Profilaktyka i promocja zdrowia Kierunek studiów: Pedagogika
Kod programu: W6-S1PE19.2019

Nazwa modułu: Profilaktyka i promocja zdrowia
Kod modułu: 12-PE-WZ-S1-1PPZ
Kod programu: W6-S1PE19.2019
Semestr: semestr letni 2021/2022
Język wykładowy: polski
Forma zaliczenia: egzamin
Punkty ECTS: 4
Opis:
Przedmiot profilaktyka i promocja zdrowia ma przygotować studentów do realizacji zadań profilaktyczno-zdrowotnych realizowanych przez w instytucje wspomagające funkcjonowanie rodziny. Studenci, w oparciu o wiedzę medyczną i pedagogicznej oraz koncepcję promocji zdrowia, zapoznają się z praktycznymi rozwiązaniami profilaktyczno-zdrowotnymi. Tematyka zajęć uwrażliwia na potrzeby biopsychospołeczne i problemy zdrowotne członków rodziny oraz zwraca uwagę na uwarunkowania kondycji zdrowotnej rodziny od czynników socjoekonomicznych i kulturowych. Zajęć mają inspirować przyszłych asystentów rodziny do twórczych działań w zakresie rozwiązywania problemów społeczno-zdrowotnych współczesnej rodziny. Ważne jest, aby przyszli pedagodzy mieli osobiste przeświadczenie o słuszności swego stanowiska i podejmowanych działań, a ich postawa zdrowotna na co dzień ilustrowała głoszone przez nich zasady i wartości
Wymagania wstępne:
(brak informacji)
Literatura podstawowa:
(brak informacji)
Efekt modułowy Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5]
ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności z zakresu profilaktyki i promocji zdrowia, rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się, dokonuje samooceny własnych kompetencji i doskonali umiejętności, ma przekonanie o wadze zachowania się w sposób profesjonalny i przestrzegania zasad etyki pedagoga zdrowia [_K_1]
K_K01 [4/5] K_K04 [4/5] K_K05 [4/5]
uczestniczy w przygotowywaniu projektów i programów profilaktyczno-zdrowotnych, terapeutycznych zarówno w instytucjach opiekuńczo-wychowawczych jak i środowisku otwartym, charakteryzuje się twórczą postawą w rozwiązywaniu problemów zdrowotno-wychowawczych oraz wrażliwością i kulturą pedagogiczną [_K_2]
K_K03 [4/5] K_K07 [3/5] K_K08 [4/5]
ma praktyczne umiejętności w zakresie diagnozowania sytuacji zdrowotno-społecznej dziecka, kultury zdrowotnej jego rodziny oraz całego środowiska wychowawczego, potrafi ocenić przydatność konkretnych strategii i metod do realizacji zadań profilaktycznych i wychowawczo-zdrowotnych, a także potrafi włączać się w istniejące (lub tworzyć własne) projekty i programy profilaktyczno-zdrowotne oraz terapeutyczne podejmowane przez instytucje i stowarzyszenia wspierające rodzinę [_U_1]
K_U01 [4/5] K_U03 [4/5] K_U09 [4/5] SKN_U04 [4/5]
potrafi samodzielnie korzystać z różnych źródeł wiedzy i rozwijać swoje profesjonalne umiejętności w zakresie opracowywania strategii działań o charakterze profilaktyczno-zdrowotnym i terapeutyczno-wyrównawczym, posiada umiejętność prezentowania własnych pomysłów, wątpliwości i sugestii, popierając je argumentacją w kontekście wybranych perspektyw teoretycznych, poglądów różnych autorów z zakresu profilaktyki i promocji zdrowia [_U_2]
K_U04 [4/5] K_U08 [4/5] SKN_U18 [4/5]
zna elementarną terminologię używaną w profilaktyce i pedagogice zdrowia, ma podstawową wiedzę z zakresu historii kształtowania się koncepcji promocji zdrowia w Polsce i na świecie oraz rozumie jej źródeł, a także zna współczesną filozofię zdrowia oraz istotę idei promocji zdrowia, potrafi wskazać cele i zadania profilaktyki i promocji zdrowia, zna modele i podstawowe zasady zdrowego stylu życia oraz pielęgnacji niemowląt , dzieci oraz osób starszych [_W_1]
K_W01 [4/5] K_W03 [3/5] K_W04 [3/5]
rozumie i wyjaśnia przyczyny chorób cywilizacyjnych oraz wskazuje sposoby ich zapobiegania, zna potrzeby biopsychospołeczne i problemy zdrowotne człowieka w poszczególnych etapach jego rozwoju, rozumie uwarunkowania ekonomiczne i socjokultutowe kondycji zdrowotnej współczesnej rodziny, zna instytucje i organizacje w środowisku lokalnym wspierających rodzinę w sferze profilaktyczno-wychowawczej i zdrowotnej [_W_2]
K_W07 [4/5] K_W16 [3/5] SKN_W02 [4/5]
Typ Opis Kody efektów modułowych do których odnosi się sposób weryfikacji
egzamin [_w_1]
Sprawdzenie stopnia znajomości treści wykładów i literatury uzupełniającej
_W_1 _W_2
referat, dyskusja [_w_2]
Sprawdzenie, czy student – korzystając ze zdobytej wiedzy teoretycznej, literatury przedmiotu i źródeł internetowych – zna współczesne problemy wychowawczo-zdrowotne dzieci i młodzieży oraz potrafi omówić społeczno-cywilizacyjne zagrożenia zdrowia współczesnej rodziny
_K_1 _U_1 _W_2
indywidualny przypadek [_w_3]
Sprawdzenie, czy student potrafi przygotować indywidualny program naprawczy dla rodziny o niskiej kulturze zdrowotnej skierowany na zmianę nawyków zdrowotnych i stylu życia, dostosowanego do potrzeb i wieku adresatów.
_K_1 _K_2 _U_1 _U_2 _W_1 _W_2
Rodzaj prowadzonych zajęć Praca własna studenta Sposoby weryfikacji
Typ Opis (z uwzględnieniem metod dydaktycznych) Liczba godzin Opis Liczba godzin
wykład [_fs_1]
Wykład wybranych zagadnień podstawowych z wykorzystaniem pomocy audiowizualnych
15
Lektura uzupełniająca, analiza Narodowego Programu Zdrowia oraz rozporządzeń dotyczących zakresu i organizacji profilaktycznej opieki zdrowotnej nad dziećmi, młodzieżą i dorosłymi
20 egzamin [_w_1]
ćwiczenia [_fs_2]
Indywidualny przypadek. Referat, dyskusja – na temat współczesnych problemów wychowawczo-zdrowotnych dzieci i młodzieży oraz społeczno-cywilizacyjnych zagrożeń zdrowia. Analiza opracowanych przez studentów programów profilaktyczno-zdrowotnych dla indywidualnego przypadku.
15
Wykonanie w parach projektu programu z profilaktyki i promocji zdrowia dla indywidualnego przypadku. Przygotowanie referatu na podstawie literatury przedmiotu . Zaprezentowanie przez studentów programu z profilaktyki i promocji zdrowia opracowanego dla indywidualnego przypadku rodziny o niskiej kulturze zdrowotnej.
50 indywidualny przypadek [_w_3]
Załączniki
Opis modułu (PDF)
Informacje o sylabusach mogą ulec zmianie w trakcie trwania studiów.
Sylabusy (USOSweb)
Semestr Moduł Język wykładowy
(brak danych)