Literatura dla dzieci i młodzieży Kierunek studiów: Filologia polska
Kod programu: W1-S1FP19.2019

Nazwa modułu: Literatura dla dzieci i młodzieży
Kod modułu: 02-FP-PN-S1-LDM
Kod programu: W1-S1FP19.2019
Semestr:
  • semestr zimowy 2022/2023
  • semestr zimowy 2021/2022
Język wykładowy: polski
Forma zaliczenia: zaliczenie
Punkty ECTS: 2
Opis:
Przedmiot ma kształtować kompetencje nauczyciela polonisty związane z odbiorem tekstów adresowanych do młodego odbiorcy. Zajęcia zostały zaprojektowane w taki sposób, aby student poznał zagadnienia z zakresu teorii oraz historii literatury dla dzieci i młodzieży, a dodatkowo nabył metodycznych umiejętności pozwalających na przygotowanie lekcji w szkole podstawowej oraz gimnazjum.
Wymagania wstępne:
Zgodne z Regulaminem Studiów na Uniwersytecie Śląskim w Katowicach i Statutem Uniwersytetu Śląskiego.
Literatura podstawowa:
(brak informacji)
Efekt modułowy Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5]
Posiada podstawową wiedzę w zakresie polskiej i światowej literatury dla dzieci młodzieży, zna podstawową terminologię związaną z literaturą „osobną”; Realizuje szczegółowe efekty uczenia się: A1.W1 [LDM_1]
K_W01 [4/5]
Rozumie potrzebę kształtowania u ucznia pozytywnego stosunku do nauki, rozwijania ciekawości, aktywności i samodzielności poznawczej, logicznego i krytycznego myślenia, kształtowania motywacji do uczenia się danego przedmiotu i nawyków systematycznego uczenia się, korzystania z różnych źródeł wiedzy, w tym z Internetu, oraz przygotowania ucznia do uczenia się przez całe życie przez stymulowanie go do samodzielnej pracy. Realizuje szczegółowe efekty uczenia się: D.1.W15. [LDM_10]
KN_W04 [4/5] KN_W05 [4/5] KN_W06 [4/5] KN_W10 [4/5] KN_W12 [4/5] KN_W15 [4/5]
Potrafi identyfikować powiązania treści nauczanego przedmiotu lub prowadzonych zajęć z innymi treściami nauczania; Realizuje szczegółowe efekty uczenia się: D.1.U3. [LDM_11]
KN_U02 [4/5] KN_U04 [3/5] KN_U07 [3/5] KN_U12 [4/5] KN_U13 [4/5] KN_U18 [4/5]
Potrafi dostosować sposób komunikacji do poziomu rozwojowego uczniów; Realizuje szczegółowe efekty uczenia się: D.1.U4. [LDM_12]
KN_U01 [4/5] KN_U02 [4/5] KN_U05 [3/5] KN_U06 [4/5] KN_U07 [4/5] KN_U09 [4/5] KN_U10 [4/5] KN_U12 [4/5] KN_U14 [3/5] KN_U15 [4/5] KN_U16 [4/5]
Potrafi kreować sytuacje dydaktyczne służące aktywności i rozwojowi zainteresowań uczniów oraz popularyzacji wiedzy; Realizuje szczegółowe efekty uczenia się: D.1.U5. [LDM_13]
KN_U06 [4/5] KN_U07 [5/5] KN_U08 [3/5] KN_U11 [4/5]
Potrafi dobierać metody pracy klasy oraz środki dydaktyczne, w tym z zakresu technologii informacyjno-komunikacyjnej, aktywizujące uczniów i uwzględniające ich zróżnicowane potrzeby edukacyjne; Realizuje szczegółowe efekty uczenia się: D.1.U7. [LDM_14]
KN_U02 [3/5] KN_U04 [4/5] KN_U06 [4/5] KN_U07 [3/5] KN_U08 [4/5] KN_U09 [3/5] KN_U12 [3/5] KN_U18 [3/5]
Jest gotów do budowania systemu wartości i rozwijania postaw etycznych uczniów oraz kształtowania ich kompetencji, komunikacyjnych i nawyków kulturalnych; Realizuje szczegółowe efekty uczenia się: D.1.K6. [LDM_15]
KN_K01 [4/5] KN_K02 [3/5]
Jest gotów do rozwijania u uczniów ciekawości, aktywności i samodzielności poznawczej oraz logicznego i krytycznego myślenia. Realizuje szczegółowe efekty uczenia się: D.1.K7. [LDM_16]
KN_K02 [3/5]
Posiada wiedzę ogólną na temat krytyki i metodologii badań tekstów literackich; Realizuje szczegółowe efekty uczenia się: A1.W3 [LDM_2]
K_W03 [2/5]
Ma podstawową wiedzę dotyczącą kierunków rozwoju współczesnej literatury dla dzieci i młodzieży oraz dostrzega zjawiska literackie w kontekście historii literatury i konwencji literackich, Realizuje szczegółowe efekty uczenia się: A1.W4, A1.U1. [LDM_3]
K_W04 [3/5] K_U01 [3/5]
Zna miejsce danego przedmiotu lub rodzaju zajęć w ramowych planach nauczania na poszczególnych etapach edukacyjnych; Realizuje szczegółowe efekty uczenia się: D.1.W1. [LDM_4]
