Projektowanie badań naukowych - projekt zespołowy
Kierunek studiów: Mikro i nanotechnologia
Kod programu: W4-S2MN19.2020
Nazwa modułu: | Projektowanie badań naukowych - projekt zespołowy |
---|---|
Kod modułu: | W4-S2MN19-07B |
Kod programu: | W4-S2MN19.2020 |
Semestr: | semestr zimowy 2021/2022 |
Język wykładowy: | polski |
Forma zaliczenia: | zaliczenie |
Punkty ECTS: | 4 |
Opis: | Celem przedmiotu „Projektowanie badań naukowych – projekt zespołowy” jest zaprojektowanie badań naukowych w tematyce obejmującej problematykę z zakresu mikro i nanotechnologii. Dwuetapowa realizacja projektu uwzględnia będzie (1) Wstępne rozważania oraz (2) Zaprojektowanie badań naukowych.
(1) W ramach Wstępnych rozważań studenci dokonają wyboru typu projektu badawczego (ilościowy, jakościowy, mieszany) w oparciu o dany problem naukowy, przeglądu literatury, teorii, którą można odnieść do stawianych w pracy naukowej pytań a także dokonają wyboru strategii opisania wyników zrealizowanego projektu (struktura pracy, sposób uporządkowania tematów).
(2) W ramach głównej części zajęć: Projektowania badań naukowych zadaniem studentów będzie opracowanie i zrealizowanie zespołowego projektu na zaproponowany przez studentów temat, w którym uwzględnione zostaną elementy typowe dla badań naukowych jakimi są: wprowadzenie do danego badania, sformułowanie celu, pytania badawcze i hipotezy, metody ilościowe, procedury jakościowe czy procedury badań mieszanych (w tym opis metod, technik i zastosowanych narzędzi badawczych). Finalnie studenci przeprowadzą zaprojektowane badania naukowe opracują uzyskane wyniki oraz przedstawią w formie pisemnej lub prezentacji wyniki przeprowadzonych badan naukowych. |
Wymagania wstępne: | Podstawowa wiedza z zakresu podstaw fizyki ciała stałego, chemii, nanotechnologii, metod charakteryzacji materiałów. |
Literatura podstawowa: | 1. Projektowanie badań naukowych : metody jakościowe, ilościowe i mieszane / John W. Creswell ; tł. Joanna Gilewicz. - Kraków : Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego cop. 2013.
2. Projektowanie, badania i eksploatacja. T. 1 / redakcja: Jacek Rysiński. - Bielsko-Biała : Wydawnictwo Naukowe Akademii Techniczno-Humanistycznej 2018.
3. Metodyka eksperymentu : planowanie, realizacja i statystyczne opracowanie wyników eksperymentów technologicznych / Mieczysław Korzyński. - Warszawa : Wydawnictwa Naukowo-Techniczne 2006.
4. Podstawy nauki o materiałach i metaloznawstwo : materiały inżynierskie z podstawami projektowania materiałowego / Leszek A. Dobrzański. - Warszawa ; Gliwice : Wydawnictwa Naukowo-Techniczne 2002.
5. Projektowanie badania jakościowego / Uwe Flick ; tł. Paweł Tomanek. - Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN 2012.
6. Design of experiments : principles and applications / L. Eriksson [et al.]. - Umeå : Umetrics AB 2008.
7. Organizacja badań i ocena prac naukowych / Wacław Pytkowski. - Warszawa : Państwowe Wydaw. Naukowe 1985.
8. Nowoczesne zagadnienia metodologii i filozofii badań : wybrane zagadnienia dla studiów magisterskich, podyplomowych i doktoranckich : poradnik / Czesław Cempel. - Poznań ; Radom : Instytut Technologii Eksploatacji 2005.
