Podstawy pedagogiki opiekuńczo-wychowawczej Kierunek studiów: Pedagogika
Kod programu: W6-S1PE19.2019

Nazwa modułu: Podstawy pedagogiki opiekuńczo-wychowawczej
Kod modułu: 12-PE-WZ-S1-2PPOW
Kod programu: W6-S1PE19.2019
Semestr: semestr letni 2019/2020
Język wykładowy: polski
Forma zaliczenia: egzamin
Punkty ECTS: 5
Opis:
Przedmiot Podstawy pedagogiki opiekuńczo-wychowawczej ma przybliżyć studentom szeroko rozumianą problematykę pedagogiki opiekuńczo-wychowawczej: umożliwić zapoznanie z historią opieki nad dzieckiem, jej przedstawicielami i ich systemami wychowania; poznanie współczesnych koncepcji opieki nad dzieckiem (europejskich i polskich), systemów opieki nad dzieckiem i rodziną w Polsce oraz za granicą. Studenci poznają i analizują pedagogiczne i społeczne uwarunkowaniami opieki, funkcjonowanie form działalności opiekuńczo-wychowawczych oraz profilaktycznej w różnych środowiskach wychowawczych: rodzinie, szkole oraz środowisku lokalnym. Próby rozpoznawania, analizy i rozwiązywania problemów opiekuńczo-wychowawczych dają studentom możliwość kształtowania niezbędnych w praktyce opiekuńczo-wychowawczej umiejętności: diagnozowania potrzeb dziecka i rodziny, planowania, realizacji i ewaluacji działań opiekuńczo-wychowawczych i profilaktycznych
Wymagania wstępne:
(brak informacji)
Literatura podstawowa:
(brak informacji)
Efekt modułowy Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5]
Dostrzega, diagnozuje i umiejętnie reaguje na zjawiska związane z opieką i wychowaniem, poszukuje optymalnych rozwiązań i możliwości kompensacji opieki, charakteryzuje się twórczą i odpowiedzialną postawą w rozwiązywaniu problemów opiekuńczo-wychowawczych [_K_1]
K_K02 [2/5] K_K04 [2/5]
Z zaangażowaniem uczestniczy w przygotowywaniu projektów i programów działań opiekuńczych, wychowawczych i profilaktycznych, jest gotowy do podejmowania wyzwań zawodowych dotyczących pracy opiekuńczo-wychowawczej w różnych instytucjach opiekuńczo-wychowawczych, jak i w środowisku otwartym [_K_2]
K_K03 [2/5] K_K08 [2/5]
Potrafi, korzystając z wiedzy pedagogicznej i dotyczącej zjawisk społecznych, samodzielnie i krytycznie analizować teksty naukowe i poprawnie konstruować własne teksty oraz prowadzić dyskusję i prezentacje na temat różnych form pracy opiekuńczo-wychowawczej i ich uwarunkowań, a także potrafi formułować, klasyfikować i rozwiązywać problemy pedagogiczne i sytuacje wychowawcze z nimi związane [_U_1]
K_U01 [2/5] K_U02 [2/5] K_U03 [2/5] K_U06 [2/5]
Potrafi wskazać, jakie siły i instytucje środowiska lokalnego świadczą pomoc dzieciom i rodzinie, umie samodzielnie dokonywać krytycznej refleksji i oceny możliwości i skutków tych form opieki i wsparcia, umie stawiać pytania dotyczące aktualnych problemów opieki i możliwości ich rozwiązywania oraz tworzy własne projekty działań opiekuńczych, wychowawczych i profilaktycznych w środowisku lokalnym [_U_2]
K_U09 [2/5] K_U10 [2/5] K_U13 [2/5]
Potrafi pracować samodzielnie oraz w zespole, opracowując i organizując wspólne projekty działań opiekuńczych i wychowawczych, oraz w oparciu o podstawy naukowe i zasady etyczne dokonuje oceny proponowanych działań [_U_3]
