Pedagogika Kierunek studiów: Filologia polska
Kod programu: W1-S1FP19.2019

Nazwa modułu: Pedagogika
Kod modułu: 02-FP-PN-S1-Ped
Kod programu: W1-S1FP19.2019
Semestr:
  • semestr letni 2020/2021
  • semestr letni 2019/2020
Język wykładowy: polski
Forma zaliczenia: egzamin
Punkty ECTS: 2
Opis:
Moduł obejmuje następujące zagadnienia: Nauczyciel jako wychowawca i opiekun ucznia w szkole – analiza zakresów pracy dydaktycznej, wychowawczej, opiekuńczej i terapeutycznej. Diagnoza ucznia - pozyskiwanie i zasady stosowania narzędzi do rozpoznawania wybranych elementów stanu zdrowia, środowiska rodzinnego i innych elementów społecznego otoczenia ucznia, uzdolnień i zainteresowań, stanu motywacji, przyczyn zaburzeń w zachowaniu. Praca wychowawcza z klasą szkolną - analiza cech i procesów społecznych klasy, dyscyplinowanie i motywowanie, komunikacja z grupą uczących się. Planowanie i organizacja pracy wychowawczej (konstruowanie programów wychowawczych, prowadzenie dokumentacji, projekty zajęć w ramach godzin wychowawczych, planowanie pozalekcyjnych i pozaszkolnych form pracy wychowawczej – wycieczki, zabawy, uroczystości klasowe i szkolne ) Współpraca z opiekunami ucznia (rodzicami) – projektowanie spotkań (zajęć) zbiorowych i indywidualnych z rodzicami.
Wymagania wstępne:
Moduł dla specjalności nauczycielskiej
Literatura podstawowa:
(brak informacji)
Efekt modułowy Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5]
Zna i rozumie system oświaty: organizację i funkcjonowanie systemu oświaty, podstawowe zagadnienia prawa oświatowego, krajowe i międzynarodowe regulacje dotyczące praw człowieka, dziecka, ucznia oraz osób z niepełnosprawnościami, znaczenie pozycji szkoły jako instytucji edukacyjnej, funkcje i cele edukacji szkolnej, modele współczesnej szkoły, pojęcie ukrytego programu szkoły, alternatywne formy edukacji, zagadnienie prawa wewnątrzszkolnego, podstawę programową w kontekście programu nauczania oraz działania wychowawczo-profilaktyczne, tematykę oceny jakości działalności szkoły lub placówki systemu oświaty. Realizuje szczegółowe efekty uczenia się: B1.W1 [Ped_1]
KN_W01 [2/5]
Potrafi nawiązywać współpracę z nauczycielami oraz ze środowiskiem pozaszkolnym. Realizuje szczegółowe efekty uczenia się: B2.U4 [Ped_10]
KN_U01 [3/5] KN_U05 [4/5]
Potrafi rozpoznawać sytuację zagrożeń i uzależnień uczniów. Realizuje szczegółowe efekty uczenia się: B2.U5 [Ped_11]
KN_U01 [3/5] KN_U02 [4/5] KN_U03 [4/5] KN_U04 [4/5] KN_U05 [4/5] KN_U06 [5/5] KN_U09 [4/5] KN_U11 [4/5] KN_U12 [4/5]
Potrafi zdiagnozować potrzeby edukacyjne ucznia i zaprojektować dla niego odpowiednie wsparcie. Realizuje szczegółowe efekty uczenia się: B2.U6 [Ped_12]
KN_U01 [3/5] KN_U02 [3/5] KN_U03 [4/5] KN_U05 [3/5] KN_U06 [4/5] KN_U07 [4/5] KN_U08 [4/5] KN_U09 [3/5] KN_U10 [3/5] KN_U11 [4/5] KN_U12 [4/5] KN_U14 [4/5]
Jest gotów do okazywania empatii uczniom oraz zapewniania im wsparcia i pomocy. Realizuje szczegółowe efekty uczenia się: B2.K1 [Ped_13]
KN_K02 [4/5] KN_K03 [4/5] KN_K04 [4/5]
Jest gotów do profesjonalnego rozwiązywania konfliktów w klasie szkolnej lub grupie wychowawczej. Realizuje szczegółowe efekty uczenia się: B2.K2 [Ped_14]
KN_K01 [4/5] KN_K02 [4/5] KN_K03 [4/5] KN_K05 [4/5] KN_K06 [3/5]
Jest gotów do samodzielnego pogłębiania wiedzy pedagogicznej. Realizuje szczegółowe efekty uczenia się: B2.K3 [Ped_15]
