Metody aktywizujące w pracy opiekuńczo-wychowawczej Kierunek studiów: Pedagogika
Kod programu: W6-S1PE19.2019

Nazwa modułu: Metody aktywizujące w pracy opiekuńczo-wychowawczej
Kod modułu: 12-PE-WZ-S1-9MAP
Kod programu: W6-S1PE19.2019
Semestr: semestr zimowy 2021/2022
Język wykładowy: polski
Forma zaliczenia: zaliczenie
Punkty ECTS: 2
Opis:
Moduł Metody aktywizujące w pracy opiekuńczo-wychowawczej ma umożliwić studentom poznanie całokształtu metod aktywizujących, form i zasad stosowanych w pracy opiekuńczo-wychowawczej z osobami w różnym wieku. Studenci będą także tworzyć scenariusze zajęć z wykorzystaniem metod aktywizujących obejmujących: - problematykę rozwoju psychospołecznego dzieci i młodzieży, osób dorosłych i starszych; - problematykę kształtowania postaw i zachowań w zróżnicowanym świecie ponowoczesnym; - nietolerancję, marginalizację, wykluczanie, naznaczanie, tolerancję, asymilację, integrację – jako zjawiska występujące we współczesnym świecie; - kwestie potrzeb osób w poszczególnych okresach życia. Będą także projektować sytuacje opiekuńczo-wychowawcze wspomagające rozwój i kształtowanie się osobowości (cele, treści, metody, formy organizacyjne).
Wymagania wstępne:
Zalecane: realizacja efektów kształcenia modułów: Podstawy diagnozy środowiska społecznego i wychowawczego w teorii i praktyce; Podstawy wiedzy o sztuce; Rozwój dziecka w rodzinie; Socjalizacja i wychowanie w społecznościach wielokulturowych.
Literatura podstawowa:
(brak informacji)
Efekt modułowy Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5]
jest gotowy do podejmowania działań opiekuńczo-wychowawczych, przygotowuje projekty zajęć z uwzględnieniem metod aktywizujących; poszukuje optymalnych rozwiązań postępując zgodnie z zasadami etyki społecznej [_K_1]
K_K03 [3/5] K_K05 [3/5]
jest przygotowany do organizowania i przygotowywania zajęć opiekuńczo-wychowawczych, cechuje się kreatywnością i otwartością w kontaktach interpersonalnych; charakteryzuje się postawą szacunku i zrozumienia wobec osób w różnym wieku i z różnymi dysfunkcjami; [_K_2]
K_K04 [3/5] K_K07 [3/5]
potrafi w sposób twórczy rozwiązywać problemy opiekuńczo-wychowawcze, potrafi zaspakajać potrzeby opiekuńczo-wychowawcze, charakteryzuje się wrażliwością i kulturą pedagogiczną. [_K_3]
K_K05 [3/5] K_K08 [3/5]
potrafi tworzyć i projektować scenariusze zajęć z zastosowaniem metod aktywizujących właściwych dla różnych kategorii osób z uwzględnieniem ich potrzeb i możliwości w różnych sferach działalności opiekuńczo-wychowawczej; potrafi ocenić stosowanie odpowiednich metod aktywizujących, potrafi dokonać analizy własnych działań [_U_1]
K_U09 [3/5] K_U14 [3/5]
ma praktyczną wiedzę i umiejętności z zakresu stosowania metod aktywizujących, potrafi generować rozwiązania konkretnych problemów pedagogicznych; potrafi inicjować, opracowywać i zorganizować - zarówno indywidualnie, jak i w grupie - atrakcyjne zajęcia uwzględniające potrzeby uczestników i ich indywidualne możliwości i predyspozycje oraz zajęcia rozwijające wrażliwość i kształtujące osobowość jednostki; potrafi w sposób precyzyjny i spójny wypowiadać się w mowie i na piśmie na tematy dotyczące zagadnień pedagogicznych [_U_2]
K_U06 [3/5] K_U10 [3/5] K_U13 [3/5]
ma wiedzę z zakresu teorii i metodyki pracy opiekuńczo-wychowawczej z dziećmi, młodzieżą i dorosłymi; zna metody aktywizujące jednostkę [_W_1]
K_W13 [3/5]
posiada podstawową wiedzę niezbędną do udzielania skutecznej pomocy jednostce, rodzinie oraz grupie społecznej w osiąganiu i utrzymaniu pełni możliwości fizycznych, psychicznych i społecznych w środowisku zamieszkania i/lub placówce opiekuńczo-wychowawczej; ma elementarną wiedzę związaną z typowymi metodami diagnozowania środowiska rodzinnego, społecznego i opiekuńczego oraz podstawowymi technikami poznawania rzeczywistości pedagogicznej, a także z wybranymi metodami pracy profilaktycznej i resocjalizacyjnej [_W_2]
K_W16 [3/5]
Typ Opis Kody efektów modułowych do których odnosi się sposób weryfikacji
praca pisemna [_w_1]
sprawdzenie stopnia znajomości poznanych metod aktywizujących
_W_1 _W_2
prezentacje [_w_2]
sprawdzenie umiejętności posługiwania się wybranymi metodami aktywizującymi oraz stopnia wykorzystania zdobytej wiedzy teoretycznej w celu przedstawienia poszczególnych metod ze wskazaniem oceny umiejętności doboru metody do problemu opiekuńczo-wychowawczego
_U_1 _U_2
zajęcia praktyczne w placówkach opiekuńczo-wychowawczych w terenie [_w_3]
sprawdzenie umiejętności przygotowania i zaprezentowania działań skierowanych do wybranych grup osób
_K_1 _K_2 _K_3
Rodzaj prowadzonych zajęć Praca własna studenta Sposoby weryfikacji
Typ Opis (z uwzględnieniem metod dydaktycznych) Liczba godzin Opis Liczba godzin
ćwiczenia [_fs_1]
- praca z tekstem - omówienie i analiza metod aktywizujących - praktyczna prezentacja metod aktywizujących ucznia i wychowanka - przeprowadzenie zajęć z zastosowaniem metod aktywizujących
30
- praca ze wskazaną literaturą przedmiotu obejmującą samodzielne przyswojenie wiedzy - przygotowanie do ćwiczeń przez samodzielną lekturę wskazanych tekstów - opracowanie prezentacji poszczególnych metod aktywizujących - przedstawienie przez studenta (w parach) wybranych metod aktywizujących - przygotowanie scenariusza zajęć z zastosowaniem metod aktywizujących i zorganizowanie i zajęć opiekuńczo-wychowawczych
20 praca pisemna [_w_1] prezentacje [_w_2] zajęcia praktyczne w placówkach opiekuńczo-wychowawczych w terenie [_w_3]
Załączniki
Opis modułu (PDF)
Informacje o sylabusach mogą ulec zmianie w trakcie trwania studiów.
Sylabusy (USOSweb)
Semestr Moduł Język wykładowy
(brak danych)