Muzykoterapia w edukacji 1 Kierunek studiów: Edukacja artystyczna w zakresie sztuki muzycznej
Kod programu: W6-S2EM19.2019

Nazwa modułu: Muzykoterapia w edukacji 1
Kod modułu: 13-EM-TM-S2-MWE1
Kod programu: W6-S2EM19.2019
Semestr: semestr zimowy 2019/2020
Język wykładowy: polski
Forma zaliczenia: zaliczenie
Punkty ECTS: 2
Opis:
Zajęcia w ramach modułu są wprowadzeniem w zagadnienie terapii poprzez muzykę oraz roli muzyki w edukacji i terapii dziecka niepełnosprawnego. Zajęcia stanowią punkt wyjścia do zapoznania się celami, funkcjami i możliwościami zastosowania terapii poprzez muzykę w działaniach pedagogicznych.
Wymagania wstępne:
Wymagana podstawowa wiedza z zakresu historii muzyki (periodyzacja dziejów muzyki), zasad muzyki (rytm muzyczny, metrum muzyczne, zjawiska rytmiczno-metryczne), form muzycznych (pojęcie formy muzycznej, systematyka form muzycznych, elementy dzieła muzycznego, elementarne współczynniki formy).
Literatura podstawowa:
L. Konieczna-Nowak, Wprowadzenie do muzykoterapii, Kraków 2014 E. Konieczna, Arteterapia w teorii i praktyce, Kraków 2011 Z. Konaszkiewicz, Muzyka w wychowaniu dziecka niepełnosprawnego, [w: ]Mazanek E. (red.) Dziecko niepełnosprawne ruchowo, cz. III. Warszawa 1998 K. Lewandowska, Muzykoterapia dziecięca, Gdańsk 2001 T. Natanson, Wstęp do nauki o muzykoterapii, Wrocław - Warszawa - Kraków – Gdańsk 1970
Efekt modułowy Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5]
Zna teoretyczne podstawy muzykoterapii oraz orientuje się w metodach i formach muzykoterapii. [13-EM-TM-S2-MWE1_1]
13-EM-S2-W07 [4/5] 13-EM-S2-W08 [4/5] 13-EM-S2-W10 [3/5]
Posiada wiedzę dotyczącą możliwości zastosowania muzykoterapii w obszarze działań pedagogicznych. [13-EM-TM-S2-MWE1_2]
13-EM-S2-W14 [3/5] 13-EM-S2-W15 [4/5]
Orientuje się w literaturze związanej z muzykoterapią, a zwłaszcza z jej zastosowaniem w działaniach pedagogicznych, zarówno w aspekcie historycznym, jak i w aktualnych uwarunkowaniach i nurtach. [13-EM-TM-S2-MWE1_3]
13-EM-S2-W07 [4/5] 13-EM-S2-W08 [3/5]
Ma umiejętność przeprowadzania krytycznej analizy i wnioskowania w oparciu o podaną literaturę. [13-EM-TM-S2-MWE1_4]
13-EM-S2-W03 [4/5] 13-EM-S2-U02 [3/5]
Zna różnorodne formy aktywności muzycznej i ruchowej, wykorzystywane w muzykoterapii receptywnej i aktywnej. [13-EM-TM-S2-MWE1_5]
13-EM-S2-W15 [4/5] 13-EM-S2-U16 [3/5]
Posiada umiejętność efektywnej organizacji pracy własnej i zespołowej. [13-EM-TM-S2-MWE1_6]
13-EM-S2-U07 [3/5] 13-EM-S2-U16 [3/5] 13-EM-S2-K04 [3/5] 13-EM-S2-K10 [3/5] 13-EM-S2-K11 [3/5]
Typ Opis Kody efektów modułowych do których odnosi się sposób weryfikacji
kolokwium pisemne [13-EM-TM-S2-MWE1_w_1]
sprawdzenie wiedzy dotyczącej teoretycznych podstaw muzykoterapii, możliwości jej zastosowania oraz roli muzyki w edukacji, terapii i profilaktyce
13-EM-TM-S2-MWE1_1 13-EM-TM-S2-MWE1_2 13-EM-TM-S2-MWE1_3 13-EM-TM-S2-MWE1_4 13-EM-TM-S2-MWE1_5 13-EM-TM-S2-MWE1_6
Rodzaj prowadzonych zajęć Praca własna studenta Sposoby weryfikacji
Typ Opis (z uwzględnieniem metod dydaktycznych) Liczba godzin Opis Liczba godzin
wykład [MWE1_fs_1]
prezentacja podstawowych zagadnień związanych z uwarunkowaniami historycznymi oraz współczesnymi nurtami muzykoterapii.
30
- przegląd obowiązującej literatury przedmiotu; - krytyczna analiza literatury związanej z wykorzystaniem muzykoterapii w działaniach pedagogicznych
20 kolokwium pisemne [13-EM-TM-S2-MWE1_w_1]
Załączniki
Opis modułu (PDF)
Informacje o sylabusach mogą ulec zmianie w trakcie trwania studiów.
Sylabusy (USOSweb)
Semestr Moduł Język wykładowy
(brak danych)