KN_K01 [5/5]
Jest gotów do współpracy z nauczycielami i specjalistami w celu doskonalenia swojego warsztatu pracy. Realizuje szczegółowe efekty uczenia się: B2.K4 [Ped_16]
KN_K02 [5/5] KN_K07 [4/5]
Zna i rozumie rolę nauczyciela i koncepcje pracy nauczyciela: etykę zawodową nauczyciela, nauczycielską pragmatykę zawodową – prawa i obowiązki nauczycieli, zasady odpowiedzialności prawnej opiekuna, nauczyciela, wychowawcy i za bezpieczeństwo oraz ochronę zdrowia uczniów, tematykę oceny jakości pracy nauczyciela, zasady projektowania ścieżki własnego rozwoju zawodowego, rolę początkującego nauczyciela w szkolnej rzeczywistości, uwarunkowaniasukcesu w pracy nauczyciela oraz choroby związane z wykonywaniem zawodu nauczyciela; Realizuje szczegółowe efekty uczenia się: B2.W2 [Ped_2]
KN_W03 [3/5] KN_W05 [4/5] KN_W08 [2/5] KN_W11 [3/5] KN_W13 [3/5]
Zna i rozumie wychowanie w kontekście rozwoju: ontologiczne, aksjologiczne i antropologiczne podstawy wychowania; istotę i funkcje wychowania oraz proces wychowania, jego strukturę, właściwości i dynamikę; pomoc psychologiczno-pedagogiczną w szkole – regulacje prawne, formy i zasady udzielania wsparcia w placówkach systemu oświaty, a także znaczenie współpracy rodziny ucznia i szkoły oraz szkoły ze środowiskiem pozaszkolnym. Realizuje szczegółowe efekty uczenia się: B2.W3 [Ped_3]
KN_W02 [3/5] KN_W06 [4/5]
Zna i rozumie zasady pracy opiekuńczo-wychowawczej nauczyciela: obowiązki nauczyciela jako wychowawcy klasy, metodykę pracy wychowawczej, program pracy wychowawczej, style kierowania klasą, ład i dyscyplinę, poszanowanie godności dziecka, ucznia lub wychowanka, różnicowanie, indywidualizację i personalizację pracy z uczniami, funkcjonowanie klasy szkolnej jako grupy społecznej, procesy społeczne w klasie, rozwiązywanie konfliktów w klasie lub grupie wychowawczej, animowanie życia społeczno-kulturalnego klasy, wspieranie samorządności i autonomii uczniów, rozwijanie u dzieci, uczniów lub wychowanków kompetencji komunikacyjnych i umiejętności społecznych niezbędnych do nawiązywania poprawnych relacji; pojęcia integracji i inkluzji; sytuację dziecka z niepełnosprawnością fizyczną i intelektualną w szkole ogólnodostępnej, problemy dzieci z zaburzeniami ze spektrum autyzmu i ich funkcjonowanie, problemy dzieci zaniedbanych i pozbawionych opieki oraz szkolną sytuację dzieci z doświadczeniem migracyjnym; problematykę dziecka w sytuacji kryzysowej lub traumatycznej; zagrożenia dzieci i młodzieży: zjawiska agresji i przemocy, w tym agresji elektronicznej, oraz uzależnień, w tym od środków psychoaktywnych i komputera, a także zagadnienia związane z grupami nieformalnymi, podkulturami młodzieżowymi i sektami. Realizuje szczegółowe efekty uczenia się: B2.W4 [Ped_4]
KN_W04 [4/5] KN_W06 [3/5] KN_W10 [4/5]
Zna i rozumie sytuację uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi: specjalne potrzeby edukacyjne uczniów i ich uwarunkowania (zakres diagnozy funkcjonalnej, metody i narzędzia stosowane w diagnozie), konieczność dostosowywania procesu kształcenia do specjalnych potrzeb edukacyjnych uczniów (projektowanie wsparcia, konstruowanie indywidualnych programów) oraz tematykę oceny skuteczności wsparcia uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi; Realizuje szczegółowe efekty uczenia się: B2.W5 [Ped_5]