K_U13 [2/5] K_U14 [2/5]
Ma elementarną wiedzę o miejscu i znaczeniu pedagogiki opiekuńczo-wychowawczej w systemie nauk oraz jej specyfice przedmiotowej i metodologicznej; zna teoretyczne podstawy opieki, wychowania, związki zachodzące między opieką a wychowaniem, podstawy opieki rodzinnej i kompensacyjnej, jako procesu złożonego z sytuacji i czynności opiekuńczych [_W_1]
K_W01 [1/5] K_W02 [2/5] K_W06 [2/5] K_W07 [2/5]
Zna, opisuje i wyjaśnia historyczne i współczesne dokonania w dziedzinie pracy opiekuńczo-wychowawczej (ze szczególnym uwzględnieniem specyfiki walorów opieki rodzinnej oraz funkcjonowania współczesnych systemów wsparcia rodziny i opieki nad dzieckiem), zna metodologiczne problemy pracy opiekuńczo-wychowawczej [_W_2]
K_W11 [2/5] K_W12 [2/5] K_W14 [3/5]
Zna problematykę opieki i wychowania w kontekście współczesnych przemian cywilizacyjnych; ocenia funkcjonalność i dysfunkcjonalność instytucjonalnych i rodzinnych form opieki; zna problemy pracy opiekunów i wychowawców i funkcjonowania placówek opiekuńczo-wychowawczych; Zna i ocenia rolę wzoru osobowego opiekuna-wychowawcy w wychowaniu i pomocy dzieciom i młodzieży [_W_3]
K_W13 [2/5] K_W15 [2/5] K_W19 [2/5]
Typ Opis Kody efektów modułowych do których odnosi się sposób weryfikacji
egzamin pisemny [_w_1]
Sprawdzenie stopnia znajomości i rozumienia treści wykładów oraz podstawowej i uzupełniającej literatury przedmiotu
_U_2 _W_1 _W_2 _W_3
prezentacja [_w_2]
Sprawdzenie umiejętności wykorzystania zdobytej wiedzy teoretycznej w celu przedstawienia funkcjonowania i analizy form działalności opiekuńczo-wychowawczych w różnych środowiskach wychowawczych (rodzina, szkoła, instytucje opiekuńczo-wychowawcze, środowisko lokalne)
_K_1 _U_1 _U_2 _W_2 _W_3
projekt [_w_3]
Sprawdzenie umiejętności dotyczących korzystania i zastosowania wiedzy w projektowaniu i ocenie wybranych sposobów działań profilaktycznych i wychowawczych w środowisku lokalnym
_K_1 _K_2 _U_2 _U_3 _W_3
Rodzaj prowadzonych zajęć Praca własna studenta Sposoby weryfikacji
Typ Opis (z uwzględnieniem metod dydaktycznych) Liczba godzin Opis Liczba godzin
wykład [_fs_1]
Wykład wybranych zagadnień z wykorzystaniem pomocy audiowizualnych
30
Przyswojenie treści wykładów, lektura podstawowej i uzupełniającej literatury przedmiotu, praca z tekstem, analiza dokumentów
15 egzamin pisemny [_w_1]
ćwiczenia [_fs_2]
Sesja rozwiązywania wybranych problemów opiekuńczo-wychowawczych. Prezentacje – przedstawienie przez studentów efektów indywidualnej i/lub grupowej pracy. Metoda projektów
15
Zebranie materiałów potrzebnych do analizy i rozwiązywania wybranych problemów. Przygotowanie prezentacji indywidualnej lub grupowej. Wykonanie projektu grupowego dotyczącego określonych działań profilaktycznych i wychowawczych w środowisku lokalnym.
65 prezentacja [_w_2] projekt [_w_3]
Załączniki
Opis modułu (PDF)
Informacje o sylabusach mogą ulec zmianie w trakcie trwania studiów.
Sylabusy (USOSweb)
Semestr Moduł Język wykładowy
(brak danych)