Wczesne wspomaganie rozwoju dziecka Kierunek studiów: Pedagogika specjalna
Kod programu: W6-SMPC19.2020

Nazwa modułu: Wczesne wspomaganie rozwoju dziecka
Kod modułu: PS_NI_WWR
Kod programu: W6-SMPC19.2020
Semestr:
  • semestr zimowy 2025/2026
  • semestr zimowy 2024/2025
  • semestr zimowy 2023/2024
Język wykładowy: polski
Forma zaliczenia: egzamin
Punkty ECTS: 4
Opis:
Moduł przygotowuje studenta do zrozumienia zagadnień związanych z: -Wczesnym wspomaganiem rozwoju dziecka niepełnosprawnego lub zagrożonego niepełnosprawnością w Polsce i na świecie – podstawowe teorie - Funkcjonowaniem rodziny z dzieckiem niepełnosprawnym od momentu stwierdzenia niepełnosprawności do momentu podjęcia nauki szkolnej) - Procesem uczenia się i nauczania dziecka niepełnosprawnego w wieku od 0 do 6 roku życia - Modyfikacją metod pracy z małym dzieckiem niepełnosprawnym z wykorzystaniem potencjału rodziny - Wsparciem instytucjonalnym i poza instytucjonalnym w procesie wczesnego wspomagania. Zakłada się, że wszystkie efekty uczenia się modułu będą realizowane w trakcie zajęć dydaktycznych w bezpośrednim i/lub pośrednim kontakcie z wykładowcą akademickim oraz podczas pracy własnej studenta.
Wymagania wstępne:
Podstawowa wiedza z zakresu pedagogiki specjalnej
Literatura podstawowa:
(brak informacji)
Efekt modułowy Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5]
Student zna i rozumie zagadnienia wczesnego wspomagania rozwoju dziecka z niepełnosprawnością intelektualną, rolę rodziny tego dziecka oraz systemy wsparcia społecznego [PS_NI_WWR_1/E.1I.W1]
K_W02 [2/5] K_W04 [5/5] K_W05 [3/5]
Potrafi uzasadniać rolę wczesnego wspomagania rozwoju dziecka z niepełnosprawnością intelektualną; charakteryzować rolę rodziny osoby z niepełnosprawnością i analizować oraz określać systemy wsparcia społecznego [PS_NI_WWR_2/E.1I.U1]
K_U02 [4/5]
Jest gotów do wykorzystania zdobytej wiedzy do analizy zdarzeń pedagogicznych [PS_NI_WWR_3/E.1I.K2]
K_K08 [2/5]
Typ Opis Kody efektów modułowych do których odnosi się sposób weryfikacji
Egzamin pisemny [PS_NI_WWR_w_1]
Sprawdzenie wiedzy z zakresu teoretycznych podstaw wczesnego wspomagania oraz teorii wychowania, uczenia i uczenia się małego dziecka niepełnosprawnego oraz zaburzeń funkcjonowania rodziny z dzieckiem niepełnosprawnym
PS_NI_WWR_1/E.1I.W1 PS_NI_WWR_3/E.1I.K2
Projekt [PS_NI_WWR_w_2]
Diagnoza środowiska rodzinnego wraz z propozycją działań pomocowych skierowanych w stosunku do małego dziecka niepełnosprawnego lub zagrożonego niepełnosprawnością i jego rodziny.
PS_NI_WWR_1/E.1I.W1 PS_NI_WWR_2/E.1I.U1 PS_NI_WWR_3/E.1I.K2
Rodzaj prowadzonych zajęć Praca własna studenta Sposoby weryfikacji
Typ Opis (z uwzględnieniem metod dydaktycznych) Liczba godzin Opis Liczba godzin
wykład [PS_NI_WWR_fs_1]
Wykład podstawowych teoretycznych zagadnień z wykorzystaniem metod audiowizualnych
30
Analiza literatury, rozporządzeń MEN dotyczących wczesnego wspomagania rozwoju dziecka.
60 Egzamin pisemny [PS_NI_WWR_w_1]
ćwiczenia [PS_NI_WWR_fs_2]
Wykład podstawowych teoretycznych zagadnień z wykorzystaniem metod audiowizualnych;metoda projektu wraz z analizą diagnozy rodziny z dzieckiem niepełnosprawnym.
15
Analiza literatury; wykonanie projektu - diagnoza rodziny, która uczestniczy w procesie wczesnego wspomagania wraz z instruktażem dla rodziców;
75 Projekt [PS_NI_WWR_w_2]
Załączniki
Opis modułu (PDF)
Informacje o sylabusach mogą ulec zmianie w trakcie trwania studiów.
Sylabusy (USOSweb)
Semestr Moduł Język wykładowy
(brak danych)