DACH: History, Society and Culture / Cultural Standards, 2nd term Field of study: German Studies
Programme code: W1-S1FG19.2019

Module name: DACH: History, Society and Culture / Cultural Standards, 2nd term
Module code: 0245-FGS1-P-DACH-2
Programme code: W1-S1FG19.2019
Semester: summer semester 2019/2020
Language of instruction: depending on the choice
Form of verification: course work
ECTS credits: 3
Description:
W ramach modułu student zapoznany zostanie z podstawowymi aspektami kompetencji kulturowej, interkulturowej oraz komunikacji interkulturowej, ze szczególnym uwzględnieniem polsko-niemieckich, polsko-austriackich oraz polsko-szwajcarskich kontaktów kulturowych. Wśród teoretycznych rozważań znajdą się definicje takich pojęć jak „kultura”, „interkulturowość” i „komunikacja”. Na zajęciach poruszona zostanie kwestia fenomenu tzw. „incydentu krytycznego” (critical incident), „szoku kulturowego” oraz wyznaczników różnic kulturowych pomiędzy poszczególnymi krajami niemieckiego obszaru językowego. Student zdobędzie wiedzę na temat rozmaitych prób uproszczonego opisu kultur, w tym m.in.: 5 wymiarów kultury zaproponowanych przez Geerta Hofstede, wymiary różnic międzykulturowych w koncepcji Richarda Gestelanda czy tzw. „standardy kulturowe” według Alexandra Thomasa. Zajęcia pozwolą również lepiej zrozumieć kwestię wpływu stereotypów i uprzedzeń na komunikację interkulturową. Przykładowo ukazany zostanie obraz Polski i Polaków w kulturze niemieckiej oraz obraz Niemiec i Niemców w kulturze polskiej, który ewoluuje na przestrzeni lat. W ramach modułu poruszone zostaną ponadto zagadnienia związane z treningami interkulturowymi. Prowadzone dyskusje pozwolą studentom rozwijać umiejętność prowadzenia dyskursu i krytycznej refleksji nad przedstawionymi treściami.
Prerequisites:
Podstawowa znajomość języka niemieckiego.
Key reading:
(no information given)
Learning outcome of the module Codes of the learning outcomes of the programme to which the learning outcome of the module is related [level of competence: scale 1-5]
Zna podstawową terminologię z zakresu komunikacji interkulturowej [0245-FGS1-P-DACH_1]
FG_U02 [1/5] FG_K01 [1/5] FG_K02 [3/5]
Posiada wiedzę na temat koncepcji różnorodności kulturowej pomiędzy Polską, Niemcami, Austrią a Szwajcarią oraz jej wpływu na proces komunikacji interpersonalnej [0245-FGS1-P-DACH_2]
FG_U01 [3/5]
Umie antycypować bariery w komunikacji międzykulturowej, które wynikają z odmienności kulturowej interlokutorów [0245-FGS1-P-DACH_3]
FG_U02 [1/5] FG_K01 [1/5] FG_K02 [3/5]
Wykazuje wrażliwość, tolerancję i szacunek wobec innych narodów [0245-FGS1-P-DACH_4]
FG_U04 [1/5] FG_K01 [2/5] FG_K02 [3/5]
Zna stereotypy i uprzedzenia funkcjonujące w krajach niemieckiego obszaru językowego [0245-FGS1-P-DACH_5]
FG_K01 [2/5] FG_K02 [3/5]
Rozpoznaje różnice kulturowe w prowadzeniu rozmów/negocjacji oraz umie na nie odpowiednio zareagować [0245-FGS1-P-DACH_6]
FG_U02 [3/5] FG_U04 [3/5]
Potrafi samodzielnie przygotować i przedstawić wystąpienie ustne/pisemne w języku polskim na wybrany temat z wykorzystaniem literatury przedmiotu [02-GDLP-SK_7]
FG_U02 [4/5]
Prowadzi dyskusję, stosując merytoryczne argumenty [02-GDLP-SK_8]
FG_U02 [4/5]
Type Description Codes of the learning outcomes of the module to which assessment is related
Homework [0245-FGS1-P-DACH-D]
przygotowanie symulacji rozmowy, w której interlokutorami są przedstawiciele m.in. dwóch różnych kultur biznesowych
0245-FGS1-P-DACH_1 0245-FGS1-P-DACH_2 0245-FGS1-P-DACH_3
Test [0245-FGS1-P-DACH-K]
znajomość podstawowych definicji dotyczących kompetencji interkulturowej oraz pojęć i zjawisk związanych z kontaktami kulturowymi w krajach niemieckiego obszaru językowego
0245-FGS1-P-DACH_2 0245-FGS1-P-DACH_3 0245-FGS1-P-DACH_4 0245-FGS1-P-DACH_6
Project (presentation) [0245-FGS1-P-DACH-P]
przygotowanie prezentacji multimedialnej dotyczącej wybranych różnic interkulturowych
0245-FGS1-P-DACH_2 0245-FGS1-P-DACH_4 0245-FGS1-P-DACH_5 02-GDLP-SK_8
Course work [0245-FGS1-P-DACH-PS]
przygotowanie pracy semestralnej dotyczącej wybranych aspektów polskich, niemieckich, austriackich lub szwajcarskich kultur biznesowych
02-GDLP-SK_7
Graded assignment [0245-FGS1-P-DACH-Z]
(no information given)
0245-FGS1-P-DACH_1 0245-FGS1-P-DACH_2 0245-FGS1-P-DACH_3 0245-FGS1-P-DACH_4 0245-FGS1-P-DACH_5 0245-FGS1-P-DACH_6 02-GDLP-SK_7 02-GDLP-SK_8
Form of teaching Student's own work Assessment of the learning outcomes
Type Description (including teaching methods) Number of hours Description Number of hours
practical classes [0245-FGS1-P-DACH-C]
metoda projektów, dyskusja dydaktyczna związana z wykładem, ćwiczenia produkcyjne, ćwiczenia receptywne
30
przygotowanie projektu, symulacji rozmowy, prezentacji multimedialnej, określanie podstawowych pojęć z zakresu kompetencji interkulturowej, lektura literatury specjalistycznej
50 Homework [0245-FGS1-P-DACH-D] Test [0245-FGS1-P-DACH-K] Project (presentation) [0245-FGS1-P-DACH-P] Course work [0245-FGS1-P-DACH-PS] Graded assignment [0245-FGS1-P-DACH-Z]
Attachments
Module description (PDF)
Information concerning module syllabuses might be changed during studies.
Syllabuses (USOSweb)
Semester Module Language of instruction
(no information given)