Techniki pisania scenariusza Kierunek studiów: Creative management in new media
Kod programu: W8-S2CM20.2020

Nazwa modułu: Techniki pisania scenariusza
Kod modułu: 09-ZN-S2-TPS
Kod programu: W8-S2CM20.2020
Semestr:
  • semestr zimowy 2021/2022
  • semestr zimowy 2020/2021
Język wykładowy: w zależności od wyboru
Forma zaliczenia: egzamin
Punkty ECTS: 3
Opis:
Celem zajęć jest poznanie zasad i przyjętych norm pisania scenariusza, wykorzystanie języka, formatowanie, budowanie scen, sekwencji itp. Duże znaczenie ma tutaj umiejętność doboru pomysłu oraz sposobu jego opowiedzenia w sposób poprawnie formalnie, ale i merytorycznie. Każda forma audiowizualna, krótka czy długa, fabularna, dokumentalna czy animacyjna lub pod względem rodzaju; serialowa, reportażowa czy też reklamowa i społeczna wymaga zawsze podstawy scenariuszowej. I tak jak w każdej wymienionej wyżej formie, ten scenariusz może się różnić i zawierać w sobie detale lub tylko ogólne stwierdzenia. Każda realizacja audiowizualna wymaga przygotowania scenariuszowego. Zajęcia są połączeniem wiedzy teoretycznej i praktycznej na temat scenariusza, na podstawie różnych form będzie pokazywany i omawiany przykład takiego scenariusza. Student będzie musiał odpowiedzieć sobie na pytanie, jaki temat chce poruszyć, kto jest lub będzie odbiorcą jego realizacji, w jaki sposób dotrzeć do swoich odbiorców, czy wybrany temat jest wart tej realizacji i w końcu czy ten materiał przyniesie oczekiwane rezultaty finansowe. Student zapozna się z nomenklaturą scenariopisarstwa oraz podlegać będzie analizie filmów w kwestii czy dany scenariusz został dobrze napisany wg ogólnych zasad.
Wymagania wstępne:
Umiejętność łatwego opowiedzenia danej historii, umiejętność przełożenia na papier swojego pomysłu, swojej idei. Student powinien potrafić potencjalnie modyfikować te pomysły pod kątem atrakcyjności materiału, jak i techniki opisania danej historii. Powinien w łatwy i dostępny sposób dotrzeć swoją opowieścią do drugiego człowieka, powinien zainteresować swoich potencjalnych odbiorców.
Literatura podstawowa:
M. Karpiński: Scenariusz :Niedoskonałe odbicie filmu. Rabid, Warszawa 2004 R. U. Russin, W. M. Downs: Jan napisać scenariusz filmowy. Wojciech Marzec, Warszawa 2018 K. Karabasz: Cierpliwe oko. Wydawnictwa Artystyczne i Filmowe, Warszawa 1979
Efekt modułowy Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5]
Student zdobywa wiedzę techniczną, jak i merytoryczną z zakresu przygotowania scenariusza. [TPS_1]
K_W05 [4/5]
Student posiada wiedzę z zakresu oceny atrakcyjności pomysłu i umiejętności zdobywania ciekawych tematów lub ich wymyślania w celu wykorzystania w projektach w nowych mediach. [TPS_2]
K_W06 [5/5]
Student uczy się mieć otwarty umysł i być nastawionym na otaczający świat, a także umiejętność słuchania innych i bycie otwartym na krytykę. [TPS_3]
K_U05 [4/5]
Student ma umiejętność znalezienia niszy, aby wykorzystać nowe media w zakresie realizacji swoich pomysłów. [TPS_4]
K_U07 [5/5]
Student uczy się bycia ocenianym przez pryzmat swojego pomysłu, a także poznawania świata przez pryzmat swojego otoczenia i umiejętności przekazania tego w swoim scenariuszu. [TPS_5]
K_K05 [4/5]
Student uczy się też pewnej wrażliwości na tematy bliskie jemu i jego otoczeniu, uczy się podziału społecznego, co do odczytywania tych samych tematów w różny sposób przez różne osoby. [TPS_6]
K_K06 [3/5]
Typ Opis Kody efektów modułowych do których odnosi się sposób weryfikacji
Sprawdzian [TPS_w_1]
Sprawdzian wiadomości w formie pisemnej lub ustnej, polegający na weryfikacji następujących kompetencji: zasady pisania scenariusza, w tym formatowanie oraz zasady kompozycji historii, z zastosowaniem wiedzy na ten temat. Znajomość przekazu informacji za pomocą obrazów i przy użyciu jak najmniejszej liczby słów.
TPS_1 TPS_2
Ocena ciągła [TPS_w_2]
Ocena końcowa stanowi średnią z poszczególnych prac, w tym krótki opis swojego pomysłu, recenzja oraz sam scenariusz.
TPS_3 TPS_4 TPS_5 TPS_6
Rodzaj prowadzonych zajęć Praca własna studenta Sposoby weryfikacji
Typ Opis (z uwzględnieniem metod dydaktycznych) Liczba godzin Opis Liczba godzin
wykład [TPS_fs_1]
Wykład tematyczny, z elementami porównawczymi, wspólna dyskusja i praca wszystkich uczestników nad danym jednym scenariuszem.
15
Analiza literatury przedmiotu, analiza treści wykładu, poszukiwanie przykładów w praktyce, samodzielna realizacja wskazanych partii materiału z uwzględnieniem literatury przedmiotu.
30 Sprawdzian [TPS_w_1]
ćwiczenia [TPS_fs_2]
Pitching/prezentacja swojego pomysłu przed grupą uczestników.
15
Samodzielne przygotowanie się do każdych zajęć, usystematyzowanie materiału przedstawionego na zajęciach, przygotowanie projektów - także grupowych. Samodzielna realizacja wskazanych w sylabusie partii materiału i analiza wybranych przez wykładowcę przykładów, powtórzenie i ugruntowanie wiedzy oraz umiejętności zdobytych w trakcie zajęć.
30 Ocena ciągła [TPS_w_2]
Załączniki
Opis modułu (PDF)
Informacje o sylabusach mogą ulec zmianie w trakcie trwania studiów.
Sylabusy (USOSweb)
Semestr Moduł Język wykładowy
(brak danych)