Projektowanie badań naukowych - projekt zespołowy Kierunek studiów: Mikro i nanotechnologia
Kod programu: W4-S2MN19.2020

Nazwa modułu: Projektowanie badań naukowych - projekt zespołowy
Kod modułu: W4-S2MN19-07B
Kod programu: W4-S2MN19.2020
Semestr: semestr zimowy 2021/2022
Język wykładowy: polski
Forma zaliczenia: zaliczenie
Punkty ECTS: 4
Opis:
Celem przedmiotu „Projektowanie badań naukowych – projekt zespołowy” jest zaprojektowanie badań naukowych w tematyce obejmującej problematykę z zakresu mikro i nanotechnologii. Dwuetapowa realizacja projektu uwzględnia będzie (1) Wstępne rozważania oraz (2) Zaprojektowanie badań naukowych. (1) W ramach Wstępnych rozważań studenci dokonają wyboru typu projektu badawczego (ilościowy, jakościowy, mieszany) w oparciu o dany problem naukowy, przeglądu literatury, teorii, którą można odnieść do stawianych w pracy naukowej pytań a także dokonają wyboru strategii opisania wyników zrealizowanego projektu (struktura pracy, sposób uporządkowania tematów). (2) W ramach głównej części zajęć: Projektowania badań naukowych zadaniem studentów będzie opracowanie i zrealizowanie zespołowego projektu na zaproponowany przez studentów temat, w którym uwzględnione zostaną elementy typowe dla badań naukowych jakimi są: wprowadzenie do danego badania, sformułowanie celu, pytania badawcze i hipotezy, metody ilościowe, procedury jakościowe czy procedury badań mieszanych (w tym opis metod, technik i zastosowanych narzędzi badawczych). Finalnie studenci przeprowadzą zaprojektowane badania naukowe opracują uzyskane wyniki oraz przedstawią w formie pisemnej lub prezentacji wyniki przeprowadzonych badan naukowych.
Wymagania wstępne:
Podstawowa wiedza z zakresu podstaw fizyki ciała stałego, chemii, nanotechnologii, metod charakteryzacji materiałów.
Literatura podstawowa:
1. Projektowanie badań naukowych : metody jakościowe, ilościowe i mieszane / John W. Creswell ; tł. Joanna Gilewicz. - Kraków : Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego cop. 2013. 2. Projektowanie, badania i eksploatacja. T. 1 / redakcja: Jacek Rysiński. - Bielsko-Biała : Wydawnictwo Naukowe Akademii Techniczno-Humanistycznej 2018. 3. Metodyka eksperymentu : planowanie, realizacja i statystyczne opracowanie wyników eksperymentów technologicznych / Mieczysław Korzyński. - Warszawa : Wydawnictwa Naukowo-Techniczne 2006. 4. Podstawy nauki o materiałach i metaloznawstwo : materiały inżynierskie z podstawami projektowania materiałowego / Leszek A. Dobrzański. - Warszawa ; Gliwice : Wydawnictwa Naukowo-Techniczne 2002. 5. Projektowanie badania jakościowego / Uwe Flick ; tł. Paweł Tomanek. - Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN 2012. 6. Design of experiments : principles and applications / L. Eriksson [et al.]. - Umeå : Umetrics AB 2008. 7. Organizacja badań i ocena prac naukowych / Wacław Pytkowski. - Warszawa : Państwowe Wydaw. Naukowe 1985. 8. Nowoczesne zagadnienia metodologii i filozofii badań : wybrane zagadnienia dla studiów magisterskich, podyplomowych i doktoranckich : poradnik / Czesław Cempel. - Poznań ; Radom : Instytut Technologii Eksploatacji 2005. 9. Zarządzanie wynikami badań naukowych : poradnik dla innowatorów : praca zbiorowa / pod red. nauk. Andrzeja H. Jasińskiego ; Wydział Zarządzania Uniwersytetu Warszawskiego ; Instytut Technologii Eksploatacji - Państwowy Instytut Badawczy. - Warszawa ; Radom : Wydawnictwo Naukowe Instytutu Technologii Eksploatacji - PIB 2011.
