi naukami pedagogicznymi oraz dyscyplinami pokrewnymi, opisuje, uzasadnia specyficzne zadania i funkcje dydaktyki odróżniające ją od innych nauk pedagogicznych [PS_C1_DO_2]
K_W03 [5/5]
W zakresie umiejętności absolwent potrafi posługiwać się podstawowymi terminami z zakresu dydaktyki ogólnej; uzasadniać wybór (strategii) kształcenia dla realizacji konkretnego celu edukacyjnego [PS_C1_DO_3]
K_W08 [4/5]
W zakresie umiejętności absolwent potrafi konstruować i realizować w ramach pracy grupowej projekt własnych działań edukacyjnych zgodnych z wybranym modelem nauczania, uwzględniając specjalne potrzeby edukacyjne adresata [PS_C1_DO_4]
K_U11 [3/5]
W zakresie kompetencji społecznych absolwent jest gotów do dokonania samooceny własnego przygotowania do pracy zespołowej, decyzji i działań podejmowanych w ramach projektu oraz ich skutków [PS_C1_DO_5]
K_K07 [3/5]
Typ Opis Kody efektów modułowych do których odnosi się sposób weryfikacji
Egzamin pisemny [PS_C1_DO_w_1]
Test pisemny obejmujący znaczną część treści/działań zmierzających do osiągnięcia efektów kształcenia w obrębie tego przedmiotu.
PS_C1_DO_1 PS_C1_DO_2 PS_C1_DO_3
Zaliczenie pisemne [PS_C1_DO_w_2]
Pisemne opracowanie projektu zajęć zgodnego z wybranym modelem nauczania, uwzględniające specjalne potrzeby edukacyjne adresata.
PS_C1_DO_3 PS_C1_DO_4
Mikronauczanie – realizacja projektu [PS_C1_DO_w_3]
Prowadzenie zajęć za pomocą danego modelu nauczania w sytuacjach symulowanych (praca grupowa).
PS_C1_DO_4
Autorefleksja [PS_C1_DO_w_4]
Indywidualne konsultacje na podstawie pisemnej krytycznej refleksji po przeprowadzeniu mikronauczania.
PS_C1_DO_5
Rodzaj prowadzonych zajęć Praca własna studenta Sposoby weryfikacji
Typ Opis (z uwzględnieniem metod dydaktycznych) Liczba godzin Opis Liczba godzin
wykład [PS_C1_DO_fs_1]
Metody asymilacji wiedzy (wykład z wykorzystaniem prezentacji multimedialnych).
15
Student przygotowuje się do egzaminu (test pisemny).
45 Egzamin pisemny [PS_C1_DO_w_1]
ćwiczenia [PS_C1_DO_fs_2]
Metody asymilacji wiedzy (dyskusja), metody samodzielnego dochodzenia wiedzy (mikronauczanie, gry symulacyjne).
15
Student przygotowuje się do grupowych konsultacji dotyczących mikronauczania (samodzielna analiza zalecanej literatury). Student przygotowuje się do dyskusji - krytyczna refleksja po przeprowadzeniu mikronauczania.
45
Załączniki
Opis modułu (PDF)
Informacje o sylabusach mogą ulec zmianie w trakcie trwania studiów.
Sylabusy (USOSweb)
Semestr Moduł Język wykładowy
(brak danych)