Dydaktyka języka i literatury polskiej w zakresie SP I Kierunek studiów: Filologia polska
Kod programu: W1-S1FP19.2019

Nazwa modułu: Dydaktyka języka i literatury polskiej w zakresie SP I
Kod modułu: 02-FP-PN-S1-DJL.1
Kod programu: W1-S1FP19.2019
Semestr:
  • semestr zimowy 2021/2022
  • semestr zimowy 2020/2021
Język wykładowy: polski
Forma zaliczenia: zaliczenie
Punkty ECTS: 3
Opis:
W czasie zajęć student diagnozuje sytuacje komunikacyjne na lekcjach języka polskiego. Poznaje podstawę programową, programy i podręczniki do nauczania języka polskiego – uczy się określać ich funkcje i wybierać pod kątem przydatności dla efektywnego uczenia komunikacji, a także oceniać czytelność. Uczy się rozróżniać modele podręczników kształcenia językowego i oceniać pod kątem wykorzystania na lekcjach języka polskiego. Poznaje specyfikę metod polonistycznych, różnych sposobów wyznaczania i formułowania celów kształcenia języka. Poznaje także strukturę różnych typów lekcji i sposoby ich zapisu. W czasie zajęć uczy się przekładać nowoczesne metodologie językoznawcze i literaturoznawcze na strategie nauczania w szkole. Projektowanie lekcji/ fragmentów lekcji (w grupie studenckiej), sytuacji motywacyjnych i problemowych pozwala na sprawdzenie operatywności zdobytej wiedzy.
Wymagania wstępne:
Moduł dla studentów specjalności nauczycielskiej, którzy zaliczyli zajęcia z psychologii i pedagogiki, a także z podstaw dydaktyki.
Literatura podstawowa:
(brak informacji)
Efekt modułowy Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5]
Ma elementarną wiedzę z językoznawstwa i literaturoznawstwa (o działach i poddziałach), zna podstawową terminologię w tym zakresie; a także nt. celów ogólnych i szczegółowych edukacji polonistycznej w szkole podstawowej, nt. integracji wewnątrz- i międzyprzedmiotowej oraz nt. sposobów wyznaczania i formułowania celów tej edukacji oraz umie samodzielnie wyznaczać i formułować cele kształcenia językowego i literackiego w szkole podstawowej. Realizuje szczegółowe efekty uczenia się: A1.W2, A1.W 3, A1.W 4, D1.W1, D1.W2, D1.W3, D1.U1. [DJL.1_1]
K_W02 [2/5] K_W03 [2/5] K_W04 [2/5] KN_W04 [3/5] KN_W06 [4/5] KN_W07 [3/5] KN_W08 [3/5] KN_W09 [4/5] KN_W12 [4/5] KN_W14 [3/5] KN_W15 [3/5] KN_U01 [2/5] KN_U03 [4/5] KN_U04 [4/5] KN_U06 [4/5] KN_U13 [3/5] KN_U18 [4/5]
Ma uporządkowaną wiedzę na temat polonistycznych kompetencji zapisanych w podstawie programowej dla szkoły podstawowej, zna metody nauczania – konwencjonalne i niekonwencjonalne, wybrane programy autorskie i podręczniki szkolne do języka polskiego (ich strukturę, funkcje i kryteria oceny) na tym etapie edukacyjnym oraz umie dokonać ich analizy pod kątem celów i treści kształcenia i w efekcie wykonać rozkład materiału. Realizuje szczegółowe efekty uczenia się: A1_U1, D1_W5, D1_W6, D1_U1, D1_U2. [DJL.1_2]
K_U01 [3/5] KN_W02 [4/5] KN_W03 [3/5] KN_W04 [4/5] KN_W05 [3/5] KN_W06 [5/5] KN_W12 [2/5] KN_W14 [4/5] KN_W15 [4/5] KN_U01 [3/5] KN_U02 [4/5] KN_U03 [4/5] KN_U04 [4/5] KN_U06 [4/5] KN_U07 [4/5] KN_U13 [4/5] KN_U18 [4/5]
