Prawne i etyczne aspekty w inżynierii biomedycznej Kierunek studiów: Inżynieria biomedyczna
Kod programu: W4-S1IB19.2020

Nazwa modułu: Prawne i etyczne aspekty w inżynierii biomedycznej
Kod modułu: 08-IB-S1-17-2-PEAIB
Kod programu: W4-S1IB19.2020
Semestr:
  • semestr letni 2021/2022
  • semestr letni 2020/2021
Język wykładowy: angielski
Forma zaliczenia: zaliczenie
Punkty ECTS: 2
Opis:
Program wykładu obejmuje zagadnienia związane z podstawami etyki i prawa dla inżynierów biomedycznych, a tym samym z bioetyką medyczną i prawem medycznym. Wykład rozpoczyna wprowadzenie do nauki o etyce, a w szczególności odczytanie Przysięgi Hipokratesa. Celem modułu jest podkreślenie wagi zachowań etyczno-moralnych, wagi odpowiedzialności moralnej i potrzeby rozwiązywania dylematów moralno-etycznych. Współczesnego bioinżynieria winny charakteryzować: profesjonalizm, innowacyjność, kreatywność, doświadczenie i wiedza, ciągłość rozwoju, pasja, niezależność i autonomia w rozwoju, etyka, uczciwość, odpowiedzialność zawodowa i społeczna, dbałość o jakość, solidność, dobre stosunki międzyludzkie, otwartość na potrzeby ludzkie, solidarność w odniesieniu do osób niepełnosprawnych, pacjentów, do otoczenia i przyrody, niezależność. Kryteria moralne, kodeksy postępowania etycznego, dyskutowanie o dylematach oraz znajomość podstaw prawnych będą musiały towarzyszyć już zawsze przyszłym abiturientom inżynierii biomedycznej, a wykład ma bardziej uwrażliwić młodego człowieka i przybliżyć zagadnienia dotykające życia i śmierci człowieka.
Wymagania wstępne:
Wiedza ogólna z podstaw przedmiotów ogólnych, filozofii i prawa. Umiejętność łączenia dyscyplin związanych z kondycją ludzką.
Literatura podstawowa:
(brak informacji)
Efekt modułowy Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5]
definiuje bioetykę, opisuje bioetykę ekologiczną, bioetykę genetyczną oraz bioterapię [k_1]
W23 [4/5]
klasyfikuje prawo medyczne, przepisy konstytucyjne dotyczące ochrony zdrowia i ustawowe zasady wykonywania zawodów medycznych. łączy prakseologię i działanie z ryzykiem, odpowiedzialnością i uczciwością zawodową, moralną i etyczną inżyniera biomedycznego - między prakseologią a etyką. [k_2]
W20 [2/5]
wyczuwa granice pomiędzy transplantacją narządów, warunkami dokonywania przeszczepów, definicją kryterium śmierci dawcy narządów, granicami okaleczenia (amputacja), sterylizacji, etc. w szczególności przy stosowaniu współczesnych technologii inżynierskich, interpretuje cechy standardów moralnych i zawodowe kodeksy etyczne i kodeksy postępowania (m. in. Przysięga Hipokratesa, kodeksy lekarzy, pielęgniarek, służby medycznej, pracowników technicznych i inżynieryjnych), [k_3]
U18 [3/5]
rozpoznaje eksplozję informacji, globalizację i powstanie społeczeństwa informacyjnego, generujący społeczny kontekst informacji oraz Internet, sieci komputerowe, portale społecznościowe, komunikację na odległość, rozpowszechnianie nielegalnych treści, gry komputerowe w kontekście działań etycznych - język i komunikacja w Internecie, wyszukiwanie informacji, walidacje i jakość oraz skutki w sferze etyczno-moralnej w aspekcie zdarzeń biomedycznych. [k_4]
U19 [3/5]
przestrzega zasad etyki zawodowej, zachowując się w sposób profesjonalny, szanując godność pacjentów podczas obecności przy procedurach medycznych, respektując różnorodność poglądów i kultur oraz przepisów prawa w medycynie i inżynierii biomedycznej [k_5]
K04 [3/5]
ma świadomość istoty roli odgrywanej przez inżyniera biomedycznego w relacjach o charakterze prawnym i etyczno-moralnym w odniesieniu do wszystkich aspektów medycznych i biomedycznych, w których uczestniczy w sposób bezpośredni bądź pośredni [k_6]
K06 [5/5]
Typ Opis Kody efektów modułowych do których odnosi się sposób weryfikacji
kolokwium pisemne [k_w_1]
W ramach modułu zostanie przeprowadzone pod koniec semestru kolokwium sprawdzające omawiane zagadnienia związane z etyką zawodową i aspektami prawnymi biomedycyny, zgodnie z efektami kształcenia.
k_1 k_2 k_3 k_4 k_5 k_6
pokaz [k_w_2]
W ramach modułu powinien być zademonstrowany przez poszczególnych studentów wybrany przez nich problem w postaci pokazu, z umiejętnym kierowaniem uwagi na istotne cechy związane z prawnymi aspektami lub etycznymi problemami i dylematami związanymi z biomedycyną
k_1 k_2 k_3 k_4 k_5 k_6
metoda problemowa [k_w_3]
Zainicjowanie dyskusji związanej z dylematami i problemami etycznymi zawodowymi, formułowanie problemu, tworzenie hipotez, omawianie sposobów ich weryfikacji, podsumowanie wyników i ocena trafności, w szczególności w odniesieniu do etyczno-moralnej kondycji współczesnego społeczeństwa informatycznego.
k_1 k_2 k_3 k_4 k_5 k_6
Rodzaj prowadzonych zajęć Praca własna studenta Sposoby weryfikacji
Typ Opis (z uwzględnieniem metod dydaktycznych) Liczba godzin Opis Liczba godzin
ćwiczenia [k_fs_1]
Na ćwiczeniach studenci prezentują opracowane – w postaci prezentacji – problemy bioetyczne, a następnie uczestniczą w dyskusji.
30
Student powinien być przygotowany na podstawie wykładów, literatury przedmiotu zaproponowanej przez prowadzącego lub innych źródeł, do opracowania prezentacji oraz jej eksponowania przed audytorium grupy. Studenci oddają przedstawione prezentacje w postaci elektronicznej.
30 kolokwium pisemne [k_w_1] pokaz [k_w_2] metoda problemowa [k_w_3]
Załączniki
Opis modułu (PDF)
Informacje o sylabusach mogą ulec zmianie w trakcie trwania studiów.
Sylabusy (USOSweb)
Semestr Moduł Język wykładowy
(brak danych)