KN_W05 [4/5] KN_W07 [4/5] KN_W10 [3/5] KN_W12 [4/5] KN_W15 [2/5]
Zna i rozumie zasady pracy z uczniem z trudnościami w uczeniu się; przyczyny i przejawy trudności w uczeniu się, zapobieganie trudnościom w uczeniu się i ich wczesne wykrywanie, specyficzne trudności w uczeniu się – dysleksja, dysgrafia, dysortografia i dyskalkulia oraz trudności w uczeniu się wynikające z dysfunkcji sfery percepcyjno-motorycznej oraz zaburzeń rozwoju zdolności, w tym językowych i arytmetycznych, i sposoby ich przezwyciężania; zasady dokonywania diagnozy nauczycielskiej i techniki diagnostyczne w pedagogice. Realizuje szczegółowe efekty uczenia się: B2.W6 [Ped_6]
KN_W06 [4/5] KN_W09 [4/5] KN_W11 [5/5]
Potrafi wybrać program nauczania zgodny z wymaganiami podstawy programowej i dostosować go do potrzeb edukacyjnych uczniów. Realizuje szczegółowe efekty uczenia się: B2.U1 [Ped_7]
KN_U01 [4/5] KN_U02 [3/5] KN_U04 [4/5] KN_U05 [4/5] KN_U07 [4/5] KN_U12 [4/5] KN_U13 [3/5] KN_U14 [4/5]
Potrafi zaprojektować ścieżkę własnego rozwoju zawodowego. Realizuje szczegółowe efekty uczenia się: B2.U2 [Ped_8]
KN_U01 [4/5] KN_U05 [5/5] KN_U13 [4/5] KN_U18 [3/5]
Potrafi formułować oceny etyczne związane z wykonywaniem zawodu nauczyciela. Realizuje szczegółowe efekty uczenia się: B2.U3 [Ped_9]
KN_U06 [3/5] KN_U08 [3/5] KN_U09 [4/5] KN_U10 [3/5]
Typ Opis Kody efektów modułowych do których odnosi się sposób weryfikacji
Projekt [Ped_fs_1]
Opis przypadku lub sytuacji trudnej wychowawczo wraz z modelem działań (praca w domu).
Ped_10 Ped_11 Ped_12 Ped_13 Ped_14 Ped_15 Ped_16 Ped_3 Ped_4 Ped_5 Ped_6 Ped_7 Ped_8 Ped_9
Test [Ped_w_1]
Test wyboru (z wiedzy na temat podstawowych pojęć pedagogiki).
Ped_1 Ped_10 Ped_11 Ped_12 Ped_13 Ped_14 Ped_15 Ped_16 Ped_2 Ped_3 Ped_4 Ped_5 Ped_6 Ped_8 Ped_9
Projekt [Ped_w_2]
Model dobrego nauczyciela i wychowawcy z uwzględnieniem kompetencji specjalistycznych, dydaktycznych i psychologicznych (praca w domu).
Ped_10 Ped_11 Ped_12 Ped_13 Ped_14 Ped_15 Ped_16 Ped_3 Ped_4 Ped_5 Ped_6 Ped_7 Ped_8 Ped_9
Test egzaminacyjny [Ped_w_4]
Test sprawdzający holistyczny (zbudowany z małej liczby zadań dużych i swoistych).
Ped_1 Ped_10 Ped_11 Ped_12 Ped_13 Ped_14 Ped_15 Ped_16 Ped_2 Ped_3 Ped_4 Ped_5 Ped_6 Ped_7 Ped_8 Ped_9
Rodzaj prowadzonych zajęć Praca własna studenta Sposoby weryfikacji
Typ Opis (z uwzględnieniem metod dydaktycznych) Liczba godzin Opis Liczba godzin
ćwiczenia [Ped_fs_1]
metody podające (w tym: pogadanka, wyjaśnienie, praca ze źródłem drukowanym), metody poszukujące (w tym: dyskusja dydaktyczka, metoda problemowa), metody praktyczne (w tym: metoda projektu, metoda MTP), metody aktywizujące ( w tym: metoda sytuacyjna, metoda symulacyjna)
30
samodzielna realizacja wskazanych partii materiału, przygotowanie projektów, powtórka i usystematyzowanie materiału przedstawionego na zajęciach
30 Projekt [Ped_fs_1] Test [Ped_w_1] Projekt [Ped_w_2]
wykład [Ped_fs_2]
metody podające (w tym: wykład aktywizujący, pogadanka, wyjaśnienie, praca ze źródłem drukowanym)
15
samodzielna realizacja wskazanych partii materiału, czytanie i analiza wskazanych tekstów
15 Test egzaminacyjny [Ped_w_4]
Załączniki
Opis modułu (PDF)
Informacje o sylabusach mogą ulec zmianie w trakcie trwania studiów.
Sylabusy (USOSweb)
Semestr Moduł Język wykładowy
(brak danych)