Metodyka muzyki w szkołach ponadpodstawowych Kierunek studiów: Edukacja artystyczna w zakresie sztuki muzycznej
Kod programu: W6-S2EM19.2019

Nazwa modułu: Metodyka muzyki w szkołach ponadpodstawowych
Kod modułu: W6-EM-S2-KN-MSP
Kod programu: W6-S2EM19.2019
Semestr: semestr letni 2020/2021
Język wykładowy: polski
Forma zaliczenia: egzamin
Punkty ECTS: 3
Opis:
Moduł Metodyka nauczania muzyki w szkołach ponadpodstawowych ma przygotować studentów do prowadzenia przedmiotu Muzyka w szkołach ponadpodstawowych oraz do prowadzenia różnorodnych zespołów muzycznych w ramach zajęć pozalekcyjnych i pozaszkolnych. Studenci wykorzystują i integrują wiedzę teoretyczną i praktyczną wielu modułów kierunkowych i pedagogicznych, niezbędną do pracy pedagogicznej i dydaktycznej z młodzieżą w szkołach ponadpodstawowych i ośrodkach kultury.
Wymagania wstępne:
Wymagania: zaliczony moduł Metodyka nauczania muzyki w przedszkolu i szkole podstawowej. Realizacja efektów kształcenia modułów: Podstawy psychologii dla nauczycieli, Pedagogika ogólna oraz posiada pogłębiony zakres wiedzy i umiejętności muzycznych.
Literatura podstawowa:
Literatura specjalistyczna ustalana przez prowadzącego
Efekt modułowy Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5]
zna miejsce danego przedmiotu Muzyka w ramowych planach nauczania w szkołach ponadpodstawowych oraz zna i rozumie podstawę programową danego przedmiotu, cele kształcenia i treści nauczania przedmiotu Muzyka, zna miejsce przedmiotu Muzyka w szkołach ponadpodstawowych w kontekście wcześniejszego kształcenia, strukturę wiedzy w zakresie przedmiotu Muzyka oraz kompetencje kluczowe i ich kształtowanie w ramach nauczania tego przedmiotu [W6-EM-S2-KN-MSP_1]
W6-EM-S2-KN-W04 [4/5] W6-EM-S2-KN-W06 [3/5] W6-EM-S2-KN-W08 [4/5] W6-EM-S2-KN-W09 [4/5] W6-EM-S2-KN-W12 [4/5] W6-EM-S2-KN-W14 [3/5] W6-EM-S2-KN-W15 [4/5]
zna i rozumie egzaminy kończące etap edukacyjny i sposoby konstruowania testów, sprawdzianów oraz innych narzędzi przydatnych w procesie oceniania uczniów w ramach nauczanego przedmiotu; [W6-EM-S2-KN-MSP_10]
W6-EM-S2-KN-W07 [3/5]
zna o rozumie diagnozę wstępną grupy uczniowskiej i każdego ucznia w kontekście przedmiotu Muzyka oraz sposoby wspomagania rozwoju poznawczego uczniów; potrzebę kształtowania pojęć, postaw, umiejętności praktycznych, w tym rozwiązywania problemów, i wykorzystywania wiedzy; metody i techniki skutecznego uczenia się; metody strukturyzacji wiedzy oraz konieczność powtarzania i utrwalania wiedzy i umiejętności [W6-EM-S2-KN-MSP_11]
W6-EM-S2-KN-W04 [3/5] W6-EM-S2-KN-W05 [4/5] W6-EM-S2-KN-W06 [3/5] W6-EM-S2-KN-W07 [4/5] W6-EM-S2-KN-W10 [4/5] W6-EM-S2-KN-W13 [4/5] W6-EM-S2-KN-W14 [4/5] W6-EM-S2-KN-W15 [4/5]
