Language Culture - Vocal Pedagogy
Field of study: Mathematics
Programme code: W4-S1MT19.2019

Module name: | Language Culture - Vocal Pedagogy |
---|---|
Module code: | 03-MO1S-19-KJEGl |
Programme code: | W4-S1MT19.2019 |
Semester: | winter semester 2020/2021 |
Language of instruction: | Polish |
Form of verification: | course work |
ECTS credits: | 1 |
Description: | Cel dydaktyczny: zapoznanie z celami i wartościami kształcenia głosu, podstawowymi zagadnieniami teoretycznymi prawidłowego posługiwania się głosem oraz podstawami praktycznego posługiwania się głosem wraz z analizą zjawisk fizjologicznych zachodzących w trakcie procesu fonacyjnego. Zapoznanie z podstawowymi mechanizmami usprawniania głosowego obejmującymi kształcenie właściwej postawy fonacyjnej i umiejętności kontroli głosu w oparciu o walory czuciowe i słuchowe, zapoznanie z zasadami profilaktyki i higieny głosu.
Problematyka ćwiczeń:
1. Problematyka powszechnego kształcenia głosu-cel i wartości, zalety prawidłowej emisji, różnice między mową a śpiewem.
2. Elementy techniki prawidłowego posługiwania się głosem.
3. Podstawy emisji - kontrola i pozycja głosu.
4. Budowa i działanie narządu głosu i słuchu w ujęciu funkcjonalnym, usprawnianie mechanizmu głosowego, techniki likwidowania napięć fonacyjnych.
5. Ćwiczenia gimnastyki aparatu głosowego, postawa.
6. Fonacja – ruchy krtani, podniebienie miękkie i jego ruchomość, obniżania żuchwy, usprawnianie języka, błędy fonacji.
7. Oddychanie, kształcenie oddechu dynamicznego.
8. Rezonans i rejestr – uaktywnianie rezonatorów, mormorando, rodzaje głosów.
9. Profilaktyka i higiena głosu. |
Prerequisites: | Podstawowe umiejętności w zakresie posługiwania się głosem i kontroli słuchowej. |
Key reading: | (no information given) |
Learning outcome of the module | Codes of the learning outcomes of the programme to which the learning outcome of the module is related [level of competence: scale 1-5] |
---|---|
Student zna podstawowe aspekty funkcjonowania narządu głosu i słuchu oraz procesy fizjologiczne zachodzące w trakcie procesu prawidłowej mowy i śpiewu.
Student zna podstawowe zasady profilaktyki i higieny głosu. [KJEGl_1] |
KN_W15 [4/5] |
Student potrafi w sytuacji dydaktycznej prawidłowo posługiwać się głosem w oparciu o podstawowe elementy techniki wokalnej. Potrafi na poziomie podstawowym zademonstrować i zweryfikować poprawność posługiwania się głosem. [KJEGl_2] |
KN_W15 [4/5] |
Student jest świadomy wagi prawidłowego posługiwania się głosem w obszarze wartości poznawczych, kształcących, wychowawczych i profilaktycznych.
Rozumie potrzebę rozwijania, uzupełniania i doskonalenia wiedzy i umiejętności – samokształcenie w zakresie warsztatu głosowego nauczyciela. [KJEGl_3] |
KN_U13 [3/5] |
Type | Description | Codes of the learning outcomes of the module to which assessment is related |
---|---|---|
zaliczenie [KJEGl_w_1] | prezentacja tematu lub opracowanie pisemne lub test |
KJEGl_1 |
aktywne uczestnictwo w zajęciach [KJEGl_w_2] | prawidłowa realizacja zadań emisyjnych lub prezentacja tematów szczegółowych w formie werbalnej lub wokalnej |
KJEGl_2 |
Form of teaching | Student's own work | Assessment of the learning outcomes | |||
---|---|---|---|---|---|
Type | Description (including teaching methods) | Number of hours | Description | Number of hours | |
discussion classes [KJEGl_fs_1] | wykład informacyjny, prezentacja, ćwiczenia rozwijające umiejętności głosowe, pokaz |
15 | przygotowanie się do zajęć, przygotowanie referatu, projektu lub prezentacji |
10 |
zaliczenie [KJEGl_w_1] |
Attachments |
---|
Module description (PDF) |
Syllabuses (USOSweb) | ||
---|---|---|
Semester | Module | Language of instruction |
(no information given) |