Praktyka nauczycielska z informatyki w SP, tutoring II
Kierunek studiów: Matematyka
Kod programu: W4-S1MT19.2019

Nazwa modułu: | Praktyka nauczycielska z informatyki w SP, tutoring II |
---|---|
Kod modułu: | 03-MO1S-19-PNIn2 |
Kod programu: | W4-S1MT19.2019 |
Semestr: | semestr zimowy 2021/2022 |
Język wykładowy: | polski |
Forma zaliczenia: | zaliczenie |
Punkty ECTS: | 3 |
Opis: | Celem praktyki nauczycielskiej w szkole jest gromadzenie doświadczeń związanych z pracą dydaktyczno – wychowawczą nauczyciela na II etapie edukacyjnym (klasy IV - VIII szkoły podstawowej) i konfrontowanie nabytej wiedzy z zakresu informatyki, dydaktyki ogólnej i dydaktyki informatyki z rzeczywistością pedagogiczną w działaniu praktycznym.
W trakcie praktyki następuje kształtowanie kompetencji dydaktycznych przez:
- dalsze zapoznawanie się ze specyfiką szkół, w których odbywana jest praktyka nauczycielska, w szczególności poznanie realizowanych przez szkołę zadań dydaktycznych, sposobu funkcjonowania, organizacji pracy, różnych uczestników procesów pedagogicznych oraz prowadzonej dokumentacji;
- obserwowanie aktywności uczniów oraz wszelkich czynności podejmowanych przez nauczyciela szkoły w toku prowadzonych przez niego lekcji (zajęć);
- aktywne współdziałanie z nauczycielem w planowaniu i przeprowadzaniu lekcji (zajęć);
- pełnienie roli nauczyciela, w szczególności planowanie lekcji pokazowej z informatyki, formułowanie celów, dobór metod i form pracy oraz środków dydaktycznych, organizację i prowadzenie lekcji w oparciu o samodzielnie opracowywane scenariusze oraz omawianie zgromadzonych doświadczeń w grupie studentów (słuchaczy).
W module tym przewiduje się również personalizację procesu kształcenia przyszłego nauczyciela matematyki budowaną w oparciu o indywidualną opiekę nad studentem (tutoring):
- diagnozowanie mocnych i słabych stron studenta jako przyszłego nauczyciela;
- wspomaganie studentów w planowaniu i realizacji zadań o charakterze samorozwojowym;
- indywidualne doradztwo metodyczne, wspieranie rozwoju kompetencji studenta,
- budowanie profesjonalnego osądu w oparciu o analizy indywidualnych przypadków. |
Wymagania wstępne: | Praktyka nauczycielska z informatyki w SP, tutoring I oraz Dydaktyka informatyki I |
Literatura podstawowa: | (brak informacji) |
Efekt modułowy | Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5] |
---|---|
ma wiedzę z zakresu dydaktyki ogólnej i dydaktyki matematyki, pozwalającą na samodzielne przygotowanie, realizację i ewaluację programu nauczania [PNIn2_1] |
KN_W03 [3/5] |
ma pogłębioną i rozszerzoną wiedzę w zakresie nauczanego przedmiotu i umiejętność jej popularyzacji, a także elementaryzacji [PNIn2_2] |
KN_W11 [4/5] |
kieruje się w swych działaniach dydaktyczno-wychowawczych dobrem każdego ucznia oraz poczuciem odpowiedzialności za jego postępy dydaktyczne, a także osobowy, integralny rozwój [PNIn2_3] |
KN_W05 [4/5] |
charakteryzuje się wrażliwością etyczną, empatią, otwartością, refleksyjnością oraz postawą prospołeczną i poczuciem odpowiedzialności za własny rozwój zawodowy, integralny rozwój uczniów i podejmowane działania pedagogiczne [PNIn2_4] |
KN_W04 [3/5] |
jest przygotowany do skutecznego i efektywnego realizowania zadań zawodowych (dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych) wynikających z roli nauczyciela [PNIn2_5] |
KN_W05 [4/5] |
Typ | Opis | Kody efektów modułowych do których odnosi się sposób weryfikacji |
---|---|---|
prace pisemne [PNIn2_w_1] | weryfikacja umiejętności obserwowania i planowania lekcji matematyki (II etap edukacyjny) |
PNIn2_1 |
samodzielne opracowanie i prowadzenie lekcji pokazowej z informatyki [PNIn2_w_2] | weryfikacja umiejętności współdziałania z opiekunem praktyk, planowania, samodzielnego prowadzenia oraz omawiania lekcji pokazowej z matematyki (II etap edukacyjny) |
PNIn2_1 |
Rodzaj prowadzonych zajęć | Praca własna studenta | Sposoby weryfikacji | |||
---|---|---|---|---|---|
Typ | Opis (z uwzględnieniem metod dydaktycznych) | Liczba godzin | Opis | Liczba godzin | |
praktyka [PNIn2_fs_1] | ćwiczenia metodyczne w szkole: obserwacja lekcji prowadzonej przez nauczyciela lub studentów, samodzielne prowadzenie lekcji pokazowej z informatyki, analiza lekcji w toku dyskusji |
30 | przygotowanie lekcji pokazowej z informatyki – opracowywanie scenariusza metodycznego lekcji |
20 |
prace pisemne [PNIn2_w_1] |
tutoring [PNIn2_fs_2] | spotkania indywidualne |
1 | integrowanie wiedzy z informatyki oraz dydaktyki informatyki z praktyką |
10 |
prace pisemne [PNIn2_w_1] |
Załączniki |
---|
Opis modułu (PDF) |
Sylabusy (USOSweb) | ||
---|---|---|
Semestr | Moduł | Język wykładowy |
(brak danych) |