zna i rozumie znaczenie rozwijania umiejętności osobistych i społeczno-emocjonalnych uczniów: potrzebę kształtowania umiejętności współpracy uczniów, w tym grupowego rozwiązywania problemów oraz budowania systemu wartości i rozwijania postaw etycznych uczniów, a także kształtowania kompetencji komunikacyjnych i nawyków kulturalnych [W6-EM-S2-KN-MSP_12]
W6-EM-S2-KN-W02 [3/5] W6-EM-S2-KN-W03 [3/5] W6-EM-S2-KN-W04 [4/5] W6-EM-S2-KN-W05 [4/5] W6-EM-S2-KN-W06 [4/5] W6-EM-S2-KN-W07 [4/5] W6-EM-S2-KN-W12 [4/5] W6-EM-S2-KN-W14 [4/5] W6-EM-S2-KN-W15 [4/5]
zna i rozumie warsztat pracy nauczyciela; właściwe wykorzystanie czasu lekcji przez ucznia i nauczyciela; zagadnienia związane ze sprawdzaniem i ocenianiem jakości kształcenia oraz jej ewaluacją, a także z koniecznością analizy i oceny własnej pracy dydaktyczno-wychowawczej [W6-EM-S2-KN-MSP_13]
W6-EM-S2-KN-W03 [4/5] W6-EM-S2-KN-W04 [3/5] W6-EM-S2-KN-W11 [3/5] W6-EM-S2-KN-W13 [3/5]
zna i rozumie potrzebę kształtowania u ucznia pozytywnego stosunku do nauki, rozwijania ciekawości, aktywności i samodzielności poznawczej, logicznego i krytycznego myślenia, kształtowania motywacji do uczenia si przedmiotu Muzyka i nawyków systematycznego uczenia się, korzystania z różnych źródeł wiedzy, w tym z Internetu, oraz przygotowania ucznia do uczenia się przez całe życie przez stymulowanie go do samodzielnej pracy [W6-EM-S2-KN-MSP_14]
W6-EM-S2-KN-W04 [4/5] W6-EM-S2-KN-W05 [4/5] W6-EM-S2-KN-W06 [4/5] W6-EM-S2-KN-W10 [3/5] W6-EM-S2-KN-W12 [4/5] W6-EM-S2-KN-W15 [4/5]
potrafi identyfikować typowe zadania szkolne z celami kształcenia, w szczególności z wymaganiami ogólnymi podstawy programowej, oraz z kompetencjami kluczowymi [W6-EM-S2-KN-MSP_15]
W6-EM-S2-KN-U01 [3/5] W6-EM-S2-KN-U03 [3/5] W6-EM-S2-KN-U04 [4/5] W6-EM-S2-KN-U06 [4/5] W6-EM-S2-KN-U13 [4/5] W6-EM-S2-KN-U18 [4/5]
potrafi przeanalizować rozkład materiału, identyfikować powiązania treści nauczanego przedmiotu lub prowadzonych zajęć z innymi treściami nauczania [W6-EM-S2-KN-MSP_16]
W6-EM-S2-KN-U02 [3/5] W6-EM-S2-KN-U04 [3/5] W6-EM-S2-KN-U06 [4/5] W6-EM-S2-KN-U07 [4/5] W6-EM-S2-KN-U12 [4/5] W6-EM-S2-KN-U13 [4/5] W6-EM-S2-KN-U18 [4/5]
potrafi dostosować sposób komunikacji do poziomu rozwojowego uczniów; kreować sytuacje dydaktyczne służące aktywności i rozwojowi zainteresowań uczniów oraz popularyzacji wiedzy [W6-EM-S2-KN-MSP_17]
W6-EM-S2-KN-U02 [3/5] W6-EM-S2-KN-U05 [3/5] W6-EM-S2-KN-U06 [4/5] W6-EM-S2-KN-U07 [4/5] W6-EM-S2-KN-U08 [4/5] W6-EM-S2-KN-U09 [3/5] W6-EM-S2-KN-U10 [3/5] W6-EM-S2-KN-U11 [4/5]
potrafi podejmować skuteczną współpracę w procesie dydaktycznym z rodzicami lub opiekunami uczniów, pracownikami szkoły i środowiskiem pozaszkolnym [W6-EM-S2-KN-MSP_18]
