Podstawy psychologii rozwojowej i społecznej Kierunek studiów: Pedagogika
Kod programu: W6-N1PE19.2019

Nazwa modułu: Podstawy psychologii rozwojowej i społecznej
Kod modułu: 12-PE-N1-3PPRS
Kod programu: W6-N1PE19.2019
Semestr: semestr letni 2019/2020
Język wykładowy: polski
Forma zaliczenia: egzamin
Punkty ECTS: 4
Opis:
Przedmiot ma na celu poznanie przez studenta podstawowych zagadnień rozwoju człowieka, uwzględniających wszystkie aspektów i domen rozwoju (fizyczny, poznawczy, emocjonalny, społeczny, itd.), jak i charakterystyk rozwoju we wszystkich okresach życia ludzkiego: od prenatalnego po późną starość. Studenci mają również poznać czynniki rządzące rozwojem, tj. jego uwarunkowania i wyznaczniki oraz poznać znaczenie różnych środowisk wychowawczych dla prawidłowego i pełnego rozwoju jednostki. Ponadto istotą przedmiotu jest również praktyczne usprawnianie ich umiejętności społecznych w zakresie współpracy, pracy zespołowej, zachowań prospołecznych, umiejętności rozwiązywania konfliktów interpersonalnych, prowadzenia negocjacji oraz asertywnego zachowania się. Studenci w trakcie realizacji zajęć z psychologii społecznej mają możliwość poznania zasad wywierania wpływu społecznego, mechanizmów wpływających na zmiany postaw oraz mechanizmów, które sterują procesami grupowymi. Zajęcia mają także uwrażliwić studenta na znaczenie zapobiegania nieprawidłowościom rozwojowym oraz uświadomić możliwości wpływania na rozwój (stymulacja, korekcja, wspieranie właściwego kierunku, itp.), w oparciu o strefę najbliższego rozwoju. Przedmiot przygotowuje do realizacji modułów związanych z oddziaływaniem pedagogicznym o różnym charakterze i realizowanym w rozmaitych środowiskach edukacyjno-wychowawczych oraz rewalidacyjno-wspierających.
Wymagania wstępne:
(brak informacji)
Literatura podstawowa:
(brak informacji)
Efekt modułowy Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5]
ma świadomość poziomu swej wiedzy i umiejętności z zakresu uwarunkowań i determinant rozwoju na jakość przyszłych działań pedagogicznych i tym samym na rolę własną w życiu podlegających sobie dzieci, młodzieży i dorosłych; docenia znaczenie wiedzy z zakresu psychologii społecznej dla utrzymania i rozwoju prawidłowych więzi w środowiskach społecznych; ma przekonanie o wadze profesjonalnego realizowania swoich obowiązków zawodowych oraz obowiązku przestrzegania zasad kodeksu etycznego [_K_1]
K_K01 [3/5] K_K02 [2/5] K_K03 [3/5] K_K04 [3/5] SKN_K01 [3/5]
ma pozytywna postawę wobec wspierania rozwoju własnego i innych osób oraz wobec różnic indywidualnych w zakresie wzorców rozwoju swoich przyszłych uczniów i wychowanków; jest przygotowany do aktywnej działalności w zespołach, organizacjach i instytucjach oraz zdolny do porozumiewania się zarówno ze specjalistami (w obrębie tak swojej, jak i innych dziedzin nauki), jak również z osobami nie będącymi specjalistami [_K_2]
K_K07 [3/5] SKN_K01 [3/5] SKN_K06 [3/5] SKN_K07 [3/5]
dostrzega i formułuje problemy moralne i etyczne wynikające w kontekście rozwoju ludzkiego oraz możliwości wpływania na ten aspekt życia; wyraża postawę szacunku i troski wobec życia i zdrowia człowieka od poczęcia do naturalnej śmierci [_K_3]
K_K05 [3/5] K_K06 [3/5] SKN_K01 [3/5]
umie zastosować posiadaną wiedzę z zakresy rozwoju człowieka w odniesieniu do problemów pedagogicznych, ich analizowania , interpretowania oraz formułowania postulatów wychowawczych i edukacyjnych; potrafi posługiwać się wiedzą teoretyczną z zakresu psychologii społecznej w celu analizowania motywów i wzorów ludzkich zachowań, rozpoznawania problemu i analizowania strategii działań praktycznych w odniesieniu do różnych kontekstów działalności pedagogicznej [_U_1]
K_U01 [2/5] K_U02 [3/5] K_U03 [3/5] SKN_U01 [2/5] SKN_U04 [3/5]