Efekt modułowy Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5]
Student posiada wiedzę w zakresie podstawowych zjawisk fizycznych, własności fizykochemicznych nanomateriałów oraz zna różne metody ich wytwarzania, charakteryzacji i zastosowania [2MN-07-01]
MN_w01 [5/5] MN_w02 [3/5] MN_w04 [4/5] MN_w05 [5/5] MN_w08 [3/5]
Student posiada wiedzę w zakresie nowoczesnych nanomateriałów funkcjonalnych, potrafi je sklasyfikować i opisać [2MN-07-02]
MN_w01 [5/5] MN_w03 [3/5] MN_w11 [3/5]
Student potrafi w sposób zrozumiały wyjaśnić na gruncie fizyki procesy zachodzące w przyrodzie oraz metody stosowane w nanotechnologii [2MN-07-03]
MN_u01 [5/5]
Student potrafi prowadzić dyskusję dotyczącą procesów fizycznych, rozwiązań technicznych i zagadnień interdyscyplinarnych z przedstawicielami różnych nauk pokrewnych [2MN-07-04]
MN_u03 [5/5]
potrafi planować i przeprowadzić różnego typu pomiary i eksperymenty fizyczne z wykorzystaniem nowoczesnych urządzeń kontrolno-pomiarowych i samodzielnie przygotowanego oprogramowania [2MN-07-05]
MN_u05 [5/5]
potrafi wybrać właściwą metodę dla rozwiązania konkretnego problemu inżynierskiego, określić jej ograniczenia, opracować dokumentację do realizacji zadania i zaprojektować zestaw testów uzyskanego wyniku [2MN-07-06]
MN_u06 [5/5]
Student posiada umiejętność samokształcenia, pozyskiwania informacji z literatury, baz danych i innych źródeł [2MN-07-07]
MN_u09 [5/5]
potrafi pracować indywidualnie i w zespole interdyscyplinarnym, planować sposób rozwiązania problemu i podział zadań w ramach zespołu, oszacować czas na realizację określonego zadania [2MN-07-08]
MN_u12 [5/5]
Student rozumie potrzebę dalszego kształcenia oraz potrafi inspirować dyskusje dotyczące problemów fizyki i techniki, zarówno w gronie specjalistów, jak i laików oraz rozumie potrzebę systematycznego zapoznawania się z czasopismami naukowymi z dziedziny fizyki i nauk inżynierskich [2MN-07-09]
MN_k01 [5/5] MN_k04 [5/5]
rozumie konieczność systematycznej pracy nad projektami długofalowymi, zaplanowania kolejnych etapów działań i realizacji przyjętego harmonogramu [2MN-07-10]
MN_k02 [5/5]
umie pracować w grupie przyjmując w niej różne role, w tym zespołach interdyscyplinarnych; potrafi określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania [2MN-07-11]
MN_k03 [5/5]
potrafi precyzyjnie formułować pytania służące pogłębianiu własnego zrozumienia danego tematu, potrafi wysłuchać innego zdania i podjąć merytoryczną dyskusję nad danym zagadnieniem [2MN-07-12]
MN_k07 [5/5]
Student rozumie potrzebę interdyscyplinarnego podejścia do rozwiązywanych problemów, integrowania wiedzy z różnych dyscyplin oraz praktykowania samokształcenia służącego pogłębianiu zdobytej wiedzy [2MN-07-13]
MN_k09 [5/5]
Typ Opis Kody efektów modułowych do których odnosi się sposób weryfikacji
sprawdzanie [2MN-07-w1]
Ocena końcowa modułu uwzględnia średnią ocen uzyskanych w trakcie zajęć (prezentacja proponowanego projektu, realizacja projektu, sprawozdanie zrealizowanego projektu), skala ocen 2- 5:
2MN-07-01 2MN-07-02 2MN-07-03 2MN-07-04 2MN-07-05 2MN-07-06 2MN-07-07 2MN-07-08 2MN-07-09 2MN-07-10 2MN-07-11 2MN-07-12 2MN-07-13
Rodzaj prowadzonych zajęć Praca własna studenta Sposoby weryfikacji
Typ Opis (z uwzględnieniem metod dydaktycznych) Liczba godzin Opis Liczba godzin
wykład [2MN-07-z1]
wykład z wykorzystaniem technik audiowizualnych – przyswajanie i pogłębianie wiedzy.
15
w oparciu o notatki z wykładów oraz literaturę uzupełniającą student dąży do utrwalenia pozyskanej wiedzy i zdobywania nowej.
20
laboratorium [2MN-07-z2]
Zajęcia laboratoryjne obujmują poznanie wybranych technik chrakteryzacji i wytwzrzania nanostruktur wykorzystywanych w prezmyśle. Dodatkowo w ramach zajęć planuje sie wizyty studyjne w firmach o profilu nanotehcnologicznym.
30
(brak informacji)
Załączniki
Opis modułu (PDF)
Informacje o sylabusach mogą ulec zmianie w trakcie trwania studiów.
Sylabusy (USOSweb)
Semestr Moduł Język wykładowy
(brak danych)