Twórczy warsztat pracy pedagoga specjalnego 1 Kierunek studiów: Pedagogika specjalna
Kod programu: W6-NMPC19.2020

Nazwa modułu: Twórczy warsztat pracy pedagoga specjalnego 1
Kod modułu: PS_PP_TW1
Kod programu: W6-NMPC19.2020
Semestr:
  • semestr letni 2025/2026
  • semestr letni 2024/2025
  • semestr letni 2023/2024
Język wykładowy: polski
Forma zaliczenia: zaliczenie
Punkty ECTS: 2
Opis:
Moduł przygotowuje studenta do posiadania wiedzy z zakresu: - osobowości pedagoga specjalnego - zakresu zadań zawodowych pedagoga specjalnego - funkcji pedagoga specjalnego jako animatora małej grupy - kategorie i typy zawodowe pedagoga specjalnego Wszystkie efekty uczenia się zakładane w module planuje się osiągnąć podczas ćwiczeń a także pracy własnej studenta, obejmującej studiowanie literatury przedmiotu oraz wymaganych zagadnień.
Wymagania wstępne:
Podstawowa wiedza z zakresu psychologii, socjologii, filozofii, pedagogiki
Literatura podstawowa:
(brak informacji)
Efekt modułowy Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5]
Student zna i rozumie formy aktywności dziecka, w tym naukę i zabawę; zagadnienia rozwoju zainteresowań, poszerzania autonomii i samodzielności. Student potrafi twórczo animować prace nad własnym rozwojem oraz rozwojem osób ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi i społecznymi oraz wspierać ich samodzielność w zdobywaniu wiedzy, a także inspirować do działań na rzecz uczenia się przez całe życie, potrafi pracować w zespole, pełniąc różne role; umie podejmować i wyznaczać zadania; [PS_PP_TW1_1/B.2.W6]
K_W03 [4/5]
Zna cel pracy opiekuńczo-wychowawczej z dziećmi w przedszkolu i uczniami w szkole na różnych etapach edukacyjnych; istotę programu wychowawczego; zagadnienia edukacji zdrowotnej, bezpieczeństwa dzieci w przedszkolu i uczniów w szkole oraz poza nimi (zajęcia terenowe, wycieczki); potrzebę ochrony zdrowia dziecka, w tym zdrowia psychicznego; znaczenie edukacji dla bezpieczeństwa i dbałości o bezpieczeństwo własne oraz innych [PS_PP_TW1_2/B.2.W12]
K_W01 [1/5] K_W07 [5/5] K_W14 [2/5]
Student potrafi rozpoznawać sytuacje zagrożeń w przedszkolu, szkole lub placówce systemu oświaty [PS_PP_TW1_3/B.2.U1]
K_U02 [3/5]
Student potrafi zaprojektować podstawowe zajęcia opiekuńczo-wychowawcze. Ma pogłębione umiejętności obserwowania, diagnozowania, racjonalnego oceniania złożonych sytuacji wychowawczych, edukacyjnych, terapeutycznych, resocjalizacyjnych, związanych z różnymi modelami wychowania, edukacji terapii osób ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi i społecznymi oraz analizowania motywów i wzorów ludzkich zachowań [PS_PP_TW1_4/B.2.U3]
K_U04 [5/5]
Student jest gotów do okazywania empatii dzieciom i uczniom potrzebującym wsparcia i pomocy [PS_PP_TW1_5/B.2.K1]
K_K01 [4/5] K_K02 [5/5] K_K03 [4/5]
Student jest przekonany o sensie, wartości i potrzebie podejmowania działań pedagogicznych w środowisku społecznym, gotowy do podejmowania wyzwań zawodowych, wykazuje aktywności, podejmuje trud i odznacza się wytrwałością w realizacji indywidualnych i zespołowych zadań zawodowych wynikających z roli nauczyciela i pedagoga specjalnego [PS_PP_TW1_6]
Typ Opis Kody efektów modułowych do których odnosi się sposób weryfikacji
Projekt [PS_PP_TW1_w_1]
Stworzenie własnego folderu osobistego pedagoga specjalnego z wykorzystaniem literatury
PS_PP_TW1_1/B.2.W6 PS_PP_TW1_2/B.2.W12 PS_PP_TW1_3/B.2.U1 PS_PP_TW1_4/B.2.U3 PS_PP_TW1_5/B.2.K1 PS_PP_TW1_6
Rodzaj prowadzonych zajęć Praca własna studenta Sposoby weryfikacji
Typ Opis (z uwzględnieniem metod dydaktycznych) Liczba godzin Opis Liczba godzin
ćwiczenia [PS_PP_TW1_ fs_2]
Prezentacja dotycząca teoretycznych podstaw sylwetki pedagoga specjalnego. Metoda projektu oraz zajęć praktycznych, ćwiczenie umiejętności zastosowania w praktyce umiejętności terapeutycznych
10
Przyswojenie przez studenta podstawowych umiejętności terapeutycznych oraz stworzenie własnego „folderu osobistego pedagoga specjalnego”
50 Projekt [PS_PP_TW1_w_1]
Załączniki
Opis modułu (PDF)
Informacje o sylabusach mogą ulec zmianie w trakcie trwania studiów.
Sylabusy (USOSweb)
Semestr Moduł Język wykładowy
(brak danych)