Metodyka edukacji matematycznej w edukacji wczesnoszkolnej (sem.5)
Kierunek studiów: Pedagogika przedszkolna i wczesnoszkolna
Kod programu: W3-NMPP19.2019

Nazwa modułu: | Metodyka edukacji matematycznej w edukacji wczesnoszkolnej (sem.5) |
---|---|
Kod modułu: | PPW_MET_EDMAT E |
Kod programu: | W3-NMPP19.2019 |
Semestr: | semestr zimowy 2021/2022 |
Język wykładowy: | polski |
Forma zaliczenia: | egzamin |
Punkty ECTS: | 4 |
Opis: | Moduł metodyki edukacji matematycznej obejmuje treści związane z wiedzą, umiejętnościami i kompetencjami niezbędnymi nauczycielowi do realizacji zadań związanych z edukacją matematyczną dziecka w wieku przedszkolnym oraz młodszym wieku szkolnym. Celem modułu jest uzyskanie wiedzy merytorycznej z zakresu edukacji matematycznej oraz wiedzy i umiejętności metodycznych, które umożliwią prowadzenie skutecznej edukacji matematycznej w przedszkolu i w klasach I-III. Efekty kształcenia pedagogicznego i nauczycielskiego będą realizowane w ramach wykładów i ćwiczeń, z wykorzystaniem pracy własnej studentów i śródrocznych praktyk specjalistycznych. |
Wymagania wstępne: | Podstawowa wiedza z zakresu Pedagogiki wczesnoszkolnej i przedszkolnej oraz innych subdyscyplin pedagogicznych. Podstawowa wiedza z zakresu matematyki. Wiedza ogólna. Wiedza z zakresu Podstaw edukacji matematycznej w klasach początkowych. |
Literatura podstawowa: | (brak informacji) |
Efekt modułowy | Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5] |
---|---|
Posiada podstawową wiedzę z zakresu podstaw metodyki edukacji matematycznej. Posiada wiedzę na temat treści kształcenia obejmujących metodykę edukacji matematycznej. Zna zasady zapoznawania dzieci/uczniów z zagadnieniami związanymi z edukacją matematyczną. Posiada wiedzę na temat uwarunkowań psychologicznych i fizjologicznych procesu nabywania umiejętności matematycznych dziecka w kontekście strukturalnym i funkcyjnym. [PPW_MET_EDMAT_1] |
K_W10 [5/5] |
Posiada wiedzę na temat celów, metod i form nauczania matematyki na poziomie przedszkola i klas I-III. Posiada wiedzę na temat sposobów pracy z uczniem wykazującym trudności w uczeniu się matematyki oraz z uczniem uzdolnionym matematycznie, w tym z uczniem ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Posiada wiedzę na temat nauczania matematyki na poziomie elementarnym w kontekście obowiązujących rozporządzeń i przyjętych regulacji. [PPW_MET_EDMAT_2] |
K_W10 [4/5] |
Potrafi doskonalić warsztat swojej pracy w oparciu o zdobycze nowych technologii. Wykorzystuje podczas zajęć matematycznych nowoczesne technologie (ICT). [PPW_MET_EDMAT_3] |
K_U03 [3/5] |
Potrafi w sposób krytyczny korzystać z opracowań teoretycznych dotyczących edukacji matematyczne różnych autorów. Potrafi opisywać, projektować i oceniać działania metodyczne w zakresie edukacji matematycznej w oparciu o teorię pedagogiczną z zakresu edukacji matematycznej. Potrafi generować własne pomysły, wątpliwości i spostrzeżenia dotyczące realizacji treści programowych oraz zadań metodycznych w obrębie edukacji matematycznej w przedszkolu i w klasach I-III. [PPW_MET_EDMAT_4] |
K_U01 [4/5] |
Potrafi oceniać trafność, skuteczność i przydatność poszczególnych metod pracy, procedur postępowania, czy sposobów realizacji dobrych praktyk związanych z nauczaniem matematyki w przedszkolu i w klasach początkowych. [PPW_MET_EDMAT_5] |
K_U04 [3/5] |
Potrafi projektować i realizować oddziaływania związane z nauczaniem matematyki w przedszkolu i w klasach I-III z uwzględnieniem różnorakich teorii, w tym teorii psychologicznych. [PPW_MET_EDMAT_6] |
K_U01 [3/5] |
W sposób świadomy i odpowiedzialny przygotowuje się do swojej pracy. Planuje, projektuje i realizuje działania związane z edukacją matematyczną w przedszkolu oraz w klasach początkowych. [PPW_MET_EDMAT_7] |