potrafi w precyzyjny i spójny sposób wypowiadać się na tematy związane z rozwojem człowieka oraz prezentować je otoczeniu społecznemu; potrafi pracować w zespole i współpracować z innymi, pełniąc różne role; posiada elementarne umiejętności organizacyjne; umie określić,jak budowane są relacje międzyosobowe, wyjaśnia ich znaczenie w rozwoju społeczno-emocjonalnym, potrafi przedstawić istotę: koleżeństwa i przyjaźni, sympatii młodzieńczych, pierwszych fascynacji, zakochania, miłości; zwraca uwagę na potrzebę udzielania pomocy, empatii i współpracy; radzi sobie w sytuacji konfliktu, presji grupy, stresu; zna i stosuje zasady savoir-vivre’u w różnych sytuacjach społecznych [_U_2]
K_U07 [3/5] K_U08 [3/5] K_U13 [2/5] K_U15 [2/5] SKN_U09 [2/5] SKN_U16 [3/5]
potrafi zebrać materiał badawczy dotyczący wybranego zagadnienia z psychologi rozwojowej i społecznej (obserwacja zachowania, prośba o wytwór, rozmowa) i na poziomie elementarnym przeanalizować go oraz zaprezentować wyniki w grupie [_U_3]
K_U01 [3/5] K_U04 [3/5] K_U05 [3/5] K_U07 [3/5] K_U08 [3/5] SKN_U01 [3/5] SKN_U03 [3/5]
zna terminologię używaną w psychologii rozwojowej i rozwojowej oraz jej zastosowanie do analizy problemów pedagogicznych [_W_1]
K_W01 [3/5]
ma uporządkowaną wiedzę z zakresu psychologii rozwojowej, obejmującą pojęcia: rozwoju i jego właściwości, czynników rozwoju, strefy aktualnego, potencjalnego i najbliższego rozwoju, charakterystyk etapów rozwojowych, itp.; ma podstawową wiedzę o rodzajach więzi społecznych oraz rządzących nimi prawidłowościach, jak również posiada elementarną wiedzę o zjawiskach społecznych i relacjach zachodzących pomiędzy grupami społecznymi [_W_2]
K_W01 [3/5] K_W06 [4/5]
wie o zróżnicowanym, indywidualnym tempie rozwoju; zna kryteria dojrzałości biologicznej, psychicznej i społecznej; określa główne funkcje płciowości, takie jak wyrażanie miłości, budowanie więzi i rodzicielstwo, a także wzajemna pomoc i uzupełnianie, integralna i komplementarna współpraca płci [_W_3]
K_W09 [3/5]
rozumie znaczenie wpływu różnych uwarunkowań i determinant rozwoju na rozwój i zachowanie, a także jakość funkcjonowania, efektywność działania i jakość życia podmiotu, w cyklu jego życia; ma elementarną wiedzę na temat projektowania własnego rozwoju [_W_4]
K_W06 [4/5] K_W11 [3/5] K_W18 [4/5]
Typ Opis Kody efektów modułowych do których odnosi się sposób weryfikacji
egzamin pisemny [_w_1]
sprawdzenie stopnia znajomości treści wykładów i literatury obowiązkowej
_K_1 _K_3 _W_1 _W_2 _W_4
prezentacja [_w_2]
sprawdzenie umiejętności pracy w grupie oraz stopnia wykorzystania zdobytej wiedzy teoretycznej i badawczej w celu przedstawienia i analizowania zagadnień związanych z rozwojem człowieka w cyklu jego życia oraz problemów psychologii społecznej
_K_2 _U_1 _U_2 _U_3 _W_1 _W_2 _W_3 _W_4
Rodzaj prowadzonych zajęć Praca własna studenta Sposoby weryfikacji
Typ Opis (z uwzględnieniem metod dydaktycznych) Liczba godzin Opis Liczba godzin
wykład [_fns_1]
wykład zagadnień z zakresu psychologii społecznej i dotyczących rozwoju człowieka w biegu życia z wykorzystaniem pomocy audiowizualnych i dyskusji nad wybranymi problemami
15
lektura uzupełniająca, analiza przypadków, przeprowadzenie prostych badań własnych uwzględniających perspektywę rozwojową i ich analiza
15 egzamin pisemny [_w_1]
ćwiczenia [_fns_2]
prezentacje – przedstawienie przez studentów efektów grupowej pracy Analiza przypadków z dyskusją Dyskusja na temat wybranego zagadnienia psychologii rozwojowej i społecznej
30
zebranie materiału dotyczącego wybranego zagadnienia psychologii rozwoju człowieka i psychologii społecznej - przygotowanie w grupach prezentacji Lektura i opracowanie przypadków, przygotowanie się do dyskusji Lektura, praca z tekstem
40 egzamin pisemny [_w_1] prezentacja [_w_2]
Załączniki
Opis modułu (PDF)
Informacje o sylabusach mogą ulec zmianie w trakcie trwania studiów.
Sylabusy (USOSweb)
Semestr Moduł Język wykładowy
(brak danych)