Podstawy psychologii (do wyboru jeden przedmiot: Podstawy psychologii społecznej lub Podstawy psychologii Internetu) Kierunek studiów: Creative management in new media
Kod programu: W8-S2CM20.2020

Nazwa modułu: Podstawy psychologii (do wyboru jeden przedmiot: Podstawy psychologii społecznej lub Podstawy psychologii Internetu)
Kod modułu: 09-ZN-S2-PP
Kod programu: W8-S2CM20.2020
Semestr:
  • semestr zimowy 2021/2022
  • semestr zimowy 2020/2021
Język wykładowy: w zależności od wyboru
Forma zaliczenia: egzamin
Punkty ECTS: 5
Opis:
Przedmiot do wyboru: • Podstawy psychologii społecznej • Podstawy psychologii Internetu Opis przedmiotu: Podstawy psychologii społecznej Celem zajęć w ramach Podstaw psychologii społecznej jest przekazanie studentom podstawowej wiedzy z obszaru psychologii społecznej w zakresie umożliwiającym zrozumienie procesów zarządzania współczesnymi organizacjami. Wiodącymi zagadnieniami omawianymi na zajęciach będą podstawowe mechanizmy zachowań ludzi w zbiorowościach społecznych takich, jak zespoły, organizacje czy społeczeństwo. Tematami kolejnych zajęć będą: wyjaśnienie istoty nauki, jaką jest psychologia społeczna, zachowania ludzi w wymiarze indywidualnymi i grupowym oraz ich determinanty, poznania społecznego, zjawisko konformizmu, efekt próżniactwa społecznego i inne negatywne efekty pracy grupowej, stereotypy i uprzedzenia, wpływ społeczny (w tym manipulacja, władza i przywództwo), inteligencja społeczna i inne kompetencje społeczne. Uczestnictwo w zajęciach umożliwi trening podstawowych umiejętności z obszaru komunikacji interpersonalnej oraz rozwiązywania problemów związanych z funkcjonowaniem ludzi w otoczeniu społecznym. Istotnym obszarem prowadzonych zajęć będzie nawiązanie do kontekstu organizacji oraz zarządzania nimi. Opis przedmiotu: Podstawy psychologii Internetu Celem przedmiotu jest przedstawienie psychicznych aspektów cyberprzestrzeni. Student pozna uwarunkowania zjawiska, dlaczego miliony ludzi z całego świata codziennie spotykają się w wirtualnym świecie, aby porozmawiać, zdobyć potrzebne informacje, nauczyć się, zabawić się czy zarobić. Tematami zajęć będzie wpływ Internetu na życie człowieka, jego stosunku międzyludzkie, oraz codzienne życie. Przedstawione zostaną następujące zagadnienia: sieciowa tożsamość, psychologia tworzenia wrażenia, sieciowe maski i maskarady, dynamika grup społecznych w cyberprzestrzeni, psychologia agresji w sieci, sympatia i miłość w sieci, psychologiczne aspekty pornografii, psychologia pomagania, problematyka płci w sieci, pielęgnowanie tradycyjnych wartości w Internecie.
Wymagania wstępne:
Podstawowa wiedza z zakresu nauk społecznych.
Literatura podstawowa:
R. Cialdini: Wywieranie wpływu na ludzi. GWP, Gdańsk 1994 P. Zimbardo: Psychologia i życie. PWN, Warszawa 2005 P. Wallace: Psychologia Internetu. Rebis, Warszawa 2001
Efekt modułowy Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5]
Student definiuje podstawowe pojęcia takie, jak: poznanie społeczne, dysonans społeczny, komunikacja interpersonalna, atrakcyjność interpersonalna, konformizm, normatywny wpływ społeczny, informacyjny wpływ społeczny, wpływ autorytetu, uprzedzenie, stereotyp, dyskryminacja, zachowanie prospołeczne, atrybucja, syndrom myślenia grupowego, władza, przywództwo i inne objęte zakresem tematycznym zajęć. [PP_1]
K_W10 [5/5]
Student wyjaśnia znaczenie psychologii społecznej jako nauki w interpretowaniu określonych zjawisk w życiu gospodarczym i w Internecie. [PP_2]
K_W11 [4/5]
Student klasyfikuje zjawiska psychologiczne oraz potrafi ocenić ich pozytywny i negatywny wymiar. [PP_3]
K_U09 [4/5]
Student identyfikuje przyczyny zachowań ludzi w grupie, proponuje rozwiązania problemów w obszarze psychologii społecznej. [PP_4]
K_U12 [5/5]
Student doskonali umiejętność pracy w grupie. [PP_5]
K_K09 [4/5]
Student utożsamia się z ideą uczenia się przez całe życie. [PP_6]
K_K12 [3/5]
Typ Opis Kody efektów modułowych do których odnosi się sposób weryfikacji
Sprawdzian [PP_w_1]
Weryfikacja znajomości podstawowych pojęć oraz sposobów rozwiązywania konkretnych problemów, umiejętności pracy w grupie, znajomości technik twórczego myślenia oraz umiejętności prezentowania wypracowanych rozwiązań
PP_1 PP_2
Ocena ciągła [PP_w_2]
Weryfikacja umiejętności pracy w grupie nad wybranym problemem oraz prezentacji jego rozwiązania.
PP_3 PP_4 PP_5 PP_6
Rodzaj prowadzonych zajęć Praca własna studenta Sposoby weryfikacji
Typ Opis (z uwzględnieniem metod dydaktycznych) Liczba godzin Opis Liczba godzin
wykład [PP_fs_1]
Zajęcia będą prowadzone w formie interaktywnego wykładu, w ramach którego wprowadzone zostaną elementy dyskusji, studium przypadku, gry oraz techniki twórczego myślenia.
15
Analiza literatury przedmiotu, analiza treści wykładu, poszukiwanie przykładów w praktyce, samodzielna realizacja wskazanych partii materiału z uwzględnieniem literatury przedmiotu.
60 Sprawdzian [PP_w_1]
ćwiczenia [PP_fs_2]
Metoda podająca (pogadanka, objaśnienia i wyjaśnienia, prezentacje multimedialne) i metoda problemowa (metoda aktywizująca lub gra sytuacyjna i dydaktyczna) lub metoda zadaniowa oraz analiza materiału źródłowego.
15
Samodzielna realizacja wskazanych w sylabusie partii materiału i analiza wybranych przez wykładowcę przykładów, powtórzenie i ugruntowanie wiedzy oraz umiejętności zdobytych w trakcie zajęć.
60 Ocena ciągła [PP_w_2]
Załączniki
Opis modułu (PDF)
Informacje o sylabusach mogą ulec zmianie w trakcie trwania studiów.
Sylabusy (USOSweb)
Semestr Moduł Język wykładowy
(brak danych)