Osoba z niepełnosprawnością w rodzinie Kierunek studiów: Pedagogika
Kod programu: W6-N1PE19.2019

Nazwa modułu: Osoba z niepełnosprawnością w rodzinie
Kod modułu: 12-PE-WZ-N1-4ONR
Kod programu: W6-N1PE19.2019
Semestr: semestr zimowy 2020/2021
Język wykładowy: polski
Forma zaliczenia: egzamin
Punkty ECTS: 2
Opis:
Moduł przedstawia pedagogiczne, psychologiczne i socjologiczne aspekty sytuacji dzieci niepełnosprawnych/chorych, ich miejsce w rodzinie, problemy związane z opieką i wychowaniem w rodzinie.
Wymagania wstępne:
Biomedyczne podstawy rozwoju i wychowanie, psychologia ogólna, psychologia rozwojowa, pedagogika rodziny.
Literatura podstawowa:
(brak informacji)
Efekt modułowy Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5]
Charakteryzuje się wrażliwością etyczną, empatią, otwartością, refleksyjnością oraz postawami prospołecznymi i poczuciem odpowiedzialności. Ma świadomość konieczności prowadzenia zindywidualizowanych działań pedagogicznych (dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych) w stosunku do uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi [_K_1]
K_K03 [4/5] SKN_K01 [4/5]
Potrafi dokonywać obserwacji sytuacji i zdarzeń pedagogicznych. Potrafi wykorzystywać wiedzę teoretyczną z zakresu pedagogiki oraz psychologii do analizowania i interpretowania określonego rodzaju sytuacji i zdarzeń pedagogicznych, a także motywów i wzorów zachowań uczestników tych sytuacji. Posiada umiejętności diagnostyczne pozwalające na rozpoznawanie sytuacji uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, opracowywanie wyników obserwacji i formułowanie wniosków [_U_1]
K_U01 [3/5] SKN_U01 [3/5] SKN_U03 [4/5]
Potrafi posługiwać się zasadami i normami etycznymi w wykonywanej działalności [_U_2]
K_U12 [3/5]
Posiada wiedzę na temat rozwoju człowieka w cyklu życia, zarówno w aspekcie biologicznym,jak i psychologicznym oraz społecznym, poszerzoną w odniesieniu do odpowiednich etapów edukacyjnych. Zna podstawowe współczesne teorie dotyczące wychowania, uczenia się i nauczania oraz różnorodne uwarunkowania tych procesów [_W_1]
K_W03 [3/5]
Rozumie, jakie miejsce zajmuje rodzina w społeczeństwie. Wyjaśnia miejsce dziecka w rodzinie i jej rolę dla niego. Rozumie, na czym polega odpowiedzialność wszystkich członków za atmosferę panującą w rodzinie [_W_2]
K_W08 [4/5]
Typ Opis Kody efektów modułowych do których odnosi się sposób weryfikacji
Egzamin [_w_1]
Sprawdzenie znajomości treści wykładów oraz lektury własnej studentów
_W_1 _W_2
prezentacja [_w_2]
Przygotowanie ustnej (multimedialnej) prezentacji dotyczącej wybranego aspektu sytuacji dziecka z niepełnosprawnością oraz jego rodziny
_K_1 _U_1 _U_2 _W_1
projekt [_w_3]
Przygotowanie projektu pisemnego dotyczącego form pomocy i wsparcia rodzinie z osobą z niepełnosprawnością
_U_1 _W_1
Rodzaj prowadzonych zajęć Praca własna studenta Sposoby weryfikacji
Typ Opis (z uwzględnieniem metod dydaktycznych) Liczba godzin Opis Liczba godzin
wykład [_fs_1]
Wykład z prezentacją multimedialną
5
Lektura obowiązkowych i uzupełniających lektur
15 Egzamin [_w_1]
ćwiczenia [_fs_2]
Dyskusja. Praca w grupach. Przygotowanie i przedstawienie prezentacji
5
Udział w dyskusji. Lektura literatury przedmiotu. Przygotowanie prezentacji i projektu.
25 prezentacja [_w_2] projekt [_w_3]
Załączniki
Opis modułu (PDF)
Informacje o sylabusach mogą ulec zmianie w trakcie trwania studiów.
Sylabusy (USOSweb)
Semestr Moduł Język wykładowy
(brak danych)