Alternatywna i wspomagająca komunikacja osób ze spektrum autyzmu Kierunek studiów: Pedagogika specjalna
Kod programu: W3-NMPC19.2019

Nazwa modułu: Alternatywna i wspomagająca komunikacja osób ze spektrum autyzmu
Kod modułu: PS_ASD_AAC
Kod programu: W3-NMPC19.2019
Semestr: semestr zimowy 2023/2024
Język wykładowy: polski
Forma zaliczenia: zaliczenie
Punkty ECTS: 3
Opis:
Celem modułu Komunikacja alternatywna i wspomagająca osób ze spektrum autyzmu jest nabycie przez słuchaczy umiejętności praktycznego wykorzystania w pracy z osobami ze spektrum autyzmu wspomagających i alternatywnych sposobów porozumiewania się. Treści modułu dotyczyć będą podstawowych założeń AAC oraz najczęściej stosowanych systemów porozumiewania się osób ze spektrum autyzmu. W ramach modułu student zostanie wyposażony w umiejętności wykorzystywania różnych strategii wprowadzania komunikacji alternatywnej oraz pozna sposoby korzystania z alternatywnych metod porozumiewania w sytuacjach dydaktycznych i w życiu codziennym osób ze spektrum autyzmu. Wszystkie efekty uczenia się planuje się osiągnąć w trakcie zajęć ćwiczeniowych oraz w ramach pracy własnej studenta.
Wymagania wstępne:
Zaliczenie modułu "Mowa, język i komunikacja osób ze spektrum autyzmu"
Literatura podstawowa:
(brak informacji)
Efekt modułowy Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5]
Student posiada wiedzę na temat prawidłowości i patomechanizmów procesu komunikowania się osób ze spektrum autyzmu [PS_ASD_AAC_1]
K_W02 [4/5]
Student potrafi sprawnie porozumiewać się przy użyciu różnych kanałów i technik komunikacyjnych z osobami ze spektrum autyzmu, posiadającymi zróżnicowane potrzeby komunikacyjne i konstruować dobrą atmosferę dla komunikacji w grupie [PS_ASD_AAC_2]
K_U07 [4/5]
Student prezentuje właściwe postawy wobec alternatywnych sposobów komunikacji osób ze spektrum autyzmu posiadających złożone potrzeby komunikacyjne [PS_ASD_AAC_3]
K_K02 [4/5] K_K04 [4/5]
Typ Opis Kody efektów modułowych do których odnosi się sposób weryfikacji
Zaliczenie pisemne [PS_ASD_AAC _w_1]
Forma pisemna obejmująca znaczną część treści/działań zmierzających do osiągnięcia efektów kształcenia modułu
PS_ASD_AAC_1 PS_ASD_AAC_2
Projekt pisemny z pokazem praktycznym [PS_ASD_AAC _w_2]
Projekt zajęć tematycznych dla osoby ze spektrum autyzmu z użyciem wybranej alternatywnej lub wspomagającej metody komunikacji -opracowanie teoretyczne
PS_ASD_AAC_2 PS_ASD_AAC_3
Mikronauczanie –realizacja projektu [PS_ASD_AAC _w_3]
Prowadzenie pokazowych zajęć dla osób ze spektrum autyzmu (warunki symulowane) z użyciem wybranej alternatywnej lub wspomagającego metody komunikacji zgodnie z opracowanym projektem. Autorefleksja.
PS_ASD_AAC_2 PS_ASD_AAC_3
Rodzaj prowadzonych zajęć Praca własna studenta Sposoby weryfikacji
Typ Opis (z uwzględnieniem metod dydaktycznych) Liczba godzin Opis Liczba godzin
ćwiczenia [PS_ASD_AAC_fns_1]
Metody samodzielnego dochodzenia do wiedzy (metoda przypadków, giełda pomysłów), metody praktyczne, metody waloryzacyjne (metody ekspresyjne)
20
Zapoznanie z literaturą obowiązkową oraz uzupełniającą; opracowanie projektu zajęć tematycznych wraz z dokładnym przygotowaniem niezbędnych pomocy dydaktycznych; przygotowanie do praktycznej prezentacji zajęć z użyciem odpowiedniej alternatywnej lub wspomagającej metody komunikacji.
70
Załączniki
Opis modułu (PDF)
Informacje o sylabusach mogą ulec zmianie w trakcie trwania studiów.
Sylabusy (USOSweb)
Semestr Moduł Język wykładowy
(brak danych)