Rytmikoterapia 1 Kierunek studiów: Edukacja artystyczna w zakresie sztuki muzycznej
Kod programu: W6-S2EM19.2019

Nazwa modułu: Rytmikoterapia 1
Kod modułu: 13-EM-TM-S2-RYT1
Kod programu: W6-S2EM19.2019
Semestr: semestr zimowy 2019/2020
Język wykładowy: polski
Forma zaliczenia: zaliczenie
Punkty ECTS: 2
Opis:
Zajęcia w ramach modułu Rytmikoterapia 1 są wprowadzeniem w zagadnienie metody E. Jaques-Dalcroze’a i rozległych możliwości jej wykorzystania w działaniach edukacyjnych i terapeutycznych, szczególnie w zakresie: muzykoterapii aktywnej stosowanej we wsparciu rozwoju osób niepełnosprawnych oraz osób w wieku senioralnym, a także jako jednej z form edukacji muzycznej u uczniów o specjalnych potrzebach edukacyjnych
Wymagania wstępne:
Wymagana ogólna wiedza z zakresu zasad muzyki (rytm muzyczny, metrum muzyczne, zjawiska rytmiczno-metryczne), form muzycznych (pojęcie formy muzycznej, systematyka form muzycznych, elementy dzieła muzycznego, elementarne współczynniki formy) i historii muzyki (epoki, style, kierunki, techniki).
Literatura podstawowa:
R. Kloppel, S. Vliex Rytmika w terapii i wychowaniu, Warszawa 1995 E. Bogdanowicz Rytmika Emila Jaques-Dalcroze’a w edukacji i terapii dzieci z symptomami nadpobudliwości psychoruchowej, Wydawnictwo UŚ, Katowice 2015 Grażyna Durlow, Metoda rytmiki Emila Jaques-Dalcroze’a w edukacji dziecka z niepełnosprawnością intelektualną – między pedagogiką a sztuką, [w:] Problematyka niepełności w oglądzie teoretyków i praktyków z serii Problemy edukacji, socjalizacji osób niepełnosprawnych, Kraków 2012
Efekt modułowy Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5]
Posiada ogólna wiedzę dotyczącą metody wychowania muzycznego E. Jaques-Dalcroze’a oraz jej usytuowania w działaniach edukacyjnych i terapeutycznych, a także orientuje się w literaturze związanej z zastosowaniem rytmiki Jaques-Dalcroze’a w edukacji i terapii. [13-EM-TM-S2-RYT1_1]
13-EM-S2-W08 [3/5] 13-EM-S2-W10 [3/5] 13-EM-S2-W14 [3/5] 13-EM-S2-W15 [3/5]
Ma umiejętność tworzenia ćwiczeń z wykorzystaniem założeń, idei, celów i zadań metody rytmiki Jaques-Dalcroze’a oraz potrafi je umiejscowić w procesie edukacji i terapii uczniów o specjalnych potrzebach edukacyjnych. [13-EM-TM-S2-RYT1_2]
13-EM-S2-W08 [3/5] 13-EM-S2-U01 [3/5] 13-EM-S2-U06 [3/5] 13-EM-S2-U07 [3/5]
Umie organizować i realizować działania muzykoterapeutyczne oparte na metodzie Jaques-Dalcroze’a korelując je z innymi - w zakresie pedagogiki specjalnej. [13-EM-TM-S2-RYT1_3]
13-EM-S2-W14 [4/5] 13-EM-S2-W15 [4/5] 13-EM-S2-U16 [4/5] 13-EM-S2-K11 [4/5]
Ma potrzebę nieustannego doskonalenia się przez doświadczenie osobiste i potrafi je wykorzystać w działaniach edukacyjnych, terapeutycznych i artystycznych z zastosowaniem metody rytmiki, a służącym stymulowaniu rozwoju ucznia o specjalnych potrzebach edukacyjnych. [13-EM-TM-S2-RYT1_4]
13-EM-S2-U06 [3/5] 13-EM-S2-U07 [3/5] 13-EM-S2-K02 [3/5] 13-EM-S2-K06 [3/5]
Typ Opis Kody efektów modułowych do których odnosi się sposób weryfikacji
zaliczenie praktyczne [13-EM-TM-S2-RYT1_w_1]
Realizacja własnej koncepcji fragmentu zajęć muzykoterapeutycznych wykorzystujących elementy rytmiki, z jednoczesnym określeniem ich celowości i krytyczna analiza przeprowadzonych zadań; sprawdzenie wiedzy związanej z terapeutycznymi możliwościami zastosowania rytmiki w działaniach edukacyjnych.
13-EM-TM-S2-RYT1_1 13-EM-TM-S2-RYT1_2 13-EM-TM-S2-RYT1_3 13-EM-TM-S2-RYT1_4
ocena bieżąca [13-EM-TM-S2-RYT1_w_2]
Bieżąca ocena regularnego i systematycznego przygotowywania się studenta do zajęć oraz aktywności na zajęciach.
13-EM-TM-S2-RYT1_1 13-EM-TM-S2-RYT1_2 13-EM-TM-S2-RYT1_3 13-EM-TM-S2-RYT1_4
Rodzaj prowadzonych zajęć Praca własna studenta Sposoby weryfikacji
Typ Opis (z uwzględnieniem metod dydaktycznych) Liczba godzin Opis Liczba godzin
ćwiczenia [RYT1_fs_1]
Prezentacja z uwzględnieniem różnych sposobów realizacji ćwiczeń znajdujących najczęstsze zastosowanie w muzykoterapii aktywnej w oparciu o metodę Jaques-Dalcroze’a
15
- przegląd literatury dotyczącej metody rytmiki i jej terapeutycznych możliwości; - aktywne uczestnictwo w realizacji zadań z zakresu rytmikoterapii w celu doskonalenia własnych dyspozycji psychomotorycznych, umożliwiających efektywne prowadzenie zadań z wykorzystaniem metody rytmiki
35 zaliczenie praktyczne [13-EM-TM-S2-RYT1_w_1] ocena bieżąca [13-EM-TM-S2-RYT1_w_2]
Załączniki
Opis modułu (PDF)
Informacje o sylabusach mogą ulec zmianie w trakcie trwania studiów.
Sylabusy (USOSweb)
Semestr Moduł Język wykładowy
(brak danych)