Psychologia
Kierunek studiów: Filologia polska
Kod programu: W1-S2FP19.2019

Nazwa modułu: | Psychologia |
---|---|
Kod modułu: | 02-FP-PN-S2-Ps |
Kod programu: | W1-S2FP19.2019 |
Semestr: |
|
Język wykładowy: | polski |
Forma zaliczenia: | zaliczenie |
Punkty ECTS: | 2 |
Opis: | W ramach modułu realizowane są treści z zakresu psychologii niezbędne do uzyskania ogólnego przygotowania psychologiczno-pedagogicznego (zgodnie z wytycznymi zawartymi w Rozporządzeniu Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 17 stycznia 2012.) Wykaz treści, realizowanych w ramach modułu:
1. Jak motywować uczniów. Motywowanie jako wzmacnianie.
2. Techniki behawioralne w dydaktyce. Implikacje praktyczne.
3. Agresja. Formy i sposoby radzenia sobie.
4. Wokół zdolności. Psychologiczne podstawy pracy z dzieckiem zdolnym.
5. Porozumienie bez przemocy, czyli o tym w jaki sposób rozmawiać empatycznie.
6. Wypalenie zawodowe. Teoretyczne i praktyczne podstawy konstruktu.
7. Psychologiczne koncepcje człowieka a interpretacja zachowań ucznia i sytuacji w szkole. Kontekst psychologiczny projektowania procesów edukacyjnych.
|
Wymagania wstępne: | Student powinien zaliczyć przedmiot psychologia na wcześniejszych etapach kształcenia. |
Literatura podstawowa: | (brak informacji) |
Efekt modułowy | Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5] |
---|---|
Ma pogłębioną wiedzą z zakresu psychologii: procesy poznawcze, spostrzeganie, odbiór i przetwarzanie informacji, mowę i język, myślenie i rozumowanie, uczenie się i pamięć, rolę uwagi, emocje i motywacje w procesach regulacji zachowania, zdolności i uzdolnienia, psychologię różnic indywidualnych – różnice w zakresie inteligencji, temperamentu, osobowości i stylu poznawczego. Realizuje szczegółowe efekty uczenia się: B1.W1 [Ps_1] |
KN_W01 [4/5] |
Potrafi radzić sobie ze stresem i stosować strategie radzenia sobie z trudnościami Realizuje szczegółowe efekty uczenia się: B1.U7 [Ps_10] |
KN_U16 [4/5] |
Potrafi zaplanować działania na rzecz rozwoju zawodowego na podstawie świadomej autorefleksji i informacji zwrotnej od innych osób. Realizuje szczegółowe efekty uczenia się: B1.U8 [Ps_11] |
KN_U18 [3/5] |
Jest gotów do autorefleksji nad własnym rozwojem zawodowym Realizuje szczegółowe efekty uczenia się: B1.K1 [Ps_12] |
KN_K01 [4/5] |
Jest gotów do wykorzystania zdobytej wiedzy psychologicznej do analizy zdarzeń pedagogicznych. Realizuje szczegółowe efekty uczenia się: B1K.2 [Ps_13] |
KN_K03 [4/5] |
Zna i rozumie proces rozwoju ucznia w okresie adolescencji i wczesnej dorosłości: rozwój fizyczny, motoryczny i psychoseksualny, rozwój procesów poznawczych (myślenie, mowa, spostrzeganie, uwaga i pamięć), rozwój społeczno-emocjonalny i moralny, zmiany fizyczne i psychiczne w okresie dojrzewania, rozwój wybranych funkcji psychicznych, normę rozwojową, rozwój i kształtowanie osobowości, rozwój w kontekście wychowania, zaburzenia w rozwoju podstawowych procesów psychicznych, teorie integralnego rozwoju ucznia, dysharmonie i zaburzenia rozwojowe u uczniów, zaburzenia zachowania, zagadnienia: nieśmiałości i nadpobudliwości, szczególnych uzdolnień, zaburzeń funkcjonowania w okresie dorastania, obniżenia nastroju, depresji, krystalizowania się tożsamości, dorosłości, identyfikacji z nowymi rolami społecznymi, a