W6-EM-S2-KN-U05 [4/5]
potrafi dobierać metody pracy klasy oraz środki dydaktyczne, w tym z zakresu technologii informacyjno-komunikacyjnej, aktywizujące uczniów i uwzględniające ich zróżnicowane potrzeby edukacyjne [W6-EM-S2-KN-MSP_19]
W6-EM-S2-KN-U02 [3/5] W6-EM-S2-KN-U04 [3/5] W6-EM-S2-KN-U06 [3/5] W6-EM-S2-KN-U07 [3/5] W6-EM-S2-KN-U08 [4/5] W6-EM-S2-KN-U09 [4/5] W6-EM-S2-KN-U12 [4/5] W6-EM-S2-KN-U18 [4/5]
zna i rozumie integrację wewnątrz- i międzyprzedmiotową; zagadnienia związane z programem nauczania – tworzenie i modyfikację, analizę, ocenę, dobór i zatwierdzanie oraz zasady projektowania procesu kształcenia oraz rozkładu materiału [W6-EM-S2-KN-MSP_2]
W6-EM-S2-KN-W02 [4/5] W6-EM-S2-KN-W04 [4/5] W6-EM-S2-KN-W06 [4/5] W6-EM-S2-KN-W07 [4/5] W6-EM-S2-KN-W12 [4/5] W6-EM-S2-KN-W13 [4/5] W6-EM-S2-KN-W15 [4/5]
potrafi merytorycznie, profesjonalnie i rzetelnie oceniać pracę uczniów wykonywaną w klasie i w domu; skonstruować sprawdzian służący ocenie danych umiejętności uczniów [W6-EM-S2-KN-MSP_20]
W6-EM-S2-KN-U06 [3/5] W6-EM-S2-KN-U10 [3/5] W6-EM-S2-KN-U11 [4/5] W6-EM-S2-KN-U13 [4/5]
potrafi rozpoznać typowe dla nauczanego przedmiotu lub prowadzonych zajęć błędy uczniowskie i wykorzystać je w procesie dydaktycznym; przeprowadzić wstępną diagnozę umiejętności ucznia [W6-EM-S2-KN-MSP_21]
W6-EM-S2-KN-U10 [3/5] W6-EM-S2-KN-U11 [4/5] W6-EM-S2-KN-U15 [4/5]
jest gotowy do adaptowania metod pracy do potrzeb i różnych stylów uczenia się uczniów; popularyzowania wiedzy wśród uczniów i w środowisku szkolnym oraz pozaszkolnym [W6-EM-S2-KN-MSP_22]
W6-EM-S2-KN-K02 [3/5] W6-EM-S2-KN-K03 [3/5]
jest gotowy do zachęcania uczniów do podejmowania prób badawczych oraz systematycznej aktywności fizycznej i promowania odpowiedzialnego i krytycznego wykorzystywania mediów cyfrowych oraz poszanowania praw własności intelektualnej [W6-EM-S2-KN-MSP_23]
W6-EM-S2-KN-K01 [3/5] W6-EM-S2-KN-K02 [3/5] W6-EM-S2-KN-K06 [4/5]
jest gotowy do kształtowania umiejętności współpracy uczniów, w tym grupowego rozwiązywania problemów; budowania systemu wartości i rozwijania postaw etycznych uczniów oraz kształtowania ich kompetencji komunikacyjnych i nawyków kulturalnych; rozwijania u uczniów ciekawości, aktywności i samodzielności poznawczej oraz logicznego i krytycznego myślenia [W6-EM-S2-KN-MSP_24]
W6-EM-S2-KN-K01 [3/5] W6-EM-S2-KN-K02 [4/5] W6-EM-S2-KN-K03 [4/5]
jest gotowy do kształtowania nawyku systematycznego uczenia się i korzystania z różnych źródeł wiedzy, w tym z Internetu; stymulowania uczniów do uczenia się przez całe życie przez samodzielną pracę [W6-EM-S2-KN-MSP_25]
W6-EM-S2-KN-K01 [3/5] W6-EM-S2-KN-K02 [4/5]
