Podstawy diagnozy środowiska społecznego i wychowawczego w teorii i praktyce Kierunek studiów: Pedagogika
Kod programu: W6-S1PE19.2019

Nazwa modułu: Podstawy diagnozy środowiska społecznego i wychowawczego w teorii i praktyce
Kod modułu: 12-PE-WZ-S1-5PDSS
Kod programu: W6-S1PE19.2019
Semestr: semestr letni 2020/2021
Język wykładowy: polski
Forma zaliczenia: egzamin
Punkty ECTS: 2
Opis:
Przedmiot z zakresu podstaw diagnozy środowiska społecznego i wychowawczego w teorii i praktyce powinien umożliwić studentom wykorzystanie wiedzy z zakresu pedagogiki opiekuńczo-wychowawczej, wiedzy o rodzinie, psychologii społecznej, by w sposób całościowy – holistyczny uczyć się umiejętnego i adekwatnego do warunków, sytuacji i aktualnych problemów diagnozowania środowiska społecznego dzieci i młodzieży. Diagnoza taka ma swoje teoretyczne podstawy podejmowanych działań, podzielona jest na etapy i mierzona jest określonymi wskaźnikami. Elementem ważnym jest uwzględnienie tych wskaźników w odniesieniu do potrzeb rozwojowych, społecznych, wychowawczych dziecka i jego rodziny, środowiska wychowującego i wspierającego w sytuacjach społecznych i w środowisku lokalnym. Ważnym zagadnieniem jest potrzeba wykorzystania elementów cyklu diagnostycznego, poszukiwanie i diagnozowanie ograniczeń w świadczeniach rodzinnych i społecznych (także instytucjonalnych) wobec dziecka, poszukiwanie i diagnozowanie możliwych przejawów dysfunkcjonalności u dzieci i młodzieży z grup tzw. ryzyka w celu ich minimalizowania drogą kompensacji na rożnych płaszczyznach socjalizacji.
Wymagania wstępne:
Student ma wiedzę z zakresu pedagogiki opiekuńczo-wychowawczej, pracy socjalnej, psychologii społecznej, metod badań pedagogicznych, pedagogiki rodziny
Literatura podstawowa:
(brak informacji)
Efekt modułowy Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5]
charakteryzuje się aktywną postawą do działania, jest wrażliwy na sprawy dzieci, młodzieży i dorosłych wymagających pomocy; angażuje się w planowanie diagnozy i zajęć opiekuńczo-wychowawczych z podopiecznymi i o nieharmonijnym rozwoju indywidualnym i społecznym oraz trudnościach funkcjonowania środowiska rodzinnego, opiekuńczo-wychowawczego i szkolnego [_K_1]
K_K04 [3/5] K_K06 [2/5]
jest przygotowany do obserwowania i diagnozowania warunków rozwoju, dostrzega rangę problemów wymagających pomocy [_K_2]
K_K02 [3/5]
ma podstawową wiedzę z zakresu pedagogiki opiekuńczo-wychowawczej, wiedzy o rodzinie, pracy socjalnej, opieki nad dziećmi i młodzieżą i potrafi ją zintegrować z wiedzą na temat diagnozowania środowiska i różnych subdyscyplin pedagogiczno-psychologicznych [_U_1]
K_U08 [3/5] K_U10 [3/5]
posiada umiejętności krytycznego i refleksyjnego analizowania tekstów naukowych z zakresu wiedzy o środowisku społecznym i wychowawczym ; potrafi posługiwać się podstawowymi pojęciami pedagogicznymi w celu analizy, interpretacji i projektowania strategii działań pedagogicznych [_U_2]
K_U02 [3/5] K_U07 [2/5] K_U10 [3/5]
zna elementarną terminologię używaną w pedagogice opiekuńczej, wychowawczej, w pedagogice rodziny, w pracy socjalnej i rozumie jej źródła; ma wiedzę na temat wychowania, kształcenia i wspierania rodziny; podstaw diagnozowania środowisk wychowawczych, zna kryteria diagnozowania i potrzeby podopiecznych w środowisku życia [_W_1]
K_W01 [3/5] K_W02 [4/5] K_W03 [3/5]
ma podstawową wiedzę na temat organizacji pracy, struktur, form pracy i zarządzania w instytucjach opiekuńczych, wychowawczych i pomocowych wspierających jednostki w różnym wieku i rodziny potrzebujące pomocy; ma elementarną wiedzę na temat środowiska społecznego i opiekuńczego; zna instytucje i organizacje w środowisku lokalny (zwłaszcza te wspierające rodzinę) oraz ma świadomość relacji zachodzących między nimi [_W_2]
K_W01 [3/5]
Typ Opis Kody efektów modułowych do których odnosi się sposób weryfikacji
egzamin [_w_1]
Sprawdzenie wiedzy w zakresie treści programowych przedmiotu (wykładów i ćwiczeń) oraz literatury przedmiotu, umiejętność łączenia jej z refleksyjnym myśleniem i wykorzystaniem w praktyce pedagogicznej
_K_1 _K_2 _U_1 _U_2 _W_1 _W_2
prezentacja [_w_2]
Sprawdzenie umiejętności pracy w grupie, stopnia wykorzystania przyswojonej wiedzy z zakresu teoretycznych i praktycznych podstaw diagnozowania, w procesie doboru kryteriów diagnostycznych do oceny specyfiki środowiska społecznego i wychowawczego
_K_1 _K_2 _U_1 _U_2 _W_1 _W_2
Praca w grupach opracowanie [_w_3]
Poszukiwanie adekwatnej do warunków społecznych i wychowawczych formy diagnozowania wybranych środowisk
_K_1 _K_2 _U_1 _W_1 _W_2
Rodzaj prowadzonych zajęć Praca własna studenta Sposoby weryfikacji
Typ Opis (z uwzględnieniem metod dydaktycznych) Liczba godzin Opis Liczba godzin
wykład [_fs_1]
Zapoznanie studentów w materiałem dydaktycznym w zakresie kryteriów diagnozowania środowiska społecznego i wychowawczego
15
zebranie i opracowanie materiału źródłowego, opracowanie kryteriów diagnozowania z uwzględnieniem typu środowiska i rodzaju więzi
5 egzamin [_w_1]
ćwiczenia [_fs_2]
prezentacja treści opracowanych w grupach /metoda projektów/ metoda symulacyjna
30
zaplanowanie i opracowanie w grupie metod diagnozowania środowiska wychowanków i propozycji form pomocy
5 prezentacja [_w_2] Praca w grupach opracowanie [_w_3]
Załączniki
Opis modułu (PDF)
Informacje o sylabusach mogą ulec zmianie w trakcie trwania studiów.
Sylabusy (USOSweb)
Semestr Moduł Język wykładowy
(brak danych)