Warsztat umiejetności mediacji rodzinnych Kierunek studiów: Pedagogika
Kod programu: W6-S1PE19.2019

Nazwa modułu: Warsztat umiejetności mediacji rodzinnych
Kod modułu: 12-PE-WZ-S1-5WMR
Kod programu: W6-S1PE19.2019
Semestr: semestr letni 2021/2022
Język wykładowy: polski
Forma zaliczenia: zaliczenie
Punkty ECTS: 4
Opis:
Przedmiot ma na celu przygotowanie studentów do wspierania i pomocy rodzinom zagrożonym wystąpieniem sytuacji kryzysowej oraz przeżywających kryzys. Zapoznanie z cechami charakterystycznymi sytuacji kryzysowej oraz najczęściej występującymi problemami. Przybliżenie metod pracy i instytucji służących pomocą w sytuacjach kryzysowych. Kształtowanie praktycznych umiejętności udzielania wsparcia i wykorzystywania własnego potencjału do pracy z klientem
Wymagania wstępne:
Student potrafi wskazać najważniejsze problemy społeczne mające związek z zaburzeniami funkcjonowania osób i rodzin. Student zna w ogólnym zakresie system wsparcia i pomocy osobom i rodzinom zagrożonym wykluczeniem społecznym. Student posiada podstawową wiedzę z zakresu psychologii, potrafi posługiwać się podstawową terminologią z zakresu psychospołecznego funkcjonowania człowieka
Literatura podstawowa:
(brak informacji)
Efekt modułowy Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5]
uczestniczy w przygotowywaniu projektów i programów profilaktycznych, terapeutycznych, zarówno w rodzinach, instytucjach opiekuńczo-wychowawczych, jak i w środowisku otwartym; potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy [_K_1]
K_K03 [2/5]
cechuje się kreatywnością i otwartością w kontaktach interpersonalnych; jest przygotowany do aktywnego uczestnictwa w grupach, organizacjach i instytucjach realizujących działania pedagogiczne i zdolny do porozumiewania się z osobami będącymi i niebędącymi specjalistami w danej dziedzinie [_K_2]
K_K07 [4/5]
ma praktyczne umiejętności w zakresie diagnozowania potrzeb dziecka i rodziny oraz diagnozy środowiska społecznego, kulturowego i instytucjonalnego (placówki edukacyjne, opiekuńczo-wychowawcze); planowania i realizacji działań opiekuńczo-wychowawczych (w tym o charakterze profilaktycznym, terapeutycznym, socjopedagogicznym), komunikacji interpersonalnej, wzbogacania oraz doskonalenia swojej wiedzy i kompetencji w zakresie praktycznego działania oraz tworzenia własnego warsztatu metodycznego; tworzy i prowadzi rozmaite formy metodyczno-organizacyjne umożliwiające lub wspierające pracę wychowawczą lub profilaktyczną z dziećmi, młodzieżą, rodziną, czy osobami starszymi [_U_1]
K_U03 [3/5]
potrafi posługiwać się podstawowymi ujęciami teoretycznymi w celu analizowania, interpretowania oraz projektowania strategii działań pedagogicznych; ma praktyczne umiejętności w zakresie komunikacji społecznej; ma teoretyczną i praktyczną wiedzę z zakresu różnorodnych technik i odmian metody grupowej i środowiskowej (m.in. pracy z grupą, organizowania społeczności lokalnej, aktywizacji i rozwoju społeczności, akcji i działań społecznych, kształcenia społeczności) oraz jest przygotowany do planowania działań aktywizujących rodzinę i wybraną społeczność lokalną zgodnie z poznanymi regułami metody środowiskowej [_U_2]
K_U10 [4/5]
