Podstawy logopedii w pracy z osobą z niepełnosprawnością intelektualną Field of study: Special Education
Programme code: W3-NMPC19.2019

Module name: Podstawy logopedii w pracy z osobą z niepełnosprawnością intelektualną
Module code: PS_NI_PL
Programme code: W3-NMPC19.2019
Semester: winter semester 2023/2024
Language of instruction: Polish
Form of verification: exam
ECTS credits: 4
Description:
Moduł przedmiotu Podstawy logopedii w pracy z osobą z niepełnosprawnością intelektualną ma wyposażyć studentów w wiedzę z zakresu logopedii ogólnej na poziomie podstawowym, z uwzględnieniem budowy aparatu mowy oraz występujących zaburzeń mowy, wymowy i języka. Studenci zapoznają się z wiedzą niezbędną dla wsparcia dziecka/osoby z niepełnosprawnością intelektualną, z problemami w zakresie komunikacji językowej, uwarunkowań tych problemów , a także doboru i zastosowania odpowiednich metod diagnostycznych z określeniem możliwości terapeutycznych. Wszystkie efekty uczenia się zakładane w module planuje się osiągnąć w trakcie zajęć, a także podczas pracy własnej studenta. Zakłada się, że wszystkie efekty uczenia się modułu będą realizowane w trakcie zajęć dydaktycznych w bezpośrednim i/lub pośrednim kontakcie z wykładowcą akademickim oraz podczas pracy własnej studenta.
Prerequisites:
Student posiada wiedzę ogólno-pedagogiczną , zdobytą w ramach kształcenia kierunkowego w dotychczasowym kształceniu akademickim z zakresu: wprowadzenia do pedagogiki ogólnej, pedagogiki specjalnej, psychologii oraz biomedycznych podstaw rozwoju człowieka.
Key reading:
(no information given)
Learning outcome of the module Codes of the learning outcomes of the programme to which the learning outcome of the module is related [level of competence: scale 1-5]
Student posiada wiedzę na temat rozwoju człowieka w aspekcie biologicznym, psychologicznym i społecznym oraz powstawania patomechanizmów zaburzeń i niepełnosprawności, ze szczególnym uwzględnieniem teorii rozwoju mowy, etapów kształtowania mowy oraz czynników zaburzających i wspierających ów proces zarówno w aspekcie biologicznym, psychologicznym oraz społecznym. [PS_NI_PL _1]
K_W02 [4/5]
Student posiada uporządkowaną wiedzę na temat kategorii i pojęć pedagogiki ogólnej, oraz pedagogiki specjalnej, uwzględniając wiedzę na temat jej różnych subdyscyplin, obejmującą terminologię i teorie z zakresu logopedii. [PS_NI_PL _2]
K_W03 [4/5]
Student potrafi wykorzystywać i integrować wiedzę teoretyczną z zakresu pedagogiki specjalnej i logopedii w celu analizy złożonych problemów edukacyjnych, wychowawczych, pomocowych i terapeutycznych, a także diagnozowania i projektowania działań stymulujących rozwój mowy u dzieci z niepełnosprawnością intelektualną oraz opracować program w zakresie postępowania profilaktycznego lub terapii logopedycznej. [PS_NI_PL _3]
K_U01 [3/5]
Student posiada wykształcone prawidłowe nawyki posługiwania się narządem mowy [PS_NI_PL _4]
K_U13 [4/5]
Student jest wrażliwy na problemy z obszaru pedagogiki specjalnej i logopedii oraz gotowy do komunikowania się i współpracy z innymi specjalistami oraz rodzinami osób z problemami w komunikowaniu się. [PS_NI_PL _5]
K_K03 [5/5]
Type Description Codes of the learning outcomes of the module to which assessment is related
Egzamin [PS_NI_PL _w_1]
Forma pisemna; znajomość treści programowych modułu, krytycznego i refleksyjnego podejścia do problematyki przedmiotu
PS_NI_PL _1
Prezentacja [PS_NI_PL _w_2]
Prezentacja grupowa wybranego tematu
PS_NI_PL _1 PS_NI_PL _2 PS_NI_PL _4
Projekt [PS_NI_PL _w_3]
Indywidualny projekt pomocy logopedycznej i jej wykonanie wraz ze scenariuszem zajęć z jej wykorzystaniem
PS_NI_PL _2 PS_NI_PL _3 PS_NI_PL _5
Form of teaching Student's own work Assessment of the learning outcomes
Type Description (including teaching methods) Number of hours Description Number of hours
lecture [PS_NI_PL_fns_1]
Metody dyskusyjne, metody pracy ze źródłami, metody problemowe, wykład monograficzny prezentacja multimedialna
10
Samodzielne studiowanie/czytanie literatury; przygotowanie do zaliczenia treści programowych modułu podczas egzaminu
50 Egzamin [PS_NI_PL _w_1]
practical classes [PS_NI_PL_fns_2]
Ćwiczenia konwersatoryjne, metody aktywizujące, metody gier dydaktycznych, metody kooperatywne, metody pracy ze źródłami, pokaz z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej, prezentacja
10
Przygotowanie z zakresu treści modułu, przygotowanie zadań wynikających z przebiegu harmonogramu zajęć, przygotowanie prezentacji, przygotowanie pomocy logopedycznej oraz kwestionariusza zajęć - projektu
50 Prezentacja [PS_NI_PL _w_2] Projekt [PS_NI_PL _w_3]
Attachments
Module description (PDF)
Information concerning module syllabuses might be changed during studies.
Syllabuses (USOSweb)
Semester Module Language of instruction
(no information given)