Zna i rozumie kompetencje merytoryczne, dydaktyczne i wychowawcze nauczyciela oraz dostosowywania sposobu komunikowania się do poziomu rozwoju uczniów i stymulowania aktywności poznawczej uczniów, w tym kreowania sytuacji dydaktycznych organizację pracy w klasie szkolnej i grupach: zna i rozumie potrzebę indywidualizacji nauczania, zagadnienie nauczania interdyscyplinarnego, formy pracy specyficzne dla danego przedmiotu lub rodzaju zajęć oraz umie je zastosować. Realizuje szczegółowe efekty uczenia się: D1.W4, D1.W7, D1.U4, D1.U5, D1.K7. [DJL.1_3]
K_K03 [3/5] KN_W03 [2/5] KN_W04 [3/5] KN_W06 [4/5] KN_W07 [4/5] KN_W10 [4/5] KN_W12 [4/5] KN_W13 [4/5] KN_W15 [2/5] KN_U01 [4/5] KN_U02 [4/5] KN_U05 [4/5] KN_U06 [4/5] KN_U07 [4/5] KN_U08 [3/5] KN_U09 [4/5] KN_U10 [3/5] KN_U11 [4/5] KN_U12 [3/5] KN_U14 [4/5] KN_U15 [5/5] KN_U16 [4/5]
Zna sposoby organizowania przestrzeni klasy szkolnej, pomoce dydaktyczne – dobór i wykorzystanie zasobów edukacyjnych, w tym elektronicznych i obcojęzycznych, edukacyjne zastosowania mediów i technologii informacyjno-komunikacyjnej, rozumie istotę zasad oraz form pracy nad językiem i świadomością literacką ucznia w szkole podstawowej, umie je zastosować. Realizuje szczegółowe efekty uczenia się: D1.W8, D1.W9, D1.U3, D1.K4. [DJL.1_4]
K_U05 [2/5] K_K05 [2/5] KN_W03 [3/5] KN_W04 [3/5] KN_W05 [3/5] KN_W06 [3/5] KN_W07 [4/5] KN_W11 [4/5] KN_W12 [3/5] KN_W15 [2/5] KN_U02 [4/5] KN_U04 [4/5] KN_U07 [4/5] KN_U12 [4/5] KN_U13 [4/5] KN_U18 [3/5] KN_K01 [3/5]
Potrafi pod kierunkiem opiekuna dydaktycznego dokonywać obserwacji sytuacji dydaktycznych – analizować proces dydaktyczny z kształcenia językowego i literackiego i opisywać je. Realizuje szczegółowe efekty uczenia się: A1.W7, D1.U5. [DJL.1_5]
K_W07 [3/5] KN_U06 [4/5] KN_U07 [4/5] KN_U08 [4/5] KN_U11 [4/5]
Zna strukturę i typy lekcji kształcenia językowego, literackiego i kulturowego w szkole podstawowej oraz umie twórczo spożytkować propozycje dydaktyczne zamieszczone w publikacjach polonistycznych, umie budować koncepcje (modele) lekcji językowych i literackich oraz zintegrowanych w szkole podstawowej. Realizuje szczegółowe efekty uczenia się: A1.U5, D1.W6, D1.U1, D1.U3. [DJL.1_6]
K_U05 [2/5] KN_W02 [4/5] KN_W03 [4/5] KN_W04 [3/5] KN_W05 [4/5] KN_W06 [3/5] KN_W12 [2/5] KN_W15 [3/5] KN_U01 [4/5] KN_U02 [4/5] KN_U03 [3/5] KN_U04 [4/5] KN_U06 [4/5] KN_U07 [3/5] KN_U12 [4/5] KN_U13 [4/5] KN_U18 [4/5]
Ma uporządkowaną wiedzę na temat dostosowywania działań pedagogicznych i dydaktycznych do potrzeb i możliwości uczniów i potrafi swoją szczegółową wiedzę z zakresu teorii języka i komunikacji, poetyki opisowej, historycznej oraz zagadnień teorii literatury przełożyć na język lekcji w szkole na drugim etapie kształcenia. Realizuje szczegółowe efekty uczenia się: A1.W7, A1.U8, D1.W6, D1.U4, D1.K1. [DJL.1_7]
K_W07 [3/5] K_U08 [3/5] KN_W02 [3/5] KN_W03 [4/5] KN_W04 [3/5] KN_W05 [4/5] KN_W06 [4/5] KN_W12 [4/5] KN_W15 [4/5] KN_U01 [4/5] KN_U02 [4/5] KN_U05 [5/5] KN_U06 [3/5] KN_U07 [3/5] KN_U09 [4/5] KN_U10 [3/5] KN_U12 [3/5] KN_U14 [4/5] KN_U15 [3/5] KN_U16 [4/5] KN_K02 [3/5]