potrafi rozpoznawać potrzeby osób należących do różnych kręgów etnicznych, narodowych, wyznaniowych; a także ma zdolności do współpracy w relacjach międzyludzkich; potrafi podejmować działania edukacyjne, terapeutyczne i interwencyjne na rzecz nadawania rangi „Innemu”; potrafi korzystać z technik i metod teatralnych w pracy z jednostką i grupą [_U_3]
K_U11 [2/5] SKN_U04 [2/5]
zna elementarne zagadnienia z zakresu prowadzenia dyskusji, polemiki, negocjacji, autoprezentacji oraz posługiwania się językiem w sytuacjach publicznych; ma podstawową wiedzę dotyczącą komunikacji interpersonalnej z uwzględnieniem kontekstu przemian komunikacyjno-językowych, kulturowych i społecznych; zna prawidłowości i zakłócenia procesu komunikowania interpersonalnego [_W_1]
SKN_W12 [3/5]
ma wiedzę z zakresu teorii i metodyki pracy opiekuńczo-wychowawczej z dziećmi, młodzieżą i dorosłymi; z zakresu metodyki pracy asystenta rodziny; zna pojęcia, metody i zasady procesu diagnozowania pedagogicznego dzieci, problemów rodziny i innych grup potrzebujących wsparcia; ma podstawową wiedzę z zakresu poradnictwa edukacyjnego, zawodowego i życiowego; ma wiedzę z zakresu rozwoju dziecka i wpływu sytuacji kryzysowych w rodzinie na zachowanie i rozwój dziecka; ma wiedzę na temat wspomagania rodziny dysfunkcyjnej w środowisku lokalnym [_W_2]
K_W13 [4/5]
ma uporządkowaną wiedzę dotyczącą podstaw aksjologicznych, ideologicznych, prawnych, organizacyjnych i pedagogicznych funkcjonowania współczesnych form opiekuńczo-wychowawczych, systemów wsparcia rodziny dysfunkcyjnej, osób niepełnosprawnych oraz z zaburzeniami w rozwoju; zna najważniejsze funkcjonujące obecnie w Polsce instytucje opiekuńczo-wychowawcze; zna aktualne rozwiązania prawne, organizacyjne pomocy społecznej w Polsce i udzielanego wsparcia wszystkim jednostkom go potrzebującym, a zwłaszcza w zakresie wspierania rodziny i systemu pieczy zastępczej [_W_3]
K_W14 [2/5]
Typ Opis Kody efektów modułowych do których odnosi się sposób weryfikacji
kolokwium [_w_1]
Sprawdzenie stopnia znajomości treści ćwiczeń.
_U_2 _W_1 _W_2 _W_3
prezentacja (wypowiedź ustna) [_w_2]
Sprawdzanie poziomu znajomości zdobytej wiedzy teoretycznej, budowania wypowiedzi spójnych i komunikatywnych, z wykorzystaniem słownictwa z interwencji kryzysowej oraz mediacji; Sprawdzanie umiejętności własnej pracy nad zagadnieniem oraz kompetencji komunikacyjnych studentów
_K_1 _K_2 _U_1 _U_3
Rodzaj prowadzonych zajęć Praca własna studenta Sposoby weryfikacji
Typ Opis (z uwzględnieniem metod dydaktycznych) Liczba godzin Opis Liczba godzin
konwersatorium [_fs_1]
Dyskusja, prezentowanie kolejnych zagadnień, praca z tekstem;Prezentacja dotycząca jednego problemu w ramach interwencji kryzysowej oraz mediacji. Wspólne omówienie zagadnienia;Przedstawienie i omówienie efektów przeprowadzonej diagnozy sytuacji kryzysowej oraz proponowanych form pomocy;Kolokwium sprawdzające wiedzę z ćwiczeń i omówienie wyników
30
Zapoznanie się z literaturą przedmiotu, praca z tekstem;Zapoznanie się z wiedzą dotyczącą zagadnienia oraz praktycznymi formami pomocy. Przygotowanie prezentacji w grupach;Diagnoza sytuacji kryzysowej oraz analiza form pomocy w środowisku lokalnym i przygotowanie propozycji rozwiązań. Przygotowanie pracy;Powtórzenie materiału.
70 kolokwium [_w_1] prezentacja (wypowiedź ustna) [_w_2]
Załączniki
Opis modułu (PDF)
Informacje o sylabusach mogą ulec zmianie w trakcie trwania studiów.
Sylabusy (USOSweb)
Semestr Moduł Język wykładowy
(brak danych)