K_K01 [3/5] |
Posiada podstawową wiedzę merytoryczną z zakresu matematyki, w celu wprowadzania zagadnień z nią związanych w pracy z dziećmi w wieku przedszkolnym i młodszym wieku szkolnym. [PPW_MET_EDMAT _N1] |
K_W10 [5/5] |
Posiada szeroką wiedzę o teoriach edukacji matematycznej, o nabywaniu umiejętności teoretycznych i praktycznych w pracy z dzieckiem w przedszkolu i w klasach I-III. [PPW_MET_EDMAT _N2] |
K_W02 [4/5] |
Sprawnie posługuje się wiedzą teoretyczną z zakresu rozwoju człowieka oraz psychologii procesu uczenia się- nauczania, a także metodyki i dydaktyki edukacji matematycznej. Wykorzystuje znane teorie do diagnozowania, analizowania i projektowania oddziaływań w pracy z dziećmi w wieku przedszkolnym oraz uczniami klas I-III. [PPW_MET_EDMAT _N3] |
K_W02 [4/5] |
Potrafi w sposób samodzielny zdobywać wiedzę oraz poszerzać swoje kompetencje zawodowe związane z przygotowaniem metodycznym, korzystając z zasobów wiedzy z innych źródeł nauki oraz nowoczesnych technologii. [PPW_MET_EDMAT _N4] |
K_U02 [4/5] |
Potrafi w sposób krytyczny ocenić przydatność metod, środków dydaktycznych i założeń organizacyjnych do realizacji zadań dydaktycznych z zakresu edukacji matematycznej dziecka w wieku przedszkolnym i ucznia w wieku wczesnoszkolnym. [PPW_MET_EDMAT _N5] |
K_U10 [3/5] |
Potrafi projektować i realizować działania metodyczne w zakresie edukacji matematycznej dziecka w oparciu o samodzielnie dobierane i wykorzystywane materiały i środki dydaktyczne. [PPW_MET_EDMAT _N6] |
K_U01 [3/5] |
Potrafi analizować własne działania metodyczne z zakresu edukacji matematycznej dziecka. Potrafi wdrażać do swojej praktyki edukacyjnej innowacyjne działania. [PPW_MET_EDMAT _N7] |
K_U03 [3/5] |
Ma samoświadomość własnej wiedzy i umiejętności z zakresu zagadnień związanych z edukacją matematyczną dziecka. [PPW_MET_EDMAT _N8] |
K_K01 [3/5] |
W poczuciu odpowiedzialności pedagogicznej przygotowuje się do swojej pracy. Projektuje i wykonuje działania pedagogiczne (dydaktyczne, wychowawcze i opiekuńcze) w sposób profesjonalny, mając na celu dobro wychowanka. [PPW_MET_EDMAT _N9] |
K_K08 [4/5] |
Typ | Opis | Kody efektów modułowych do których odnosi się sposób weryfikacji |
---|---|---|
Egzamin pisemny [PPW_MET_EDMAT_w_1] | Sprawdzenie wiedzy metodycznej ujętej w problematyce wykładów i ćwiczeń |
PPW_MET_EDMAT_1 |
Kolokwium zaliczeniowe [PPW_MET_EDMAT_w_2] | Kolokwium obejmujące zagadnienia realizowane podczas ćwiczeń |
PPW_MET_EDMAT_1 |
Prace pisemne, dyskusja [PPW_MET_EDMAT_w_3] | Prace pisemne studentów dotyczące poszczególnych zagadnień realizowanych na ćwiczeniach. Umiejętność rozwiązywania problemów matematycznych, poszukiwanie rozwiązań metodycznych do danego zagadnienia matematycznego. |
PPW_MET_EDMAT_5 |
Projekt [PPW_MET_EDMAT_w_4] | Teczka zawierająca pomysły studentów na realizację poszczególnych zagadnień związanych z edukacją matematyczną (np.: karty pracy dziecka, pomoce dydaktyczne, materiały dydaktyczne, itp.). |
PPW_MET_EDMAT_7 |
Rodzaj prowadzonych zajęć | Praca własna studenta | Sposoby weryfikacji | |||
---|---|---|---|---|---|
Typ | Opis (z uwzględnieniem metod dydaktycznych) | Liczba godzin | Opis | Liczba godzin | |
ćwiczenia [PPW_MET_EDMAT _fns_1] | Dyskusja, metoda uczenia się we współpracy, metoda działań praktycznych |
20 | Aktywne uczestniczenie w ćwiczeniach, udzielanie się w dyskusji, przygotowywanie wybranych zagadnień w formie mini lekcji, zapoznanie się z literaturą przedmiotu |
100 |
Kolokwium zaliczeniowe [PPW_MET_EDMAT_w_2] |
Załączniki |
---|
Opis modułu (PDF) |
Sylabusy (USOSweb) | ||
---|---|---|
Semestr | Moduł | Język wykładowy |
(brak danych) |