Potrafi własną spójną interpretację tekstu literackiego z zastosowaniem wiedzy o języku przełożyć na język lekcji, stosując typowe metody dydaktyczne w celu wprowadzenia ucznia na drugim etapie kształcenia w procedury odbioru tekstu literackiego. Realizuje szczegółowe efekty uczenia się: A1.U2, A1.U9, D1.U7. [DJL.1_8]
K_U02 [2/5] K_U09 [2/5] KN_U02 [4/5] KN_U04 [3/5] KN_U06 [3/5] KN_U07 [3/5] KN_U08 [3/5] KN_U09 [3/5] KN_U12 [4/5] KN_U18 [3/5]
Przyjmuje postawę otwartą i elastyczną na językowo-kulturowe problemy środowiska szkolnego, jest gotów na budowanie systemu wartości i rozwijania postaw etycznych uczniów oraz kształtowania ich kompetencji komunikacyjnych i nawyków kulturalnych. Realizuje szczegółowe efekty uczenia się: A1.K1, A1.K9, D1.K5, D1.K6. [DJL.1_9]
K_K01 [2/5] K_K09 [2/5] KN_K01 [4/5] KN_K02 [2/5] KN_K03 [4/5] KN_K07 [4/5]
Typ Opis Kody efektów modułowych do których odnosi się sposób weryfikacji
Zadania warsztatowe [DJL.1_w_1]
Przygotowanie fragmentów lekcji dotyczących sytuacji motywacyjnych i stworzenia sytuacji problemowych do konkretnego tematu – z wykorzystaniem wskazanych metod polonistycznych.
DJL.1_1 DJL.1_2 DJL.1_3 DJL.1_4 DJL.1_5 DJL.1_6 DJL.1_7
projekt [DJL.1_w_2]
Przygotowanie analizy wybranego programu do języka polskiego na II etap edukacji.
DJL.1_1 DJL.1_2 DJL.1_3 DJL.1_4 DJL.1_6 DJL.1_7
projekt [DJL.1_w_3]
Przygotowanie recenzji podręcznika do języka polskiego (literackiego, do kształcenia językowego) na II etap edukacji.
DJL.1_1 DJL.1_2 DJL.1_3 DJL.1_4 DJL.1_6 DJL.1_7
prezentacja [DJL.1_w_4]
Projekt lekcji/ fragmentu lekcji na podstawie własnego konspektu, zaprezentowanie go na forum grupy.
DJL.1_3 DJL.1_4 DJL.1_5 DJL.1_6 DJL.1_7 DJL.1_9
Test sprawdzający [DJL.1_w_5]
Test sprawdzający umiejętność wykorzystania metodologii dydaktycznych, językoznawczych i literaturoznawczych w konstruowaniu lekcji.
DJL.1_1 DJL.1_2 DJL.1_3 DJL.1_4 DJL.1_5 DJL.1_6 DJL.1_7 DJL.1_8 DJL.1_9
Rodzaj prowadzonych zajęć Praca własna studenta Sposoby weryfikacji
Typ Opis (z uwzględnieniem metod dydaktycznych) Liczba godzin Opis Liczba godzin
laboratorium [DJL.1_fs_1]
metody podające (m.in.: pogadanka, wyjaśnienie, praca ze źródłem drukowanym), metody poszukujące (m.in.: dyskusja dydaktyczna, metoda problemowa), metody praktyczne (w tym: metoda projektu, warsztaty), metody aktywizujące (metoda sytuacyjna, metoda symulacyjna), metoda badawcza (jawna obserwacja nieuczestnicząca kontrolowana).
30
samodzielna lektura tekstów wskazanych na zajęciach jako obowiązkowe; przygotowanie opisu fragmentów lekcji literackiej i językowej; wyszukiwanie materiałów i pomocy dydaktycznych potrzebnych na zajęciach oraz do własnych projektów fragmentów lekcji, analiza podręczników, podstawy programowej i programów z języka polskiego; przygotowanie recenzji podręcznika
30 Zadania warsztatowe [DJL.1_w_1] projekt [DJL.1_w_2] projekt [DJL.1_w_3] prezentacja [DJL.1_w_4]
wykład [DJL.1_fs_2]
metoda podająca (wykład aktywizujący), metody eksponujące
15
aktywne uczestnictwo, konsultacje elektroniczne, lektura wskazanych tekstów
15 Test sprawdzający [DJL.1_w_5]
Załączniki
Opis modułu (PDF)
Informacje o sylabusach mogą ulec zmianie w trakcie trwania studiów.
Sylabusy (USOSweb)
Semestr Moduł Język wykładowy
(brak danych)