Wprowadzenie do nauki o języku Kierunek studiów: Filologia polska
Kod programu: W1-S1FP19.2019

Nazwa modułu: Wprowadzenie do nauki o języku
Kod modułu: 02-FP-S1-WNJ
Kod programu: W1-S1FP19.2019
Semestr:
  • semestr zimowy 2020/2021
  • semestr zimowy 2019/2020
Język wykładowy: polski
Forma zaliczenia: zaliczenie
Punkty ECTS: 2
Opis:
Moduł skupiony jest na opisie i analizie zjawisk gramatyczno-leksykalnych współczesnej polszczyzny. W ramach modułu studenci zdobywają wiedzę na temat: 1) istoty języka, znaku językowego, lingwistyki oraz jej działów; 2) wybranych kwestii fonetyczno-fonologicznych; 3) zagadnień fleksji imiennej i werbalnej; oraz 4) wybranych kwestii leksykalno-semantycznych (tu również z uwzględnieniem perspektywy diachronicznej). Zadaniem modułu jest uzmysłowienie studentom bogactwa języka polskiego widocznego w wewnętrznym zróżnicowaniu polszczyzny (m.in. stylistycznym, dialektalnym, socjolektalnym) oraz uporządkowanie i usystematyzowanie wiedzy studentów w zakresie zjawisk współczesnej fonetyki, fonologii oraz fleksji. W czasie zajęć studenci mają również możliwość pogłębienia i wzmocnienia wiedzy w zakresie słowotwórstwa synchronicznego, współczesnej syntaktyki oraz podstaw semantyki.
Wymagania wstępne:
Brak
Literatura podstawowa:
(brak informacji)
Efekt modułowy Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5]
zna podstawową terminologię z zakresu nauk humanistycznych przydatną dla literaturoznawstwa oraz nauki o języku; zna pojęcia literaturoznawcze i językoznawcze wykorzystywane przez inne nauki humanistyczne; [WNJ_1]
K_W02 [2/5]
potrafi prowadzić merytoryczny dialog, rozważając tezy postawione przez komentowanego badacza lub nauczyciela akademickiego; [WNJ_10]
K_U14 [1/5]
rozumie potrzebę dalszego rozwijania swojej wiedzy oraz umiejętności; [WNJ_11]
K_K01 [1/5]
potrafi efektywnie zaplanować realizację zadania wyznaczonego przez nauczyciela akademickiego; [WNJ_12]
K_K04 [1/5]
rozumie doniosłość i kulturową wartość regionalnego zróżnicowania języka polskiego; [WNJ_13]
K_K09 [2/5]
jest propagatorem poprawnej polszczyzny w swoim środowisku społecznym i zawodowym; [WNJ_14]
K_K12 [1/5]
zna podstawową terminologię z zakresu nauki o języku; posiada wiedzę o działach i poddziałach językoznawstwa ogólnego i stosowanego; [WNJ_2]
K_W04 [3/5]
posiada uporządkowaną i szczegółową wiedzę na temat systemu gramatycznego języka polskiego; [WNJ_3]
K_W08 [5/5]
ma podstawową wiedzę o głównych kierunkach rozwoju i najważniejszych nowych osiągnięciach w zakresie językoznawstwa; [WNJ_4]
K_W15 [2/5]
zna założenia i elementy metod opisu oraz interpretacji tekstów nieliterackich: strukturalistyczne, semantyki składnikowej, leksykalnej, stylistyki językoznawczej, tekstologii; [WNJ_5]
K_W17 [1/5]
potrafi wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i użytkować informację źródłową i naukową w zakresie literaturoznawstwa, językoznawstwa oraz dyscyplin pokrewnych; [WNJ_6]
K_U01 [1/5]
samodzielnie pracuje z tekstami źródłowymi (literackimi i nieliterackimi), czyta i potrafi wykorzystać literaturę naukową z zakresu literaturoznawstwa i językoznawstwa; [WNJ_7]
K_U05 [2/5]
umie przeprowadzić analizę współczesnego tekstu nieliterackiego na każdym jego poziomie; [WNJ_8]
K_U09 [1/5]
potrafi wskazać zaburzenia fonetyczne, słowotwórcze, fleksyjne, składniowe, stylistyczne i tekstowe w wypowiedziach użytkowników polszczyzny; potrafi podjąć dyskusję na temat poprawności dowolnych form językowych; [WNJ_9]
K_U11 [2/5]
Typ Opis Kody efektów modułowych do których odnosi się sposób weryfikacji
prace domowe [WNJ_w_1]
prace zrealizowane przez studenta samodzielnie w czasie wolnym od zajęć dydaktycznych;
WNJ_1 WNJ_10 WNJ_11 WNJ_12 WNJ_13 WNJ_14 WNJ_2 WNJ_3 WNJ_4 WNJ_5 WNJ_6 WNJ_7 WNJ_8 WNJ_9
sprawdziany cząstkowe [WNJ_w_2]
sprawdziany weryfikujące stopień przyswojonej wiedzy z większej części materiału dydaktycznego;
WNJ_1 WNJ_10 WNJ_11 WNJ_12 WNJ_13 WNJ_14 WNJ_2 WNJ_3 WNJ_4 WNJ_5 WNJ_6 WNJ_7 WNJ_8 WNJ_9
test końcowy [WNJ_w_3]
test sprawdzający stopień przyswojenia wiedzy i umiejętności praktyczne z całości materiału dydaktycznego;
WNJ_1 WNJ_10 WNJ_11 WNJ_12 WNJ_13 WNJ_14 WNJ_2 WNJ_3 WNJ_4 WNJ_5 WNJ_6 WNJ_7 WNJ_8 WNJ_9
Rodzaj prowadzonych zajęć Praca własna studenta Sposoby weryfikacji
Typ Opis (z uwzględnieniem metod dydaktycznych) Liczba godzin Opis Liczba godzin
laboratorium [WNJ_fs_1]
metoda podająca (pogadanka, objaśnienia i wyjaśnienia), metoda problemowa (metoda aktywizująca wraz grami sytuacyjną i dydaktyczną), metoda zadaniowa oraz analiza materiału językowego
15
Samodzielna realizacja wskazanych partii materiału, analiza gramatyczna wybranych przez wykładowcę przykładów, powtórka i ugruntowanie materiału przedstawionego na zajęciach.
15 prace domowe [WNJ_w_1] sprawdziany cząstkowe [WNJ_w_2]
wykład [WNJ_fs_2]
Wykład
15
Lektura tekstów wskazana przez prowadzącego, przygotowanie do testu końcowego
15 test końcowy [WNJ_w_3]
Załączniki
Opis modułu (PDF)
Informacje o sylabusach mogą ulec zmianie w trakcie trwania studiów.
Sylabusy (USOSweb)
Semestr Moduł Język wykładowy
(brak danych)