Dydaktyka literatury w szkole ponadpodstawowej Kierunek studiów: Filologia polska
Kod programu: W1-S2FP19.2019

Nazwa modułu: Dydaktyka literatury w szkole ponadpodstawowej
Kod modułu: 02-FP-PN-S2-DL
Kod programu: W1-S2FP19.2019
Semestr:
  • semestr letni 2020/2021
  • semestr letni 2019/2020
Język wykładowy: polski
Forma zaliczenia: egzamin
Punkty ECTS: 3
Opis:
Student wprowadzony zostaje w zagadnienia związane z koncepcjami kształcenia literackiego na poziomie szkoły ponadpodstawowej. Doskonali wiadomości i umiejętności w zakresie organizacji procesu dydaktycznego, metod i technik nauczania przedmiotu język polski, poznaje przekład nowoczesnych metodologii literaturoznawczych na strategie nauczania w szkole. Problematyka obejmuje zagadnienia budowania procesu dydaktycznego ze szczególnym uwzględnieniem metod aktywizujących oraz problemów związanych z odbiorem tekstu literackiego. Analiza i interpretacja tekstu stanowi podstawę budowania umiejetności nauczania tego procesu w szkole. Student poznje sposoby tworzenia obudowy do tekstów literackich rekomendowanych w podstawie programowej, jako obligatoryjnych i wariantywnych Problemy podejmowane na zajęiach dotyczą zderzenia literatury, filmu, muzyki, teatru i malarstwa na lekcjach języka polskiego.
Wymagania wstępne:
Wiedza z zakresu historii i teorii literatury
Literatura podstawowa:
(brak informacji)
Efekt modułowy Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5]
Zna i rozumie oraz potrafi przełożyć wiedzę na temat kierunków i metodologii badawczych współczesnego literaturoznawstwa na metody, formy i strategie lekcji oraz ćwiczenia prowadzące do wykształcenia u uczniów na etapie kształcenia ponadpodstawowego umiejętności odbioru różnych tekstów kultury ( literatury, a także: filmu, malarstwa, architektury i innych); Realizuje szczegółowe efekty uczenia się: A1.W2, A1.W6, A1.U1, A1.U3, D1.W2, D1.W1, D1.U3 [DL_1]
K_W02 [4/5] K_W06 [4/5] K_W13 [5/5] K_U01 [4/5] K_U03 [4/5] KN_W04 [4/5] KN_W06 [4/5] KN_W07 [4/5] KN_W08 [3/5] KN_W09 [4/5] KN_W12 [4/5] KN_W14 [4/5] KN_W15 [4/5] KN_U02 [4/5] KN_U04 [4/5] KN_U07 [4/5] KN_U12 [3/5] KN_U13 [4/5] KN_U18 [4/5]
Zna i rozumie podstawę programową, programy, podręczniki szkolne dla kształcenia polonistycznego na etapie szkoły ponadpodstawowej; potrafi przeprowadzić pogłębioną analizę i rzetelnie oceniać podstawę programową, programy, podręczniki szkolne dla kształcenia polonistycznego na tym etapie edukacyjnym. Realizuje szczegółowe efekty uczenia się: D1.W2, D1.W3, D1.U1 [DL_2]
KN_W04 [4/5] KN_W06 [4/5] KN_W07 [4/5] KN_W08 [4/5] KN_W09 [4/5] KN_W12 [4/5] KN_W14 [4/5] KN_W15 [4/5] KN_U01 [4/5] KN_U03 [4/5] KN_U04 [4/5] KN_U06 [4/5] KN_U13 [4/5] KN_U18 [4/5]
Zna i rozumie pogłębioną, szczegółową, prowadzącą do specjalizacji wiedzę z zakresu historii literatury polskiej - potrafi umiejętnie dobierać i wykorzystywać dostępne materiały, środki, metody i formy pracy w celu projektowania i efektywnego realizowania działań dydaktycznych w szkole ponadpodstawowej. Realizuje szczegółowe efekty uczenia się: A1.W8, D1.U9 [DL_3]
K_W08 [2/5] KN_U10 [4/5]
Potrafi rzetelnie ocenić przydatność typowych metod, procedur i dobrych praktyk do realizacji typowych i nietypowych zadań dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych związanych z ostatnim etapem edukacyjnym oraz w sposób klarowny, spójny, precyzyjny, poprawny porozumiewać się z uczniami w celach dydaktycznych i wychowawczych, Realizuje szczegółowe efekty uczenia się: D1.U8, D1.U9 [DL_4]
KN_U06 [4/5] KN_U10 [4/5] KN_U11 [4/5] KN_U13 [4/5]