zna i rozumie kompetencje merytoryczne, dydaktyczne i wychowawcze nauczyciela, w tym potrzebę zawodowego rozwoju, także z wykorzystaniem technologii informacyjno-komunikacyjnej, oraz dostosowywania sposobu komunikowania się do poziomu rozwoju uczniów i stymulowania aktywności poznawczej uczniów, w tym kreowania sytuacji dydaktycznych; znaczenie autorytetu nauczyciela oraz zasady interakcji ucznia i nauczyciela w toku lekcji; moderowanie interakcji między uczniami; rolę nauczyciela jako popularyzatora wiedzy oraz znaczenie współpracy nauczyciela w procesie dydaktycznym z rodzicami lub opiekunami uczniów, pracownikami szkoły i środowiskiem pozaszkolnym [W6-EM-S2-KN-MSP_3]
W6-EM-S2-KN-W01 [4/5] W6-EM-S2-KN-W04 [3/5] W6-EM-S2-KN-W10 [4/5] W6-EM-S2-KN-W12 [4/5] W6-EM-S2-KN-W13 [4/5]
zna i rozumie konwencjonalne i niekonwencjonalne metody nauczania, w tym metody aktywizujące i metodę projektów, proces uczenia się przez działanie, odkrywanie lub dociekanie naukowe oraz pracę badawczą ucznia, a także zasady doboru metod nauczania typowych dla danego przedmiotu lub rodzaju zajęć [W6-EM-S2-KN-MSP_4]
13-EM-S2-W14 [3/5] W6-EM-S2-KN-W12 [4/5] W6-EM-S2-KN-W15 [4/5]
zna i rozumie metodykę realizacji poszczególnych treści kształcenia w obrębie przedmiotu Muzyka – rozwiązania merytoryczne i metodyczne, dobre praktyki, dostosowanie oddziaływań do potrzeb i możliwości uczniów lub grup uczniowskich o różnym potencjale i stylu uczenia się, typowe dla przedmiotu lub rodzaju zajęć błędy uczniowskie, ich rolę i sposoby wykorzystania w procesie dydaktycznym [W6-EM-S2-KN-MSP_5]
W6-EM-S2-KN-W02 [4/5] W6-EM-S2-KN-W03 [3/5] W6-EM-S2-KN-W04 [3/5] W6-EM-S2-KN-W05 [4/5] W6-EM-S2-KN-W06 [4/5] W6-EM-S2-KN-W12 [4/5] W6-EM-S2-KN-W15 [3/5]
zna i rozumie organizację pracy w klasie szkolnej i grupach: potrzebę indywidualizacji nauczania, zagadnienie nauczania interdyscyplinarnego, formy pracy specyficzne dla przedmiotu Muzyka: wycieczki, zajęcia terenowe i laboratoryjne, doświadczenia i konkursy oraz zagadnienia związane z pracą domową [W6-EM-S2-KN-MSP_6]
W6-EM-S2-KN-W04 [4/5] W6-EM-S2-KN-W06 [4/5] W6-EM-S2-KN-W07 [4/5] W6-EM-S2-KN-W12 [4/5] W6-EM-S2-KN-W15 [4/5]
zna i rozumie sposoby organizowania przestrzeni klasy szkolnej, z uwzględnieniem zasad projektowania uniwersalnego: środki dydaktyczne (podręczniki i pakiety edukacyjne), pomoce dydaktyczne – dobór i wykorzystanie zasobów edukacyjnych, w tym elektronicznych i obcojęzycznych, edukacyjne zastosowania mediów i technologii informacyjno-komunikacyjnej; myślenie komputacyjne w rozwiązywaniu problemów w zakresie nauczanego przedmiotu lub prowadzonych zajęć; potrzebę wyszukiwania, adaptacji i tworzenia elektronicznych zasobów edukacyjnych i projektowania multimediów [W6-EM-S2-KN-MSP_7]
