DACH: History, Society and Culture / Cultural Standards, 2nd term
Field of study: German Studies
Programme code: W1-S1FG19.2019

Module name: | DACH: History, Society and Culture / Cultural Standards, 2nd term |
---|---|
Module code: | 0245-FGS1-P-DACH-2 |
Programme code: | W1-S1FG19.2019 |
Semester: | summer semester 2019/2020 |
Language of instruction: | depending on the choice |
Form of verification: | course work |
ECTS credits: | 3 |
Description: | W ramach modułu student zapoznany zostanie z podstawowymi aspektami kompetencji kulturowej, interkulturowej oraz komunikacji interkulturowej, ze szczególnym uwzględnieniem polsko-niemieckich, polsko-austriackich oraz polsko-szwajcarskich kontaktów kulturowych.
Wśród teoretycznych rozważań znajdą się definicje takich pojęć jak „kultura”, „interkulturowość” i „komunikacja”. Na zajęciach poruszona zostanie kwestia fenomenu tzw. „incydentu krytycznego” (critical incident), „szoku kulturowego” oraz wyznaczników różnic kulturowych pomiędzy poszczególnymi krajami niemieckiego obszaru językowego.
Student zdobędzie wiedzę na temat rozmaitych prób uproszczonego opisu kultur, w tym m.in.: 5 wymiarów kultury zaproponowanych przez Geerta Hofstede, wymiary różnic międzykulturowych w koncepcji Richarda Gestelanda czy tzw. „standardy kulturowe” według Alexandra Thomasa.
Zajęcia pozwolą również lepiej zrozumieć kwestię wpływu stereotypów i uprzedzeń na komunikację interkulturową. Przykładowo ukazany zostanie obraz Polski i Polaków w kulturze niemieckiej oraz obraz Niemiec i Niemców w kulturze polskiej, który ewoluuje na przestrzeni lat.
W ramach modułu poruszone zostaną ponadto zagadnienia związane z treningami interkulturowymi. Prowadzone dyskusje pozwolą studentom rozwijać umiejętność prowadzenia dyskursu i krytycznej refleksji nad przedstawionymi treściami. |
Prerequisites: | Podstawowa znajomość języka niemieckiego. |
Key reading: | (no information given) |
Learning outcome of the module | Codes of the learning outcomes of the programme to which the learning outcome of the module is related [level of competence: scale 1-5] |
---|---|
Zna podstawową terminologię z zakresu komunikacji interkulturowej [0245-FGS1-P-DACH_1] |
FG_U02 [1/5] |
Posiada wiedzę na temat koncepcji różnorodności kulturowej pomiędzy Polską, Niemcami, Austrią a Szwajcarią oraz jej wpływu na proces komunikacji interpersonalnej [0245-FGS1-P-DACH_2] |
FG_U01 [3/5] |
Umie antycypować bariery w komunikacji międzykulturowej,
które wynikają z odmienności kulturowej interlokutorów [0245-FGS1-P-DACH_3] |
FG_U02 [1/5] |
Wykazuje wrażliwość, tolerancję i szacunek wobec innych narodów [0245-FGS1-P-DACH_4] |
FG_U04 [1/5] |
Zna stereotypy i uprzedzenia funkcjonujące w krajach niemieckiego obszaru językowego [0245-FGS1-P-DACH_5] |
FG_K01 [2/5] |
Rozpoznaje różnice kulturowe w prowadzeniu rozmów/negocjacji oraz umie na nie odpowiednio zareagować [0245-FGS1-P-DACH_6] |
FG_U02 [3/5] |
Potrafi samodzielnie przygotować i przedstawić wystąpienie ustne/pisemne w języku polskim na wybrany temat z wykorzystaniem literatury przedmiotu [02-GDLP-SK_7] |
FG_U02 [4/5] |
Prowadzi dyskusję, stosując merytoryczne argumenty [02-GDLP-SK_8] |
FG_U02 [4/5] |
Type | Description | Codes of the learning outcomes of the module to which assessment is related |
---|---|---|
Homework [0245-FGS1-P-DACH-D] | przygotowanie symulacji rozmowy, w której interlokutorami są przedstawiciele m.in. dwóch różnych kultur biznesowych |
0245-FGS1-P-DACH_1 |
Test [0245-FGS1-P-DACH-K] | znajomość podstawowych definicji dotyczących kompetencji interkulturowej oraz pojęć i zjawisk związanych z kontaktami kulturowymi w krajach niemieckiego obszaru językowego |
0245-FGS1-P-DACH_2 |
Project (presentation) [0245-FGS1-P-DACH-P] | przygotowanie prezentacji multimedialnej dotyczącej wybranych różnic interkulturowych |
0245-FGS1-P-DACH_2 |
Course work [0245-FGS1-P-DACH-PS] | przygotowanie pracy semestralnej dotyczącej wybranych aspektów polskich, niemieckich, austriackich lub szwajcarskich kultur biznesowych |
02-GDLP-SK_7 |
Graded assignment [0245-FGS1-P-DACH-Z] | (no information given) |
0245-FGS1-P-DACH_1 |
Form of teaching | Student's own work | Assessment of the learning outcomes | |||
---|---|---|---|---|---|
Type | Description (including teaching methods) | Number of hours | Description | Number of hours | |
practical classes [0245-FGS1-P-DACH-C] | metoda projektów, dyskusja dydaktyczna związana z wykładem, ćwiczenia produkcyjne, ćwiczenia receptywne |
30 | przygotowanie projektu, symulacji rozmowy, prezentacji multimedialnej, określanie podstawowych pojęć z zakresu kompetencji interkulturowej, lektura literatury specjalistycznej |
50 |
Homework [0245-FGS1-P-DACH-D] |
Attachments |
---|
Module description (PDF) |
Syllabuses (USOSweb) | ||
---|---|---|
Semester | Module | Language of instruction |
(no information given) |