K_W05 [3/5] KN_W04 [4/5] KN_W12 [3/5] KN_W14 [5/5] KN_W15 [4/5]
Zna podstawę programową danego przedmiotu, cele kształcenia i treści nauczania przedmiotu lub prowadzonych zajęć na poszczególnych etapach edukacyjnych, przedmiot lub rodzaj zajęć w kontekście wcześniejszego i dalszego kształcenia, strukturę wiedzy w zakresie przedmiotu nauczania lub prowadzonych zajęć oraz kompetencje kluczowe i ich kształtowanie w ramach nauczania przedmiotu lub prowadzenia zajęć; Realizuje szczegółowe efekty uczenia się: D.1.W2. [LDM_5]
KN_W04 [4/5] KN_W06 [4/5] KN_W08 [4/5] KN_W09 [4/5] KN_W14 [3/5] KN_W15 [4/5]
Wie o integracji wewnątrz- i międzyprzedmiotową; zna zagadnienia związane z programem nauczania – tworzenie i modyfikację, analizę, ocenę, dobór i zatwierdzanie oraz zasady projektowania procesu kształcenia oraz rozkładu materiału Realizuje szczegółowe efekty uczenia się: D.1.W3. [LDM_6]
KN_W04 [4/5] KN_W06 [4/5] KN_W07 [4/5] KN_W09 [3/5] KN_W12 [4/5] KN_W14 [4/5] KN_W15 [3/5]
Zna metodykę realizacji poszczególnych treści kształcenia w obrębie przedmiotu lub zajęć – rozwiązania merytoryczne i metodyczne, dobre praktyki, dostosowanie oddziaływań do potrzeb i możliwości uczniów lub grup uczniowskich o różnym potencjale i stylu uczenia się Realizuje szczegółowe efekty uczenia się: D.1.W6. [LDM_7]
KN_W02 [4/5] KN_W03 [3/5] KN_W04 [3/5] KN_W05 [4/5] KN_W06 [4/5] KN_W12 [4/5] KN_W15 [3/5]
Zna metody kształcenia w odniesieniu do nauczanego przedmiotu lub prowadzonych zajęć, a także znaczenie kształtowania postawy odpowiedzialnego i krytycznego wykorzystywania mediów cyfrowych oraz poszanowania praw własności intelektualnej Realizuje szczegółowe efekty uczenia się: D.1.W9. [LDM_8]
KN_W04 [4/5] KN_W05 [4/5] KN_W06 [4/5] KN_W07 [4/5] KN_W10 [4/5] KN_W13 [4/5] KN_W14 [4/5] KN_W15 [4/5]
Rozumie diagnozę wstępną grupy uczniowskiej i każdego ucznia w kontekście nauczanego przedmiotu lub prowadzonych zajęć oraz zna sposoby wspomagania rozwoju poznawczego uczniów; rozumie potrzebę kształtowania pojęć, postaw, umiejętności praktycznych, w tym rozwiązywania problemów, i wykorzystywania wiedzy; Realizuje szczegółowe efekty uczenia się: D.1.W12 [LDM_9]
KN_W04 [4/5] KN_W05 [4/5] KN_W06 [3/5] KN_W07 [4/5] KN_W10 [4/5] KN_W13 [4/5] KN_W14 [4/5] KN_W15 [4/5]
Typ Opis Kody efektów modułowych do których odnosi się sposób weryfikacji
Test [LDM_w_1]
Test wyboru (z wiedzy na temat podstawowych pojęć literatury dzieci i młodzieży).
LDM_3 LDM_4 LDM_5 LDM_6
Referat [LDM_w_2]
Przygotowanie wystąpienia dotyczącego nurtów estetycznych w literaturze dla dzieci i młodzieży (praca w domu).
LDM_3 LDM_4 LDM_5 LDM_6 LDM_7
Prezentacja multimedialna [LDM_w_3]
Przygotowanie prezentacji z zakresu metodologii badań literatury dla dzieci i młodzieży (praca w domu)
LDM_3 LDM_4 LDM_5 LDM_6 LDM_8 LDM_9
Praca pisemna (recenzja) [LDM_w_4]
Interpretacja tekstu literackiego z obszaru literatury dla dzieci i młodzieży (praca w domu)
LDM_10 LDM_11 LDM_12 LDM_13 LDM_14 LDM_15 LDM_16 LDM_9
Projekt [LDM_w_5]
Przygotowuje roboczy plan wynikowy z uwzględnieniem zapisów podstawy programowej i propozycji tekstów z zakresu literatury dla dzieci i młodzieży (praca w domu).
LDM_1 LDM_10 LDM_11 LDM_12 LDM_13 LDM_14 LDM_15 LDM_16 LDM_2 LDM_4 LDM_5 LDM_6 LDM_7 LDM_8 LDM_9
Rodzaj prowadzonych zajęć Praca własna studenta Sposoby weryfikacji
Typ Opis (z uwzględnieniem metod dydaktycznych) Liczba godzin Opis Liczba godzin
laboratorium [LDM_fs_1]
metoda podająca, problemowa, zadaniowa i praktyczna.
30
samodzielnie analizuje artykuły związane z literaturą dla najmłodszego odbiorcy, analizuje i interpretuje teksty, wpisując je w podstawę programową w poszczególnym typie szkoły.
30 Test [LDM_w_1] Referat [LDM_w_2] Prezentacja multimedialna [LDM_w_3] Praca pisemna (recenzja) [LDM_w_4] Projekt [LDM_w_5]
Załączniki
Opis modułu (PDF)
Informacje o sylabusach mogą ulec zmianie w trakcie trwania studiów.
Sylabusy (USOSweb)
Semestr Moduł Język wykładowy
(brak danych)