Podstawy logopedii w pracy z osobą z niepełnosprawnością intelektualną
Field of study: Special Education
Programme code: W3-NMPC19.2019

Module name: | Podstawy logopedii w pracy z osobą z niepełnosprawnością intelektualną |
---|---|
Module code: | PS_NI_PL |
Programme code: | W3-NMPC19.2019 |
Semester: | winter semester 2023/2024 |
Language of instruction: | Polish |
Form of verification: | exam |
ECTS credits: | 4 |
Description: | Moduł przedmiotu Podstawy logopedii w pracy z osobą z niepełnosprawnością intelektualną ma wyposażyć studentów w wiedzę z zakresu logopedii ogólnej na poziomie podstawowym, z uwzględnieniem budowy aparatu mowy oraz występujących zaburzeń mowy, wymowy i języka. Studenci zapoznają się z wiedzą niezbędną dla wsparcia dziecka/osoby z niepełnosprawnością intelektualną, z problemami w zakresie komunikacji językowej, uwarunkowań tych problemów , a także doboru i zastosowania odpowiednich metod diagnostycznych z określeniem możliwości terapeutycznych. Wszystkie efekty uczenia się zakładane w module planuje się osiągnąć w trakcie zajęć, a także podczas pracy własnej studenta.
Zakłada się, że wszystkie efekty uczenia się modułu będą realizowane w trakcie zajęć dydaktycznych w bezpośrednim i/lub pośrednim kontakcie z wykładowcą akademickim oraz podczas pracy własnej studenta. |
Prerequisites: | Student posiada wiedzę ogólno-pedagogiczną , zdobytą w ramach kształcenia kierunkowego w dotychczasowym kształceniu akademickim z zakresu: wprowadzenia do pedagogiki ogólnej, pedagogiki specjalnej, psychologii oraz biomedycznych podstaw rozwoju człowieka. |
Key reading: | (no information given) |
Learning outcome of the module | Codes of the learning outcomes of the programme to which the learning outcome of the module is related [level of competence: scale 1-5] |
---|---|
Student posiada wiedzę na temat rozwoju człowieka w aspekcie biologicznym, psychologicznym i społecznym oraz powstawania patomechanizmów zaburzeń i niepełnosprawności, ze szczególnym uwzględnieniem teorii rozwoju mowy, etapów kształtowania mowy oraz czynników zaburzających i wspierających ów proces zarówno w aspekcie biologicznym, psychologicznym oraz społecznym. [PS_NI_PL _1] |
K_W02 [4/5] |
Student posiada uporządkowaną wiedzę na temat kategorii i pojęć pedagogiki ogólnej, oraz pedagogiki specjalnej, uwzględniając wiedzę na temat jej różnych subdyscyplin, obejmującą terminologię i teorie z zakresu logopedii. [PS_NI_PL _2] |
K_W03 [4/5] |
Student potrafi wykorzystywać i integrować wiedzę teoretyczną z zakresu pedagogiki specjalnej i logopedii w celu analizy złożonych problemów edukacyjnych, wychowawczych, pomocowych i terapeutycznych, a także diagnozowania i projektowania działań stymulujących rozwój mowy u dzieci z niepełnosprawnością intelektualną oraz opracować program w zakresie postępowania profilaktycznego lub terapii logopedycznej. [PS_NI_PL _3] |
K_U01 [3/5] |
Student posiada wykształcone prawidłowe nawyki posługiwania się narządem mowy [PS_NI_PL _4] |
K_U13 [4/5] |
Student jest wrażliwy na problemy z obszaru pedagogiki specjalnej i logopedii oraz gotowy do komunikowania się i współpracy z innymi specjalistami oraz rodzinami osób z problemami w komunikowaniu się. [PS_NI_PL _5] |
K_K03 [5/5] |
Type | Description | Codes of the learning outcomes of the module to which assessment is related |
---|---|---|
Egzamin [PS_NI_PL _w_1] | Forma pisemna; znajomość treści programowych modułu, krytycznego i refleksyjnego podejścia do problematyki przedmiotu |
PS_NI_PL _1 |
Prezentacja [PS_NI_PL _w_2] | Prezentacja grupowa wybranego tematu |
PS_NI_PL _1 |
Projekt [PS_NI_PL _w_3] | Indywidualny projekt pomocy logopedycznej i jej wykonanie wraz ze scenariuszem zajęć z jej wykorzystaniem |
PS_NI_PL _2 |
Form of teaching | Student's own work | Assessment of the learning outcomes | |||
---|---|---|---|---|---|
Type | Description (including teaching methods) | Number of hours | Description | Number of hours | |
lecture [PS_NI_PL_fns_1] | Metody dyskusyjne, metody pracy ze źródłami, metody problemowe, wykład monograficzny
prezentacja multimedialna |
10 | Samodzielne studiowanie/czytanie literatury; przygotowanie do zaliczenia treści programowych modułu podczas egzaminu |
50 |
Egzamin [PS_NI_PL _w_1] |
practical classes [PS_NI_PL_fns_2] | Ćwiczenia konwersatoryjne, metody aktywizujące, metody gier dydaktycznych, metody kooperatywne, metody pracy ze źródłami, pokaz z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej, prezentacja |
10 | Przygotowanie z zakresu treści modułu, przygotowanie zadań wynikających z przebiegu harmonogramu zajęć, przygotowanie prezentacji, przygotowanie pomocy logopedycznej oraz kwestionariusza zajęć - projektu |
50 |
Prezentacja [PS_NI_PL _w_2] |
Attachments |
---|
Module description (PDF) |
Syllabuses (USOSweb) | ||
---|---|---|
Semester | Module | Language of instruction |
(no information given) |