9. Zarządzanie wynikami badań naukowych : poradnik dla innowatorów : praca zbiorowa / pod red. nauk. Andrzeja H. Jasińskiego ; Wydział Zarządzania Uniwersytetu Warszawskiego ; Instytut Technologii Eksploatacji - Państwowy Instytut Badawczy. - Warszawa ; Radom : Wydawnictwo Naukowe Instytutu Technologii Eksploatacji - PIB 2011. |
Efekt modułowy | Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5] |
---|---|
Student posiada wiedzę w zakresie podstawowych zjawisk fizycznych, własności fizykochemicznych nanomateriałów oraz zna różne metody ich wytwarzania, charakteryzacji i zastosowania [2MN-07-01] |
MN_w01 [5/5] |
Student posiada wiedzę w zakresie nowoczesnych nanomateriałów funkcjonalnych, potrafi je sklasyfikować i opisać [2MN-07-02] |
MN_w01 [5/5] |
Student potrafi w sposób zrozumiały wyjaśnić na gruncie fizyki procesy zachodzące w przyrodzie oraz
metody stosowane w nanotechnologii [2MN-07-03] |
MN_u01 [5/5] |
Student potrafi prowadzić dyskusję dotyczącą procesów fizycznych, rozwiązań technicznych i zagadnień interdyscyplinarnych z przedstawicielami różnych nauk pokrewnych [2MN-07-04] |
MN_u03 [5/5] |
potrafi planować i przeprowadzić różnego typu pomiary i eksperymenty fizyczne z wykorzystaniem nowoczesnych urządzeń kontrolno-pomiarowych i samodzielnie przygotowanego oprogramowania [2MN-07-05] |
MN_u05 [5/5] |
potrafi wybrać właściwą metodę dla rozwiązania konkretnego problemu inżynierskiego, określić jej ograniczenia, opracować dokumentację do realizacji zadania i zaprojektować zestaw testów uzyskanego wyniku [2MN-07-06] |
MN_u06 [5/5] |
Student posiada umiejętność samokształcenia, pozyskiwania informacji z literatury, baz danych i innych źródeł [2MN-07-07] |
MN_u09 [5/5] |
potrafi pracować indywidualnie i w zespole interdyscyplinarnym, planować sposób rozwiązania
problemu i podział zadań w ramach zespołu, oszacować czas na realizację określonego zadania [2MN-07-08] |
MN_u12 [5/5] |
Student rozumie potrzebę dalszego kształcenia oraz potrafi inspirować dyskusje dotyczące problemów
fizyki i techniki, zarówno w gronie specjalistów, jak i laików oraz rozumie potrzebę systematycznego zapoznawania się z czasopismami naukowymi z dziedziny fizyki i nauk inżynierskich [2MN-07-09] |
MN_k01 [5/5] |
rozumie konieczność systematycznej pracy nad projektami długofalowymi, zaplanowania kolejnych etapów działań i realizacji przyjętego harmonogramu [2MN-07-10] |
MN_k02 [5/5] |
umie pracować w grupie przyjmując w niej różne role, w tym zespołach interdyscyplinarnych; potrafi określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania [2MN-07-11] |
MN_k03 [5/5] |
potrafi precyzyjnie formułować pytania służące pogłębianiu własnego zrozumienia danego tematu, potrafi wysłuchać innego zdania i podjąć merytoryczną dyskusję nad danym zagadnieniem [2MN-07-12] |
MN_k07 [5/5] |
Student rozumie potrzebę interdyscyplinarnego podejścia do rozwiązywanych problemów, integrowania wiedzy z różnych dyscyplin oraz praktykowania samokształcenia służącego pogłębianiu zdobytej wiedzy [2MN-07-13] |
MN_k09 [5/5] |
Typ | Opis | Kody efektów modułowych do których odnosi się sposób weryfikacji |
---|---|---|
sprawdzanie [2MN-07-w1] | Ocena końcowa modułu uwzględnia średnią ocen uzyskanych w trakcie zajęć (prezentacja proponowanego projektu, realizacja projektu, sprawozdanie zrealizowanego projektu), skala ocen 2- 5: |
2MN-07-01 |
Rodzaj prowadzonych zajęć | Praca własna studenta | Sposoby weryfikacji | |||
---|---|---|---|---|---|
Typ | Opis (z uwzględnieniem metod dydaktycznych) | Liczba godzin | Opis | Liczba godzin | |
wykład [2MN-07-z1] | wykład z wykorzystaniem technik audiowizualnych – przyswajanie i pogłębianie wiedzy. |
15 | w oparciu o notatki z wykładów oraz literaturę uzupełniającą student dąży do utrwalenia pozyskanej wiedzy i zdobywania nowej. |
20 | |
laboratorium [2MN-07-z2] | Zajęcia laboratoryjne obujmują poznanie wybranych technik chrakteryzacji i wytwzrzania nanostruktur wykorzystywanych w prezmyśle. Dodatkowo w ramach zajęć planuje sie wizyty studyjne w firmach o profilu nanotehcnologicznym. |
30 | (brak informacji) |
Załączniki |
---|
Opis modułu (PDF) |
Informacje o sylabusach mogą ulec zmianie w trakcie trwania studiów.
Sylabusy (USOSweb) | ||
---|---|---|
Semestr | Moduł | Język wykładowy |
(brak danych) |