także kształtowania się stylu życia. Realizuje szczegółowe efekty uczenia się: B1.W2 [Ps_2] |
KN_W02 [2/5] |
Ma pogłębioną wiedzę z zakresu teorii spostrzegania społecznego i komunikacji: zachowania społeczne i ich uwarunkowania, sytuację interpersonalną, empatię, zachowania asertywne, agresywne i uległe, postawy, stereotypy, uprzedzenia, stres i radzenie sobie z nim, porozumiewanie się ludzi w instytucjach, reguły współdziałania, procesy komunikowania się, bariery w komunikowaniu się, media i ich wpływ wychowawczy, style komunikowania się uczniów i nauczyciela, bariery w komunikowaniu się w klasie, różne formy komunikacji − autoprezentację, aktywne słuchanie, efektywne nadawanie, komunikację niewerbalną, porozumiewanie się emocjonalne w klasie, porozumiewanie się w sytuacjach konfliktowych. Realizuje szczegółowe efekty uczenia się: B1.W3 [Ps_3] |
KN_W04 [4/5] |
Ma pogłębioną wiedzę z zakresu autorefleksji i samorozwoju: zasoby własne w pracy nauczyciela – identyfikacja i rozwój, indywidualne strategie radzenia sobie z trudnościami, stres i nauczycielskie wypalenie zawodowe. Realizuje szczegółowe efekty uczenia się: B1.W5 [Ps_4] |
KN_W03 [4/5] |
Potrafi obserwować zachowania społeczne i ich uwarunkowania Realizuje szczegółowe efekty uczenia się: B1.U2 [Ps_5] |
KN_U01 [2/5] |
Potrafi skutecznie i świadomie komunikować się. Realizuje szczegółowe efekty uczenia się: B1.U3 [Ps_6] |
KN_U02 [4/5] |
Potrafi porozumieć się w sytuacji konfliktowej. Realizuje szczegółowe efekty uczenia się: B1.U4 [Ps_7] |
KN_U01 [4/5] |
Potrafi rozpoznawać bariery i trudności uczniów w procesie uczenia się. Realizuje szczegółowe efekty uczenia się: B1.U5 [Ps_8] |
K_K01 [4/5] |
Potrafi identyfikować potrzeby uczniów w rozwoju uzdolnień i zainteresowań; Realizuje szczegółowe efekty uczenia się: B1.U6 [Ps_9] |
KN_U02 [4/5] |
Typ | Opis | Kody efektów modułowych do których odnosi się sposób weryfikacji |
---|---|---|
Test [Ps_w_1] | Test) sprawdzający wiedzę merytoryczną studenta z zakresu wiedzy z psychologii (zadania zamknięte i otwarte). |
Ps_1 |
Rodzaj prowadzonych zajęć | Praca własna studenta | Sposoby weryfikacji | |||
---|---|---|---|---|---|
Typ | Opis (z uwzględnieniem metod dydaktycznych) | Liczba godzin | Opis | Liczba godzin | |
wykład [Ps_fs_1] | Przekaz treści programowych odbywa się z wykorzystaniem:
- metody podającej (pogadanka, elementy wykładu - wykład informacyjny i aktywizujący,
- metody problemowej i metod aktywizujących (gra dydaktyczna, burza mózgów),
- metody eksponującej (fragmenty filmu).
|
15 | Student pogłębia wiedzę psychologiczną (samodzielna lektura i analiza wskazanych tekstów).
Student powtarza i ugruntowuje materiał przedstawiony na zajęciach.
Student przygotowuje się do zajęć w oparciu o zadaną wcześniej literaturę przedmiotu.
|
45 |
Test [Ps_w_1] |
Załączniki |
---|
Opis modułu (PDF) |
Sylabusy (USOSweb) | ||
---|---|---|
Semestr | Moduł | Język wykładowy |
(brak danych) |