Pedagogika - warsztaty (warsztat umiejętności wychowawczych) Kierunek studiów: Pedagogika
Kod programu: W6-S1PE19.2019

Nazwa modułu: Pedagogika - warsztaty (warsztat umiejętności wychowawczych)
Kod modułu: 12-PE-S1-2POW
Kod programu: W6-S1PE19.2019
Semestr: semestr zimowy 2020/2021
Język wykładowy: polski
Forma zaliczenia: zaliczenie
Punkty ECTS: 2
Opis:
Celem modułu jest zdobycie wiedzy i umiejętności w zakresie oddziaływania pedagogicznego (wychowawczo-dydaktyczno-opiekuńczego) na rozwój młodych ludzi w środowisku szkolnym i pozaszkolnym (rodzinnym, rówieśniczym, pozaszkolnym środowisku wychowawczym) oraz uświadomienie praktycznej przydatności pedagogiki w procesie afirmacji idei, wartości, w organizacji struktur edukacyjnych oraz poszukiwań możliwości minimalizacji zagrożeń dla wychowania. Ponadto analiza społeczno-kulturowych i środowiskowych determinantów życia człowieka w różnych jego etapach; rozwijanie potrzeby studiowania i umiejętności analizy tekstów naukowych, samodzielnego formułowania, klasyfikowania i rozwiązywania problemów pedagogicznych i sytuacji wychowawczych; kształtowanie właściwej postawy etycznej pedagoga. Problematyka ta oscyluje wokół spraw dzieci i młodzieży: - projektowania perspektyw i zapobiegania zagrożeniom rozwojowym, z uwzględnieniem zapobiegania niepowodzeniom w pełnieniu ról społecznych, niedostosowania społecznego czy marginalizacji, - wspomagania ucznia w projektowaniu ścieżki edukacyjno-zawodowej, - programu pracy wychowawczej, - pracy z uczniem z trudnościami w uczeniu się, - dostosowania procesu dydaktyczno-wychowawczego do specjalnych potrzeb edukacyjnych uczniów, - kształtowania umiejętności i kompetencji do radzenia sobie z ograniczeniami w pełnieniu ról społecznych w kolejnych etapach. Zajęcia ćwiczeniowe w ramach modułu realizowane są w formie warsztatów zintegrowanych z realizacją praktyk.
Wymagania wstępne:
(brak informacji)
Literatura podstawowa:
(brak informacji)
Efekt modułowy Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5]
jest wrażliwy na problemy rozwojowe dzieci i młodzieży przejawiające się emocjonalnie; czynnie uczestniczy w zajęciach terapeutycznych z dziećmi trudnymi, zaburzonymi, o niższych standardach w rozwoju indywidualnym i społecznym oraz trudnościach dostosowania funkcjonowania środowiska rodzinnego, opiekuńczo-wychowawczego i szkolnego, a także zaburzeniach adaptacyjnych związanych z okresem dorastania i towarzyszącego temu procesowi kryzysu; jest gotów do współpracy z nauczycielami i specjalistami w celu doskonalenia swojego warsztatu pracy (B.2.K4.) [_K_1]
K_U08 [3/5] K_K07 [2/5] SKN_K02 [3/5] SKN_K03 [3/5] SKN_K07 [3/5]
charakteryzuje się postawą poszukującą i udoskonalającą własny warsztat pracy, rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie; jest przygotowany do aktywnego uczestnictwa w procesie wspierania rozwoju drugiego człowieka, czerpie z nich zdolność bardziej całościowego postrzegania problemów charakteryzuje się aktywną postawą do działania; jest gotów do profesjonalnego rozwiązywania konfliktów w klasie szkolnej lub grupie wychowawczej (B.2.K2.) [_K_2]
K_K01 [2/5] K_K03 [3/5] SKN_K04 [2/5] SKN_K05 [3/5] SKN_K06 [3/5]
rozwija umiejętności praktycznego wykorzystania wiedzy o rodzinie, procesu psychologicznych podstaw rozwoju dziecka, potrafi określić zakres zaspokojonych i niezaspokojonych potrzeb oraz zewnętrzne i wewnętrzne warunki rozwoju umiejętności komunikacji; potrafi określić przybliżony potencjał ucznia i doradzić mu ścieżkę rozwoju (B.2.U7.); potrafi w sposób spójny korzystać z wiedzy pedagogicznej, rozumie różnice w pracy z osobami o zróżnicowanych zasobach i problemach rozwoju [_U_1]
K_U01 [3/5] K_U02 [3/5] SKN_U01 [3/5] SKN_U08 [2/5] SKN_U10 [3/5] SKN_U12 [2/5] SKN_U14 [2/5]
