Edukacja i rehabilitacja osób z niepełnosprawnością intelektualną Kierunek studiów: Pedagogika specjalna
Kod programu: W3-SMPC19.2020

Nazwa modułu: Edukacja i rehabilitacja osób z niepełnosprawnością intelektualną
Kod modułu: PS_NI_ERO_E1
Kod programu: W3-SMPC19.2020
Semestr:
  • semestr zimowy 2023/2024
  • semestr zimowy 2022/2023
  • semestr zimowy 2021/2022
Język wykładowy: polski
Forma zaliczenia: egzamin
Punkty ECTS: 6
Opis:
Edukacja i rehabilitacja osób z niepełnosprawnością intelektualną to moduł rozszerzający wiedzę na temat edukacji osób z niepełnosprawnością oraz wprowadzający w problematykę rehabilitacji tej grupy. Celem zajęć jest zapoznanie studentów z specjalistyczną wiedzą dotyczącą procesów socjalizacji, wychowania, kształcenia oraz rehabilitacji (ze szczególnym uwzględnieniem rehabilitacji społecznej) osób z niepełnosprawnością intelektualną. Treści modułu obejmują zatem problematykę organizacji kształcenia, wielowymiarowego i wsparcia, opieki omawianej grupy osób w rożnych instytucjach, także związków omawianych procesów z rehabilitacja społeczną. Celem zajęć jest również zapoznanie studentów z kulturowymi, ekonomicznymi i społecznymi aspektami codzienności osób z niepełnosprawnością intelektualną oraz historyczną ewolucją postaw wobec nich, a także rozwojem instytucji podejmujących trud edukacji, rehabilitacji, opieki osób z niepełnosprawnością intelektualną. Ważne by w trakcie zajęć studenci nabyli prawidłowych postaw wobec osób z zaburzeniami, wdrożyli się do ciągłego aktualizowania swojej wiedzy i systematycznego działania na rzecz osób niepełnosprawnych w środowiskach lokalnych. Zakłada się, że wszystkie efekty uczenia się modułu będą realizowane w trakcie zajęć dydaktycznych w bezpośrednim i/lub pośrednim kontakcie z wykładowcą akademickim oraz podczas pracy własnej studenta.
Wymagania wstępne:
Student posiada podstawową wiedzę z zakresu podstaw pedagogiki, dydaktyki ogólnej oraz pedagogiki specjalnej oraz wstępną wiedzę z zakresu pedagogiki osób z niepełnosprawnością intelektualną
Literatura podstawowa:
(brak informacji)
Efekt modułowy Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5]
W zakresie wiedzy absolwent zna i rozumie podstawy edukacji i rehabilitacji osób z niepełnosprawnością intelektualną; cele, zadania, przedmiot pedagogiki osób z niepełnosprawnością intelektualną – ujęcie historyczne, koncepcje, modele i definicje niepełnosprawności intelektualnej [PS_NI_ERO_E1_1]
K_W01 [2/5]
W zakresie wiedzy absolwent zna i rozumie miejsce ucznia z niepełnosprawnością intelektualną w systemach edukacji w Polsce i innych państwach; zagadnienie osobowości i zakres kompetencji nauczyciela (wychowawcy) [PS_NI_ERO_E1_2]
K_W05 [4/5]
W zakresie wiedzy absolwent zna i rozumie potrzeby i zadania rozwojowe osób z niepełnosprawnością intelektualną w różnych okresach życia [PS_NI_ERO_E1_3]
K_W08 [4/5]
W zakresie umiejętności absolwent potrafi analizować podstawy edukacji i rehabilitacji osób z niepełnosprawnością intelektualną, cele pedagogiki tych osób i jej zadania – ujęcie historyczne, koncepcje, modele i definicje niepełnosprawności intelektualnej [PS_NI_ERO_E1_4]
K_U01 [4/5]
W zakresie umiejętności absolwent potrafi określać miejsce ucznia z niepełnosprawnością intelektualną w systemach edukacji w Polsce i innych państwach; definiować osobowość i kompetencje nauczyciela (wychowawcy) [PS_NI_ERO_E1_5]
K_U02 [4/5] K_U10 [3/5]
W zakresie umiejętności absolwent potrafi analizować i określać potrzeby i zadania rozwojowe osób z niepełnosprawnością intelektualną w różnych okresach życia [PS_NI_ERO_E1_6]
K_U01 [4/5]
W zakresie kompetencji społecznych absolwent jest gotów do wykorzystania zdobytej wiedzy do analizy zdarzeń pedagogicznych [PS_NI_ERO_E1_7]
K_K08 [3/5]
Typ Opis Kody efektów modułowych do których odnosi się sposób weryfikacji
Egzamin pisemny [PS_NI_ERO_E1_w_1]
Sprawdzenie stopnia znajomości wiedzy przekazywanej na wykładach, ćwiczeniach oraz zaczerpniętej z literatury przedmiotu.
PS_NI_ERO_E1_1 PS_NI_ERO_E1_2 PS_NI_ERO_E1_3 PS_NI_ERO_E1_4
Prezentacja indywidualna [PS_NI_ERO_E1_w_2]
Funkcje i zadania oraz organizacja pracy wybranego typu instytucji / placówki przeznaczonej dla osób z niepełnosprawnością intelektualną
PS_NI_ERO_E1_2 PS_NI_ERO_E1_4 PS_NI_ERO_E1_5 PS_NI_ERO_E1_6 PS_NI_ERO_E1_7
Rodzaj prowadzonych zajęć Praca własna studenta Sposoby weryfikacji
Typ Opis (z uwzględnieniem metod dydaktycznych) Liczba godzin Opis Liczba godzin
wykład [PS_NI_ERO_E1_fs_1]
Wykład podstawowych teoretycznych zagadnień z wykorzystaniem metod audiowizualnych
30
kwerenda literatury przedmiotu
60 Egzamin pisemny [PS_NI_ERO_E1_w_1]
ćwiczenia [PS_NI_ERO_E1_fs_2]
Prezentacje projektów indywidualnych
30
kwerenda literatury przedmiotu przygotowanie prezentacji
60 Prezentacja indywidualna [PS_NI_ERO_E1_w_2]
Załączniki
Opis modułu (PDF)
Informacje o sylabusach mogą ulec zmianie w trakcie trwania studiów.
Sylabusy (USOSweb)
Semestr Moduł Język wykładowy
(brak danych)