Metodologia historii Field of study: History
Programme code: W1-S2HI19.2019

Module name: Metodologia historii
Module code: 05-HI-S2-008
Programme code: W1-S2HI19.2019
Semester: winter semester 2019/2020
Language of instruction: Polish
Form of verification: course work
ECTS credits: 2
Description:
Intencją modułu jest ukształtowanie studenta jako autorefleksyjnego historyka i humanisty. Po zrealizowaniu modułu student sprawnie porusza się obszarze zasadniczych zagadnień metahistorycznych (główne procedury badania historycznego, status i właściwości narracji historycznej, pozycja dziejopisarstwa względem innych nauk o kulturze). Posiada również realistyczny i adekwatny obraz stanu współczesnej nauki historycznej (wraz z jej możliwościami oraz ograniczeniami natury warsztatowej, epistemologicznej i aksjologicznej), jak też jej skomplikowanej przeszłości.
Prerequisites:
Wymagana jest wiedza i umiejętności z modułów „Wstęp do badań historycznych” oraz „Nauki pomocnicze historii”, w szczególności tych odnoszących się do warsztatu i metod postępowania badawczego historyka.
Key reading:
- Joyce Appleby, Lynn Hunt, Margaret Jacob: Powiedzieć prawdę o historii, Zysk i S-ka: Warszawa 2000. - Alan Chalmers: Czym jest to co zwiemy nauką?, Siedmioróg: Wrocław 1993, wyd. 2, 1997. - Jerzy Kmita: Wykłady z logiki i metodologii nauk, PWN: Warszawa 1976 (lub inne wydanie tej pracy). - Stefan Nowak: Metodologia badań społecznych, PWN: Warszawa 1985. - Jerzy Topolski: Jak się pisze i rozumie historię. Tajemnice narracji historycznej, Rytm: Warszawa 1996, wyd. 2 Warszawa 1998, wyd. 3 Wyd. Poznańskie 2008 - Jerzy Topolski: Metodologia historii, wyd. 3, PWN: Warszawa 1984. - Jerzy Topolski: Teoria wiedzy historycznej, Wyd. Poznańskie: Poznań 1983. - Jerzy Topolski: Wprowadzenie do historii, Wyd. Poznańskie: Poznań 1998 (lub inne wydanie tej pracy). - Wiktor Werner: Wprowadzenie do historii, PWN: Warszawa 2012. - Wojciech Wrzosek: O myśleniu historycznym, Epigram: Bydgoszcz 2009.
Learning outcome of the module Codes of the learning outcomes of the programme to which the learning outcome of the module is related [level of competence: scale 1-5]
Posiada uporządkowane: zaawansowaną wiedzę ogólną, przydatną do studiowania historii oraz wiedzę szczegółową z zakresu nauk humanistycznych (w tym zwłaszcza historii), ze szczególnym uwzględnieniem wybranej przez siebie epoki historycznej [05-HI-S2-008_1]
KNHI2_W02 [3/5]
W pogłębionym stopniu zna i rozumie wybrane metody i techniki badań historycznych (warsztatu badawczego historyka) oraz główne tendencje rozwojowe nauk historycznych [05-HI-S2-008_2]
KNHI2_W03 [3/5]
Potrafi wykorzystać posiadaną wiedzę do formułowania i rozwiązywania złożonych i nietypowych problemów oraz innowacyjnie wykonywać zadania w nieprzewidywalnych warunkach (właściwie dobierać źródła i informacje z nich pochodzące, przeprowadzać krytyczną analizę, syntezę, interpretację i ocenę tych informacji; właściwie dobierać i stosować metody i narzędzia, w tym zaawansowane techniki informacyjno-komunikacyjne); uwzględniając reguły warsztatu badawczego historyka [05-HI-S2-008_3]
KNHI2_U01 [3/5]
Potrafi formułować i uzasadniać hipotezy związane z prostymi problemami badawczymi [05-HI-S2-008_4]
KNHI2_U02 [3/5]
Potrafi komunikować się ze zróżnicowanym kręgiem odbiorców z użyciem terminologii charakterystycznej dla nauk humanistycznych (ze szczególnym uwzględnieniem historii), m.in. prowadząc debatę [05-HI-S2-008_5]
KNHI2_U03 [3/5]
Potrafi samodzielnie planować i realizować własny i cudzy rozwój naukowy (identyfikuje i dostrzega dylematy, związane z wykonywaniem wybranego zawodu) oraz kierować i współdziałać z innymi w ramach pracy zespołowej [05-HI-S2-008_6]
KNHI2_U05 [3/5]
jest gotów do krytycznej oceny posiadanej wiedzy i odbieranych treści (zwłaszcza historycznych) [05-HI-S2-008_7]
KNHI2_K01 [3/5]
Jest przygotowany do odpowiedzialnego pełnienia wybranego zawodu (w zakresie własnej specjalności), z uwzględnieniem zmieniających się potrzeb społecznych [05-HI-S2-008_8]
KNHI2_K04 [3/5]
Type Description Codes of the learning outcomes of the module to which assessment is related
zaliczenie ustne [05-HI-S2-008_w_1]
Zaliczenie dwóch monografii do wyboru z listy
05-HI-S2-008_1 05-HI-S2-008_2 05-HI-S2-008_4 05-HI-S2-008_7
aktywność własna studenta [05-HI-S2-008_w_2]
Rozmiar i poziom merytoryczny aktywności studenta w trakcie dyskusji na zajęciach
05-HI-S2-008_3 05-HI-S2-008_5 05-HI-S2-008_6 05-HI-S2-008_8
Form of teaching Student's own work Assessment of the learning outcomes
Type Description (including teaching methods) Number of hours Description Number of hours
practical classes [05-HI-S2-008_fs_1]
W ramach zajęć występować będą następujące (konieczne i/lub faktultatywne) elementy: wprowadzenie przez nauczyciela akademickiego w problematykę danych ćwiczeń, samodzielne wypowiedzi studentów na szczegółowe kwestie, wspólna dyskusja wokół postawionych problemów spornych, lektura fragmentów dzieł historyków połączona z dyskusją nad ich zawartością
30
Praca z podręcznikiem, praca z literaturą obowiązkową i uzupełniającą
30 zaliczenie ustne [05-HI-S2-008_w_1] aktywność własna studenta [05-HI-S2-008_w_2]
Attachments
Module description (PDF)
Information concerning module syllabuses might be changed during studies.
Syllabuses (USOSweb)
Semester Module Language of instruction
(no information given)