Language Culture - Vocal Pedagogy Field of study: Mathematics
Programme code: W4-S1MT19.2019

Module name: Language Culture - Vocal Pedagogy
Module code: 03-MO1S-19-KJEGl
Programme code: W4-S1MT19.2019
Semester: winter semester 2020/2021
Language of instruction: Polish
Form of verification: course work
ECTS credits: 1
Description:
Cel dydaktyczny: zapoznanie z celami i wartościami kształcenia głosu, podstawowymi zagadnieniami teoretycznymi prawidłowego posługiwania się głosem oraz podstawami praktycznego posługiwania się głosem wraz z analizą zjawisk fizjologicznych zachodzących w trakcie procesu fonacyjnego. Zapoznanie z podstawowymi mechanizmami usprawniania głosowego obejmującymi kształcenie właściwej postawy fonacyjnej i umiejętności kontroli głosu w oparciu o walory czuciowe i słuchowe, zapoznanie z zasadami profilaktyki i higieny głosu. Problematyka ćwiczeń: 1. Problematyka powszechnego kształcenia głosu-cel i wartości, zalety prawidłowej emisji, różnice między mową a śpiewem. 2. Elementy techniki prawidłowego posługiwania się głosem. 3. Podstawy emisji - kontrola i pozycja głosu. 4. Budowa i działanie narządu głosu i słuchu w ujęciu funkcjonalnym, usprawnianie mechanizmu głosowego, techniki likwidowania napięć fonacyjnych. 5. Ćwiczenia gimnastyki aparatu głosowego, postawa. 6. Fonacja – ruchy krtani, podniebienie miękkie i jego ruchomość, obniżania żuchwy, usprawnianie języka, błędy fonacji. 7. Oddychanie, kształcenie oddechu dynamicznego. 8. Rezonans i rejestr – uaktywnianie rezonatorów, mormorando, rodzaje głosów. 9. Profilaktyka i higiena głosu.
Prerequisites:
Podstawowe umiejętności w zakresie posługiwania się głosem i kontroli słuchowej.
Key reading:
(no information given)
Learning outcome of the module Codes of the learning outcomes of the programme to which the learning outcome of the module is related [level of competence: scale 1-5]
Student zna podstawowe aspekty funkcjonowania narządu głosu i słuchu oraz procesy fizjologiczne zachodzące w trakcie procesu prawidłowej mowy i śpiewu. Student zna podstawowe zasady profilaktyki i higieny głosu. [KJEGl_1]
KN_W15 [4/5]
Student potrafi w sytuacji dydaktycznej prawidłowo posługiwać się głosem w oparciu o podstawowe elementy techniki wokalnej. Potrafi na poziomie podstawowym zademonstrować i zweryfikować poprawność posługiwania się głosem. [KJEGl_2]
KN_W15 [4/5] KN_U13 [4/5]
Student jest świadomy wagi prawidłowego posługiwania się głosem w obszarze wartości poznawczych, kształcących, wychowawczych i profilaktycznych. Rozumie potrzebę rozwijania, uzupełniania i doskonalenia wiedzy i umiejętności – samokształcenie w zakresie warsztatu głosowego nauczyciela. [KJEGl_3]
KN_U13 [3/5]
Type Description Codes of the learning outcomes of the module to which assessment is related
zaliczenie [KJEGl_w_1]
prezentacja tematu lub opracowanie pisemne lub test
KJEGl_1 KJEGl_3
aktywne uczestnictwo w zajęciach [KJEGl_w_2]
prawidłowa realizacja zadań emisyjnych lub prezentacja tematów szczegółowych w formie werbalnej lub wokalnej
KJEGl_2
Form of teaching Student's own work Assessment of the learning outcomes
Type Description (including teaching methods) Number of hours Description Number of hours
discussion classes [KJEGl_fs_1]
wykład informacyjny, prezentacja, ćwiczenia rozwijające umiejętności głosowe, pokaz
15
przygotowanie się do zajęć, przygotowanie referatu, projektu lub prezentacji
10 zaliczenie [KJEGl_w_1] aktywne uczestnictwo w zajęciach [KJEGl_w_2]
Attachments
Module description (PDF)
Information concerning module syllabuses might be changed during studies.
Syllabuses (USOSweb)
Semester Module Language of instruction
(no information given)