potrafi posługiwać się podstawowymi ujęciami teoretycznymi w celu analizowania motywów i wzorów ludzkich zachowań, diagnozowania i prognozowania sytuacji oraz analizowania strategii działań praktycznych w odniesieniu do różnych kontekstów działalności pedagogicznej; podejmuje próby diagnozowania sytuacji rozwojowej dziecka i jego środowiska rodzinnego, by projektować formy pomocy - potrafi zdiagnozować potrzeby edukacyjne ucznia i zaprojektować dla niego odpowiednie wsparcie (B.2.U6.) oraz rozpoznawać sytuację zagrożeń i uzależnień uczniów (B.2.U5.); rozwija umiejętności rozwiązywania problemów wychowawczych, wyboru programu nauczania zgodnego z wymaganiami podstawy programowej i dostosowania go do potrzeb edukacyjnych uczniów (B.2.U1.), korygowania nieprawidłowych postaw rodzicielskich, nawiązywania prawidłowych relacji rodzicielskich, nawiązywania współpracy z nauczycielami oraz ze środowiskiem pozaszkolnym (B.2.U4.) [_U_2]
K_U03 [3/5] SKN_U02 [3/5] SKN_U03 [2/5] SKN_U05 [2/5] SKN_U09 [2/5] SKN_U13 [2/5]
zna potrzeby rozwojowe człowieka w różnym wieku oraz konsekwencje ich niezaspokojenia, braku wsparcia pedagogicznego oraz zaniedbań środowiska rodzinnego - zna i rozumie problemy dzieci zaniedbanych i pozbawionych opieki, sytuację dzieci z doświadczeniem migracyjnym, zagrożenia dzieci i młodzieży (B.2.W4.), rozwiązywanie konfliktów w klasie szkolnej jako grupie społecznej (B.2.W4.); zna potrzeby dziecka z biologicznymi deficytami i sytuację dziecka niepełnosprawnego w szkole ogólnodostępnej (B.2.W4.); zna i rozumie sytuację uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi (B.2.W5.) [_W_1]
K_W05 [3/5] K_W06 [3/5] SKN_W01 [3/5] SKN_W06 [3/5] SKN_W10 [2/5]
posiada podstawową wiedzę o typach placówek i modelach pracy wychowawczej, dydaktycznej, opiekuńczej - zna i rozumie zasady pracy z uczniem z trudnościami w nauce oraz zasady dokonywania diagnozy nauczycielskiej i techniki diagnostyczne (B.2.W6.), a także wie na czym polega wspomaganie ucznia w projektowaniu ścieżki edukacyjno-zawodowej, metody i techniki określania potencjału ucznia oraz potrzebę przygotowania uczniów do uczenia się przez całe życie (B.2.W7.) [_W_2]
K_W07 [2/5] SKN_W03 [3/5] SKN_W07 [2/5] SKN_W15 [3/5]
Typ Opis Kody efektów modułowych do których odnosi się sposób weryfikacji
kolokwium [_w_1]
Sprawdzenie wiedzy przedmiotowej studentów.
_W_1 _W_2
aktywny udział w warsztatowej części zajęć – ocena ciągła [_w_2]
Aktywny udział studentów w zajęciach realizowanych z wykorzystaniem aktywizujących metod i technik kształcenia.
_K_1 _U_1 _U_2
praca zaliczeniowa [_w_3]
Sprawdzenie wiedzy i umiejętności studenta w zakresie rozpoznawania potrzeb podopiecznych i budowania umiejętności wychowawczych pedagoga, obejmujących wspieranie rozwoju i kształtowania umiejętności społecznych, projektowania form pomocy wychowawczo-pedagogicznej dla dzieci i młodzieży, z uwzględnieniem zróżnicowanych uwarunkowań
_K_2 _U_1 _U_2 _W_1 _W_2
Rodzaj prowadzonych zajęć Praca własna studenta Sposoby weryfikacji
Typ Opis (z uwzględnieniem metod dydaktycznych) Liczba godzin Opis Liczba godzin
wykład [_fs_1]
Prezentacja treści z zastosowaniem metod podających, pokazowych.
15
Analiza literatury podstawowej i uzupełniającej. Przestudiowanie treści podanych na zajęciach.
5 kolokwium [_w_1]
ćwiczenia [_fs_2]
Zajęcia warsztatowe prowadzone z wykorzystaniem zespołowych i grupowych form organizacji pracy studentów oraz aktywizujących metod i technik kształcenia. Prezentacja pracy zaliczeniowej przez studentów.
30
Udział aktywny podczas zajęć oraz przygotowanie się do nich i opracowanie pracy zaliczeniowej.
5 aktywny udział w warsztatowej części zajęć – ocena ciągła [_w_2] praca zaliczeniowa [_w_3]
Załączniki
Opis modułu (PDF)
Informacje o sylabusach mogą ulec zmianie w trakcie trwania studiów.
Sylabusy (USOSweb)
Semestr Moduł Język wykładowy
(brak danych)