W6-EM-S2-KN-W03 [4/5] W6-EM-S2-KN-W04 [3/5] W6-EM-S2-KN-W05 [4/5] W6-EM-S2-KN-W06 [4/5] W6-EM-S2-KN-W07 [4/5] W6-EM-S2-KN-W12 [3/5] W6-EM-S2-KN-W15 [3/5]
zna i rozumie metody kształcenia w odniesieniu do przedmiotu Muzyka w szkołach ponadpodstawowych, a także znaczenie kształtowania postawy odpowiedzialnego i krytycznego wykorzystywania mediów cyfrowych oraz poszanowania praw własności intelektualnej [W6-EM-S2-KN-MSP_8]
W6-EM-S2-KN-W03 [4/5] W6-EM-S2-KN-W11 [4/5] W6-EM-S2-KN-W12 [3/5] W6-EM-S2-KN-W15 [3/5]
zna i rozumie rolę diagnozy, kontroli i oceniania w pracy dydaktycznej; ocenianie i jego rodzaje: ocenianie bieżące, semestralne i roczne, ocenianie wewnętrzne i zewnętrzne; funkcje oceny [W6-EM-S2-KN-MSP_9]
W6-EM-S2-KN-W06 [3/5] W6-EM-S2-KN-W07 [3/5] W6-EM-S2-KN-W15 [4/5]
Typ Opis Kody efektów modułowych do których odnosi się sposób weryfikacji
lekcja dyplomowa [W6-EM-S2-KN-MSP_w_1]
komisyjna ocena lekcji przeprowadzonej w szkole ponadpodstawowej
W6-EM-S2-KN-MSP_1 W6-EM-S2-KN-MSP_10 W6-EM-S2-KN-MSP_11 W6-EM-S2-KN-MSP_12 W6-EM-S2-KN-MSP_13 W6-EM-S2-KN-MSP_14 W6-EM-S2-KN-MSP_15 W6-EM-S2-KN-MSP_16 W6-EM-S2-KN-MSP_17 W6-EM-S2-KN-MSP_18 W6-EM-S2-KN-MSP_19 W6-EM-S2-KN-MSP_2 W6-EM-S2-KN-MSP_20 W6-EM-S2-KN-MSP_21 W6-EM-S2-KN-MSP_22 W6-EM-S2-KN-MSP_23 W6-EM-S2-KN-MSP_24 W6-EM-S2-KN-MSP_25 W6-EM-S2-KN-MSP_3 W6-EM-S2-KN-MSP_4 W6-EM-S2-KN-MSP_5 W6-EM-S2-KN-MSP_6 W6-EM-S2-KN-MSP_7 W6-EM-S2-KN-MSP_8 W6-EM-S2-KN-MSP_9
egzamin ustny [W6-EM-S2-KN-MSP_w_2]
ocena wiedzy studenta w zakresie problematyki przedmiotu zawartej w treściach zajęć
W6-EM-S2-KN-MSP_1 W6-EM-S2-KN-MSP_10 W6-EM-S2-KN-MSP_11 W6-EM-S2-KN-MSP_12 W6-EM-S2-KN-MSP_13 W6-EM-S2-KN-MSP_14 W6-EM-S2-KN-MSP_15 W6-EM-S2-KN-MSP_16 W6-EM-S2-KN-MSP_17 W6-EM-S2-KN-MSP_18 W6-EM-S2-KN-MSP_19 W6-EM-S2-KN-MSP_2 W6-EM-S2-KN-MSP_20 W6-EM-S2-KN-MSP_21 W6-EM-S2-KN-MSP_3 W6-EM-S2-KN-MSP_4 W6-EM-S2-KN-MSP_5 W6-EM-S2-KN-MSP_6 W6-EM-S2-KN-MSP_7 W6-EM-S2-KN-MSP_8 W6-EM-S2-KN-MSP_9
Rodzaj prowadzonych zajęć Praca własna studenta Sposoby weryfikacji
Typ Opis (z uwzględnieniem metod dydaktycznych) Liczba godzin Opis Liczba godzin
wykład [W6-EM-S2-KN-MSP_fs_1]
tradycyjna forma wykładu uwzględniająca treści zawarte w module połączona z prezentacjami
15
indywidualna, samodzielna praca w oparciu o wskazaną literaturę
10
ćwiczenia [W6-EM-S2-KN-MSP_fs_2]
praktyczna realizacji treści zajęć
30
przygotowanie materiału teoretycznego do realizacji wybranego tematu zajęć muzycznych, praca nad scenariuszem zajęć
20 lekcja dyplomowa [W6-EM-S2-KN-MSP_w_1] egzamin ustny [W6-EM-S2-KN-MSP_w_2]
Załączniki
Opis modułu (PDF)
Informacje o sylabusach mogą ulec zmianie w trakcie trwania studiów.
Sylabusy (USOSweb)
Semestr Moduł Język wykładowy
(brak danych)