Potrafi w sposób rzetelny i precyzyjny diagnozować, kontrolować i oceniać wyniki kształcenia polonistycznego uczniów na wszystkich etapach edukacyjnych, zna i rozumie sposoby oceniania kształtującego, stosuje je w procesie sprawdzania wiedzy i umiejętności uczniów; Ma pogłębione umiejętności diagnostyczne pozwalające na rozpoznawanie sytuacji uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, Realizuje szczegółowe efekty uczenia się: A1.W18, D1.W10, D1.W11, D1.W12, D1.U8, D1_U11 [DL_5]
K_W18 [4/5] KN_W04 [3/5] KN_W05 [4/5] KN_W06 [3/5] KN_W07 [4/5] KN_W10 [4/5] KN_W13 [4/5] KN_W14 [4/5] KN_W15 [3/5] KN_U06 [4/5] KN_U10 [4/5] KN_U11 [3/5] KN_U13 [3/5]
Potrafi rzetelnie analizować własne działania dydaktyczne, wychowawcze i opiekuńcze oraz wskazywać obszary wymagające modyfikacji, potrafi eksperymentować oraz wdrażać działania innowacyjne i przekładać je na cele kształcenia, treści, specyfikę i prawidłowości nauczania języka polskiego na wszystkich etapach edukacyjnych. Realizuje szczegółowe efekty uczenia się: D1.U5, D1.U7, D1.W7, D1.W8 [DL_6]
KN_W03 [4/5] KN_W04 [4/5] KN_W05 [4/5] KN_W06 [4/5] KN_W07 [4/5] KN_W12 [4/5] KN_W15 [4/5] KN_U02 [4/5] KN_U04 [4/5] KN_U06 [4/5] KN_U07 [4/5] KN_U08 [4/5] KN_U09 [4/5] KN_U11 [4/5] KN_U12 [5/5] KN_U18 [5/5]
Potrafi dostosować sposób przedstawianie problemów teoretycznoliterackich do poziomu językowego uczniów, a reprezentując świat wartości, jest gotów do zbudowania właściwego autorytetu swojej osoby, budowania systemu wartości i rozwijania postaw etycznych uczniów oraz kształtowania ich kompetencji komunikacyjnych i nawyków kulturalnych. Realizuje szczegółowe efekty uczenia się: D1.U4, D1.U5, D1.U6, D1.K6 [DL_7]
K_W15 [2/5] K_K08 [2/5] KN_U01 [4/5] KN_U02 [4/5] KN_U05 [4/5] KN_U06 [4/5] KN_U07 [4/5] KN_U08 [3/5] KN_U09 [4/5] KN_U10 [4/5] KN_U11 [5/5] KN_U12 [4/5] KN_U14 [4/5] KN_U15 [4/5] KN_U16 [4/5] KN_K01 [5/5] KN_K02 [5/5]
Upowszechnia wzorce kultury, sam stając się wzorem – zawsze gotów do stymulowania uczniów do uczenia się przez całe życie przez samodzielną pracę. Realizuje szczegółowe efekty uczenia się: A1.K5, D1.K9 [DL_8]
K_K05 [5/5] KN_K01 [4/5] KN_K02 [3/5]
Typ Opis Kody efektów modułowych do których odnosi się sposób weryfikacji
Hospitacje, arkusz obserwacji [DL_w_1]
Sporządzanie arkusza obserwacji lekcji literackiej z hospitacji nauczycielskich
DL_1 DL_2 DL_3 DL_4 DL_6 DL_7
projekt [DL_w_2]
Sporządzenie wyboru tematów prezentacji maturalnych oraz planu pracy nad nimi.
DL_2 DL_3 DL_5 DL_6 DL_7
projekt [DL_w_3]
Sporządzenie konspektu pojedynczej lekcji literackiej oraz cyklu lekcji na jeden temat na IV etapie edukacyjnym.
DL_1 DL_2 DL_3 DL_4 DL_6 DL_7 DL_8
Test egzaminacyjny [DL_w_4]
Test sprawdzający umiejętność wykorzystania metodologii literaturoznawczych w budowaniu procesu dydaktycznego oraz wiedzę w zakresie dydaktycznego przełożenia metodologii literaturoznawczej.
DL_1 DL_2 DL_3 DL_4 DL_5 DL_6 DL_7 DL_8
Rodzaj prowadzonych zajęć Praca własna studenta Sposoby weryfikacji
Typ Opis (z uwzględnieniem metod dydaktycznych) Liczba godzin Opis Liczba godzin
laboratorium [DL_fs_1]
metoda podająca (pogadanka, objaśnienia i wyjaśnienia), metoda problemowa (metody aktywizujące), metody praktyczne, metody eksponujące.
30
samodzielna lektura tekstów wskazanych na zajęciach jako obowiązkowe; przygotowanie konspektu lekcji literackiej i językowej; przygotowanie do prowadzenia lekcji na podstawie konspektu; wyszukiwanie materiałów i pomocy dydaktycznych potrzebnych na zajęciach oraz podczas samodzielnie prowadzonej lekcji; przygotowanie testu na czytanie ze zrozumieniem
60 Hospitacje, arkusz obserwacji [DL_w_1] projekt [DL_w_2] projekt [DL_w_3] Test egzaminacyjny [DL_w_4]
Załączniki
Opis modułu (PDF)
Informacje o sylabusach mogą ulec zmianie w trakcie trwania studiów.
Sylabusy (USOSweb)
Semestr Moduł Język wykładowy
(brak danych)