Dyrygowanie z czytaniem partytur 3
Kierunek studiów: Edukacja artystyczna w zakresie sztuki muzycznej
Kod programu: W6-S1EM19.2019

Nazwa modułu: | Dyrygowanie z czytaniem partytur 3 |
---|---|
Kod modułu: | 13-EM-S1-DCP3 |
Kod programu: | W6-S1EM19.2019 |
Semestr: | semestr zimowy 2020/2021 |
Język wykładowy: | polski |
Forma zaliczenia: | zaliczenie |
Punkty ECTS: | 1 |
Opis: | Moduł Dyrygowanie z czytaniem partytur 3 ma umożliwić studentowi utrwalenie i poszerzenie zdobytej uprzednio wiedzy i umiejętności
z zakresu dyrygowania i czytania partytur. W oparciu o poznane zasady teoretyczne i praktyczne będzie mógł w przyszłości stworzyć własne metody pracy z zespołem muzycznym. Wskazuje jednocześnie, iż istotą pracy dyrygenta zespołu muzycznego jest nie tylko opanowanie zagadnień teoretycznych i technicznych dyrygowania ale też w umiejętności właściwej interpretacji dzieła muzycznego. |
Wymagania wstępne: | Zalecane: realizacja efektów kształcenia modułu Dyrygowanie z czytaniem partytur 1-2. |
Literatura podstawowa: | 1. Z. Noskowski: Pory roku
2. I. Pfeiffer: Śpiewajmy razem
3. F. Ryling: Śpiewnik swojski
4. J. Lasocki: Z pieśnią, zeszyt I, II, III,
5. M. Gomółka: Psalmy
6. J.S. Bach: Chorały z kantat
7. A. Sołtysik: Antologia muzyki gospel
8. A. Koszewski: Gry
9. S. Moniuszko: Pieśni wybrane (na 3-głosowy chór mieszany z fortepianem)
10. Zbiory: Muzyka Polskiego Odrodzenia, Antologia Muzyki Chóralnej – Renesans
Muzyka w Starym Krakowie, Cantica Selecta
11. J. Haydn: Symfonie (łatwiejsza część, np. menuet)
12. W.A. Mozart: Eine kleine Nachtmusic
13. Utwory kompozytorów romantycznych (S. Moniuszko, A. Bruckner, J. Brahms) |
Efekt modułowy | Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5] |
---|---|
Zna w stopniu poszerzonym zagadnienia teoretyczne z zakresu dyrygowania. [13-EM-S1-DCP3_1] |
13-EM-S1-W01 [2/5] |
Posiada utrwaloną i pogłębioną wiedzę z zakresu historii i literatury muzycznej związanej z problematyką dyrygowania utworów wokalnych i instrumentalnych. [13-EM-S1-DCP3_2] |
13-EM-S1-W02 [2/5] |
Posiada utrwaloną i pogłębioną wiedzę na temat wzajemnych relacji zachodzących pomiędzy elementami dzieła muzycznego, wpływającymi bezpośrednio na interpretację utworu, z uwzględnieniem wzorców budowy formalnej oraz faktury dzieła muzycznego. [13-EM-S1-DCP3_3] |
13-EM-S1-W03 [2/5] |
Posiada udoskonalone umiejętności posługiwania się aparatem dyrygowania w oparciu o utwory wokalne
i instrumentalne (właściwe użycie batuty) oraz realizowania ich na fortepianie. [13-EM-S1-DCP3_4] |
13-EM-S1-U01 [2/5] |
Posiada udoskonalone umiejętności praktycznego wykorzystania wiedzy na temat wzajemnych relacji zachodzących pomiędzy elementami dzieła muzycznego, wpływającymi bezpośrednio na interpretację utworu, z uwzględnieniem faktury oraz wzorców budowy formalnej utworów. [13-EM-S1-DCP3_5] |
13-EM-S1-U02 [2/5] |
Jest przygotowany w stopniu podstawowym do samodzielnego prowadzenia zespołów wokalnych i instrumentalnych w oparciu o kształtowaną umiejętność doboru literatury specjalistycznej stanowiącej repertuar działalności dydaktyczno - artystycznej zespołu. [13-EM-S1-DCP3_6] |
13-EM-S1-K07 [2/5] |
Typ | Opis | Kody efektów modułowych do których odnosi się sposób weryfikacji |
---|---|---|
wystąpienie praktyczne [13-EM-S1-DCP3_w_1] | Weryfikacja praktycznych umiejętności dyrygowania i czytania partytur w oparciu
o wybrane pozycje repertuarowe z literatury obowiązkowej (i opcjonalnie poszerzającej). |
13-EM-S1-DCP3_4 |
aktywność na zajęciach [13-EM-S1-DCP3_w_2] | Weryfikacja aktywnego pod względem teoretyczno-praktycznym przygotowania do zajęć. |
13-EM-S1-DCP3_1 |
Rodzaj prowadzonych zajęć | Praca własna studenta | Sposoby weryfikacji | |||
---|---|---|---|---|---|
Typ | Opis (z uwzględnieniem metod dydaktycznych) | Liczba godzin | Opis | Liczba godzin | |
ćwiczenia [13-EM-S1-DCP3_fs_1] | przedstawienie i wyjaśnienie najważniejszych zagadnień dotyczących modułu;
- przedstawianie i wyjaśnianie danego zagadnienia przy pomocy przykładowych partytur; analiza słuchowa, analiza tekstu muzycznego wybranych utworów;
- ćwiczenia manualne dotyczące podstaw ruchów dyrygenckich;
- granie na fortepianie przez studenta partytur wokalnych
i instrumentalnych; analiza muzyczna partytury;
- dyrygowanie wybranymi utworami wokalnymi lub instrumentalnymi, których wyciąg realizowany jest przez akompaniatora na fortepianie |
15 | praca ze wskazaną literaturą przedmiotu obejmującą samodzielne przyswojenie wiedzy odnośnie zagadnień podstawowych
- praca ze wskazaną literaturą muzyczną przedmiotu obejmującą samodzielne przyswojenie wiedzy
i umiejętności odnośnie wskazanych zagadnień podstawowych;
- przygotowanie do prezentacji
w ramach ćwiczeń;
- przygotowanie do dyrygenckiej prezentacji manualnej w oparciu
o doskonalony technicznie warsztat dyrygencki |
35 |
wystąpienie praktyczne [13-EM-S1-DCP3_w_1] |
Załączniki |
---|
Opis modułu (PDF) |
Sylabusy (USOSweb) | ||
---|---|---|
Semestr | Moduł | Język wykładowy |
(brak danych) |