Czytanie partytur z literaturą specjalistyczną 3/PZ Kierunek studiów: Edukacja artystyczna w zakresie sztuki muzycznej
Kod programu: 13-S2EM12.2014

Nazwa modułu: Czytanie partytur z literaturą specjalistyczną 3/PZ
Kod modułu: 13-EM-PZ-S2-CPL3
Kod programu: 13-S2EM12.2014
Semestr: semestr zimowy 2015/2016
Język wykładowy: polski
Forma zaliczenia: zaliczenie
Punkty ECTS: 2
Opis:
Moduł Czytanie partytur z literaturą specjalistyczną 3 stanowi poszerzenie wiedzy teoretycznej i umiejętności praktycznych studenta związanych z zagadnieniami dotyczącymi techniki czytania partytur. W oparciu o repertuar i literaturę specjalistyczną poszerza informacje na temat partytury klasycznej i współczesnej (z uwzględnieniem grafiki w partyturach awangardowych). Pozwala jednocześnie na dokonanie wszelkich możliwych analiz mających na celu poznanie techniki tworzenia stosowanej przez danego kompozytora, jego instrumentacji i środków wyrazowych. Dzięki Czytaniu partytur z literaturą specjalistyczną 3 student doskonali umiejętność w grze a’vista partytury na fortepianie co z pewnością korzystnie wpłynie na przyszłą zespołową współpracę z innymi muzykami czy samodzielną pracę dyrygenta.
Wymagania wstępne:
Zalecane: realizacja kierunkowych efektów kształcenia dla studiów I stopnia oraz realizacja efektów kształcenia modułów: Chór 1-2-3, Dyrygowanie 1-2-3, Formy wokalno-instrumentalne 2-3, Harmonia 1, Improwizacja fortepianowa 3, Instrument 1-2 (fortepian), Kontrapunkt 1, Kształcenie słuchu 1-2, Formy wokalno-instrumentalne- wybrane zagadnienia 2, Propedeutyka kompozycji 3, Wybrane zagadnienia muzyki współczesnej 1-2, Zespoły instrumentalne 1-2, Zespoły muzyczne 3.
Literatura podstawowa:
(brak informacji)
Efekt modułowy Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5]
Dogłębna znajomość literatury muzycznej w zakresie przewidzianym dla specjalizacji (partytury wokalne, instrumentalne, wokalno-instrumentalne; klasyczne i współczesne). [13-EM-PZ-S2-CPL3_1]
K_W01 [5/5] K_W02 [5/5] K_W03 [5/5] K_W07 [5/5]
Umiejętność czytania a’vista (lub po uprzednim przygotowaniu) zróżnicowanych fakturalnie partytur (lub fragmentów) wokalnych, instrumentalnych i wokalno-instrumentalnych. [13-EM-PZ-S2-CPL3_2]
K_U04 [5/5] K_U08 [5/5] K_U09 [5/5] K_U15 [5/5]
Umiejętność słownej analizy (budowa formalna, faktura, elementy dzieła muzycznego) partytur wokalnych, instrumentalnych i wokalno –instrumentalnych. [13-EM-PZ-S2-CPL3_3]
K_U10 [5/5] K_U11 [5/5]
Przygotowanie do swobodnego posługiwania się partyturami (wokalnymi, instrumentalnymi i wokalno-instrumentalnymi) na potrzeby zajęć z dyrygowania oraz w prowadzenia różnego typu zespołów muzycznych. [13-EM-PZ-S2-CPL3_4]
K_W11 [5/5] K_U05 [5/5] K_U07 [5/5] K_K06 [5/5] K_K10 [5/5] K_K12 [5/5]
Typ Opis Kody efektów modułowych do których odnosi się sposób weryfikacji
odpowiedź ustna [CPL3_w_1]
Weryfikacja wiedzy teoretycznej w oparciu o treść zajęć.
13-EM-PZ-S2-CPL3_1 13-EM-PZ-S2-CPL3_3
wystąpienie praktyczne [CPL3_w_2]
Weryfikacja praktycznych umiejętności czytania partytur.
13-EM-PZ-S2-CPL3_2 13-EM-PZ-S2-CPL3_3 13-EM-PZ-S2-CPL3_4
aktywność na zajęciach [CPL3_w_3]
Weryfikacja aktywnego pod względem teoretyczno-praktycznym przygotowania do zajęć.
13-EM-PZ-S2-CPL3_1 13-EM-PZ-S2-CPL3_2 13-EM-PZ-S2-CPL3_3 13-EM-PZ-S2-CPL3_4
Rodzaj prowadzonych zajęć Praca własna studenta Sposoby weryfikacji
Typ Opis (z uwzględnieniem metod dydaktycznych) Liczba godzin Opis Liczba godzin
ćwiczenia [CPL3_fs_1]
1. Tradycyjna metoda wykładowa polegająca na ustnym przedstawieniu i wyjaśnieniu zagadnień dotyczących modułu. 2. Metody oparte na obserwacji i ćwiczeniach: przedstawianie i wyjaśnianie danego zagadnienia przy pomocy przykładowych partytur, w tym możliwość analizy (również słuchowej) i czytania a’vista fragmentów partytur . 3. Czytanie partytury a’vista lub z jej wcześniejszym przygotowaniem.
15
1.Praca ze wskazaną literaturą przedmiotu obejmująca samodzielne przyswojenie wiedzy odnośnie wskazanych zagadnień dotyczących modułu. 2. Przygotowanie do ćwiczeń, poprzez samodzielną pracę wykorzystującą metody omawiane na zajęciach. 3. Doskonalenie metody a’vista, utrwalanie prawidłowych nawyków transpozycji głosów.
35 odpowiedź ustna [CPL3_w_1] wystąpienie praktyczne [CPL3_w_2]
Załączniki
Opis modułu (PDF)
Informacje o sylabusach mogą ulec zmianie w trakcie trwania studiów.
Sylabusy (USOSweb)
Semestr Moduł Język wykładowy
(brak danych)