Praktyka nauczycielska z informatyki w SP, tutoring II Kierunek studiów: Matematyka
Kod programu: W4-S1MT19.2019

Nazwa modułu: Praktyka nauczycielska z informatyki w SP, tutoring II
Kod modułu: 03-MO1S-19-PNIn2
Kod programu: W4-S1MT19.2019
Semestr: semestr zimowy 2021/2022
Język wykładowy: polski
Forma zaliczenia: zaliczenie
Punkty ECTS: 3
Opis:
Celem praktyki nauczycielskiej w szkole jest gromadzenie doświadczeń związanych z pracą dydaktyczno – wychowawczą nauczyciela na II etapie edukacyjnym (klasy IV - VIII szkoły podstawowej) i konfrontowanie nabytej wiedzy z zakresu informatyki, dydaktyki ogólnej i dydaktyki informatyki z rzeczywistością pedagogiczną w działaniu praktycznym. W trakcie praktyki następuje kształtowanie kompetencji dydaktycznych przez: - dalsze zapoznawanie się ze specyfiką szkół, w których odbywana jest praktyka nauczycielska, w szczególności poznanie realizowanych przez szkołę zadań dydaktycznych, sposobu funkcjonowania, organizacji pracy, różnych uczestników procesów pedagogicznych oraz prowadzonej dokumentacji; - obserwowanie aktywności uczniów oraz wszelkich czynności podejmowanych przez nauczyciela szkoły w toku prowadzonych przez niego lekcji (zajęć); - aktywne współdziałanie z nauczycielem w planowaniu i przeprowadzaniu lekcji (zajęć); - pełnienie roli nauczyciela, w szczególności planowanie lekcji pokazowej z informatyki, formułowanie celów, dobór metod i form pracy oraz środków dydaktycznych, organizację i prowadzenie lekcji w oparciu o samodzielnie opracowywane scenariusze oraz omawianie zgromadzonych doświadczeń w grupie studentów (słuchaczy). W module tym przewiduje się również personalizację procesu kształcenia przyszłego nauczyciela matematyki budowaną w oparciu o indywidualną opiekę nad studentem (tutoring): - diagnozowanie mocnych i słabych stron studenta jako przyszłego nauczyciela; - wspomaganie studentów w planowaniu i realizacji zadań o charakterze samorozwojowym; - indywidualne doradztwo metodyczne, wspieranie rozwoju kompetencji studenta, - budowanie profesjonalnego osądu w oparciu o analizy indywidualnych przypadków.
Wymagania wstępne:
Praktyka nauczycielska z informatyki w SP, tutoring I oraz Dydaktyka informatyki I
Literatura podstawowa:
(brak informacji)
Efekt modułowy Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5]
ma wiedzę z zakresu dydaktyki ogólnej i dydaktyki matematyki, pozwalającą na samodzielne przygotowanie, realizację i ewaluację programu nauczania [PNIn2_1]
KN_W03 [3/5] KN_W04 [3/5] KN_W05 [3/5] KN_TIK01 [3/5] KN_TIK02 [3/5] KN_U02 [3/5] KN_U03 [3/5] KN_K01 [3/5] KN_K02 [3/5] KN_R01 [3/5]
ma pogłębioną i rozszerzoną wiedzę w zakresie nauczanego przedmiotu i umiejętność jej popularyzacji, a także elementaryzacji [PNIn2_2]
KN_W11 [4/5] KN_U03 [4/5] KN_U04 [4/5] KN_U06 [4/5] KN_TIK03 [4/5]
kieruje się w swych działaniach dydaktyczno-wychowawczych dobrem każdego ucznia oraz poczuciem odpowiedzialności za jego postępy dydaktyczne, a także osobowy, integralny rozwój [PNIn2_3]
KN_W05 [4/5] KN_W06 [4/5] KN_U03 [4/5] KN_U04 [4/5] KN_U07 [4/5] KN_U08 [4/5] KN_K01 [4/5] KN_K06 [4/5] KN_K07 [4/5] KN_R04 [4/5] KN_TIK03 [4/5]
charakteryzuje się wrażliwością etyczną, empatią, otwartością, refleksyjnością oraz postawą prospołeczną i poczuciem odpowiedzialności za własny rozwój zawodowy, integralny rozwój uczniów i podejmowane działania pedagogiczne [PNIn2_4]
KN_W04 [3/5] KN_W07 [3/5] KN_U06 [3/5] KN_U08 [3/5] KN_U10 [3/5] KN_K02 [3/5] KN_K03 [3/5] KN_K05 [3/5] KN_K08 [3/5] KN_R04 [3/5] KN_TIK04 [3/5]
jest przygotowany do skutecznego i efektywnego realizowania zadań zawodowych (dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych) wynikających z roli nauczyciela [PNIn2_5]
KN_W05 [4/5] KN_W07 [4/5] KN_W11 [4/5] KN_U04 [4/5] KN_U08 [4/5] KN_K06 [4/5] KN_K07 [4/5] KN_K08 [4/5] KN_R03 [4/5] KN_R05 [4/5]
Typ Opis Kody efektów modułowych do których odnosi się sposób weryfikacji
prace pisemne [PNIn2_w_1]
weryfikacja umiejętności obserwowania i planowania lekcji matematyki (II etap edukacyjny)
PNIn2_1 PNIn2_2 PNIn2_5
samodzielne opracowanie i prowadzenie lekcji pokazowej z informatyki [PNIn2_w_2]
weryfikacja umiejętności współdziałania z opiekunem praktyk, planowania, samodzielnego prowadzenia oraz omawiania lekcji pokazowej z matematyki (II etap edukacyjny)
PNIn2_1 PNIn2_2 PNIn2_3 PNIn2_4 PNIn2_5
Rodzaj prowadzonych zajęć Praca własna studenta Sposoby weryfikacji
Typ Opis (z uwzględnieniem metod dydaktycznych) Liczba godzin Opis Liczba godzin
praktyka [PNIn2_fs_1]
ćwiczenia metodyczne w szkole: obserwacja lekcji prowadzonej przez nauczyciela lub studentów, samodzielne prowadzenie lekcji pokazowej z informatyki, analiza lekcji w toku dyskusji
30
przygotowanie lekcji pokazowej z informatyki – opracowywanie scenariusza metodycznego lekcji
20 prace pisemne [PNIn2_w_1] samodzielne opracowanie i prowadzenie lekcji pokazowej z informatyki [PNIn2_w_2]
tutoring [PNIn2_fs_2]
spotkania indywidualne
1
integrowanie wiedzy z informatyki oraz dydaktyki informatyki z praktyką
10 prace pisemne [PNIn2_w_1]
Załączniki
Opis modułu (PDF)
Informacje o sylabusach mogą ulec zmianie w trakcie trwania studiów.
Sylabusy (USOSweb)
Semestr Moduł Język wykładowy
(brak danych)