Elementy pedagogiki specjalnej 1 Kierunek studiów: Edukacja artystyczna w zakresie sztuki muzycznej
Kod programu: W6-S2EM19.2019

Nazwa modułu: Elementy pedagogiki specjalnej 1
Kod modułu: 13-EM-TM-S2-EPS1
Kod programu: W6-S2EM19.2019
Semestr: semestr zimowy 2019/2020
Język wykładowy: polski
Forma zaliczenia: zaliczenie
Punkty ECTS: 2
Opis:
Moduł Elementy pedagogiki specjalnej 1 wprowadza w podstawowe zagadnienia z zakresu pedagogiki specjalnej, w tym funkcjonowania osób z niepełnosprawnością intelektualna, fizyczną oraz uczniów o specjalnych potrzebach edukacyjnych. Student nabywa także wiedzę związaną ze specyfiką pracy z osobami w wieku senioralnym. Poznaje: metody pracy i terapie wykorzystywane w pracy z osobami niepełnosprawnymi oraz narzędzia wykorzystywane w diagnozowaniu osób niepełnosprawnych oraz nabywa wiedzę dotyczącą wsparcia instytucjonalnego i pozainstytucjonalnego w procesie terapeutycznym.
Wymagania wstępne:
Posiada elementarną wiedzę z zakresu pedagogiki ogólnej (nauczanie, aktywizowanie i wychowanie ucznia) i psychologii ogólnej (przedmiot i zadania psychologii, procesy poznawcze i ich rola)
Literatura podstawowa:
1. Borowska-Beszta B., Niepełnosprawność w kontekstach kulturowych i teoretycznych, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków 2012 2. Dykcik W. (red.), Pedagogika specjalna, Wydawnictwo Naukowe UAM, Poznań 2007 3. Grzegorzewska M., Listy do młodego nauczyciela. Cykl I–III, Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej, Warszawa 2002 4. Kosakowski Cz., Węzłowe problemy pedagogiki specjalnej, Wydawnictwo Edukacyjne „Akapit”, Toruń 2003 5. Zabłocki K. J., Gorajewska D. (red.), Pedagogika specjalna – kontynuacja tradycji dla przyszłości, Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej, Warszawa 2004 6. Vašek Š., Stankowski A., Zarys pedagogiki specjalnej, Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, Katowice 200
Efekt modułowy Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5]
Ma podstawową wiedzę z zakresu pedagogiki specjalnej, jej subdyscyplin ze szczególnym uwzględnieniem oligofrenopedagogiki oraz terapii i metodyki pracy terapeutycznej z osobami niepełnosprawnymi. [13-EM-TM-S2-EPS1_1]
13-EM-S2-W08 [3/5] 13-EM-S2-W14 [3/5] 13-EM-S2-W15 [3/5]
Ma praktyczne umiejętności poszukiwania twórczych metod pracy z osobami niepełnosprawnymi, uczniem o specjalnych potrzebach edukacyjnych oraz osobami w wieku senioralnym z dostosowaniem ich indywidualnych możliwości i potrzeb. [13-EM-TM-S2-EPS1_2]
13-EM-S2-W08 [3/5] 13-EM-S2-U06 [3/5] 13-EM-S2-U16 [3/5]
Ma praktyczne umiejętności z zakresu komunikacji interpersonalnej i alternatywnej w komunikowaniu się z osobami niepełnosprawnymi. [13-EM-TM-S2-EPS1_3]
W kontaktach z osobami niepełnosprawnymi wykazuje rozwagę, dojrzałość i zaangażowanie w diagnozowaniu oraz realizowaniu terapii. Posiada wiedzę na temat zasad i norm etycznych oraz etyki zawodowej. [13-EM-TM-S2-EPS1_4]
Typ Opis Kody efektów modułowych do których odnosi się sposób weryfikacji
zaliczenie ustne [13-EM-TM-S2-EPS1_w_1]
Sprawdzenie wiedzy z zakresu teoretycznych podstaw pedagogiki specjalnej, wykorzystywanych terapii, z uwzględnieniem teorii rozwoju człowieka w odniesieniu do osób niepełnosprawnych
13-EM-TM-S2-EPS1_1 13-EM-TM-S2-EPS1_2 13-EM-TM-S2-EPS1_3
zaliczenie praktyczne [13-EM-TM-S2-EPS1_w_2]
sprawdzenie umiejętności pracy w grupie; przedstawienie diagnozy wraz z propozycją działań skierowanych do osób niepełnosprawnych
13-EM-TM-S2-EPS1_2 13-EM-TM-S2-EPS1_3 13-EM-TM-S2-EPS1_4
ocena bieżąca [13-EM-TM-S2-EPS1_w_3]
Bieżąca ocena regularnego i systematycznego przygotowywania się studenta do zajęć oraz aktywności na zajęciach.
13-EM-TM-S2-EPS1_1 13-EM-TM-S2-EPS1_2 13-EM-TM-S2-EPS1_3 13-EM-TM-S2-EPS1_4
Rodzaj prowadzonych zajęć Praca własna studenta Sposoby weryfikacji
Typ Opis (z uwzględnieniem metod dydaktycznych) Liczba godzin Opis Liczba godzin
wykład [EPS1_fs_1]
wykład prezentujący podstawowe, teoretyczne zagadnienia z zakresu pedagogiki specjalnej, z wykorzystaniem metod audiowizualnych
15
przegląd literatury, w tym rozporządzeń MEN dotyczących osób niepełnosprawnych
15 zaliczenie ustne [13-EM-TM-S2-EPS1_w_1] ocena bieżąca [13-EM-TM-S2-EPS1_w_3]
ćwiczenia [EPS1_fs_2]
- prezentacja prac grupowych, dotyczących terapii oraz modyfikacji metod dostosowanych do indywidualnych możliwości uczniów o specjalnych potrzebach edukacyjnych; - metoda projektu wraz z analizą diagnozy osoby niepełnosprawnej
15
- przygotowanie modyfikacji metod pracy terapeutycznej z osobami niepełnosprawnymi - wykonanie projektu – diagnoza i strategia terapeutyczna dla ucznia o specjalnych potrzebach edukacyjnych
15 zaliczenie praktyczne [13-EM-TM-S2-EPS1_w_2] ocena bieżąca [13-EM-TM-S2-EPS1_w_3]
Załączniki
Opis modułu (PDF)
Informacje o sylabusach mogą ulec zmianie w trakcie trwania studiów.
Sylabusy (USOSweb)
Semestr Moduł Język wykładowy
(brak danych)