Metodyka pracy korekcyjno-kompensacyjnej i zajęć dydaktyczno-wyrównawczych
Kierunek studiów: Pedagogika przedszkolna i wczesnoszkolna
Kod programu: W3-NMPP19.2019

Nazwa modułu: | Metodyka pracy korekcyjno-kompensacyjnej i zajęć dydaktyczno-wyrównawczych |
---|---|
Kod modułu: | PPW_MET_PK |
Kod programu: | W3-NMPP19.2019 |
Semestr: | semestr letni 2022/2023 |
Język wykładowy: | polski |
Forma zaliczenia: | egzamin |
Punkty ECTS: | 3 |
Opis: | Przedmiot pozwala na uzyskanie wiedzy z zakresu zaburzeń rozwoju, niepowodzeń dydaktycznych i trudności wychowawczych. Umożliwia zdobycie umiejętności poprawnego diagnozowania poziomu rozwoju dzieci oraz ustalenie przyczyn trudności w uczeniu się. Student zyskuje umiejętność trafnego doboru metod pracy z dziećmi wymagającymi interwencji terapeutycznej. Zdobywa umiejętności konstruowania programów terapii, obiektywnego oceniania jej przebiegu i efektów, właściwego prowadzenia dokumentacji. |
Wymagania wstępne: | Podstawowa wiedza z zakresu pedagogiki wczesnoszkolnej i przedszkolnej oraz innych subdyscyplin pedagogicznych. |
Literatura podstawowa: | (brak informacji) |
Efekt modułowy | Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5] |
---|---|
Zna prawidłowości dotyczące uwarunkowań nauczania i uczenia się dzieci z trudnościami
w nauce. [PPW_MET_PK _1] |
K_W08 [5/5] |
Odpowiedzialnie przygotowuje się do swojej pracy, projektuje i wykonuje działania zmierzające do efektywnej pracy korekcyjno-wyrównawczej. [PPW_MET_PK _2] |
K_K08 [5/5] |
Interpretuje wyniki diagnostyczne, projektuje działania korekcyjno-wyrównawcze uwzględniając indywidualne możliwości i potrzeby ucznia. [PPW_MET_PK _3] |
K_U02 [5/5] |
Ocenia przydatność stosowanych metod i procedur do realizacji zadań związanych
z niwelowaniem niepowodzeń szkolnych. Przedstawia propozycje zmian zwiększających efektywność podejmowanych działań. [PPW_MET_PK _4] |
K_W10 [5/5] |
Student ma wiedzę o metodyce pracy korekcyjno-wyrównawczej, normach postępowania w pracy terapeutycznej, procedurach konstruowania programów terapeutycznych. [PPW_MET_PK _N1] |
K_W10 [5/5] |
Posiada wiedzę na temat podstaw prawnych w zakresie organizacji pracy korekcyjno-kompensacyjnej oraz zajęć dydaktyczno- wyrównawczych w pracy z dziećmi w przedszkolu i klasach I-III. [PPW_MET_PK _N2] |
K_W21 [4/5] |
Potrafi dobierać i wykorzystywać najnowsze materiały, środki i metody pracy w celu efektywnego realizowania działań dydaktycznych, zmierzających do wyrównywania zaburzeń i deficytów rozwojowych dzieci. [PPW_MET_PK _N3] |
K_U03 [5/5] |
Potrafi organizować warunki uczenia się uwzględniając indywidualne potrzeby i możliwości uczniów. [PPW_MET_PK _N4] |
K_U02 [5/5] |
Potrafi samodzielnie zdobywać wiedzę i rozwijać umiejętności związane z działalnością dydaktyczno-wychowawczą korzystając z różnych źródeł i nowoczesnych technologii w celu aktywizacji ucznia. [PPW_MET_PK _N5] |
K_U04 [4/5] |
Potrafi analizować własne działania pedagogiczne, wskazywać obszary wymagające korekty oraz wdrażać działania innowacyjne w celu doskonalszego organizowania warunków sprzyjających rozwojowi dziecka. [PPW_MET_PK _N6] |
K_U01 [5/5] |
Odpowiedzialnie przygotowuje się do pracy z uczniem ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. [PPW_MET_PK _N7] |
K_K01 [5/5] |
Typ | Opis | Kody efektów modułowych do których odnosi się sposób weryfikacji |
---|---|---|
Egzamin zgodnie z ustaleniami w sylabusie [PPW_MET_PK _w_1] | Sprawdzenie wiedzy metodycznej ujętej w problematyce wykładów. |
PPW_MET_PK _1 |
Prace praktyczno-metodyczne [PPW_MET_PK _w_2] | Prowadzenie wybranych ćwiczeń rozwijających zaburzone obszary rozwoju dziecka w sytuacjach symulowanych. |
PPW_MET_PK _2 |
Dyskusja [PPW_MET_PK _w_3] | Autorefleksja na temat wybranych rozwiązań metodycznych, środków, form pracy stosowanych podczas pracy korekcyjno-wyrównawczej. |
PPW_MET_PK _4 |
Rodzaj prowadzonych zajęć | Praca własna studenta | Sposoby weryfikacji | |||
---|---|---|---|---|---|
Typ | Opis (z uwzględnieniem metod dydaktycznych) | Liczba godzin | Opis | Liczba godzin | |
wykład [PPW_MET_PK _fns_1] | Metoda podająca z wykorzystaniem prezentacji multimedialnych |
10 | Student przygotowuje się do egzaminu i zapoznaje z literaturą podstawową i uzupełniającą. |
30 |
Egzamin zgodnie z ustaleniami w sylabusie [PPW_MET_PK _w_1] |
ćwiczenia [PPW_MET_PK _fns_2] | Metoda uczenia się we współpracy, metoda symulacyjna, dyskusja |
20 | Student przygotowuje się do grupowych konsultacji dotyczących mikronauczania (samodzielna analiza zalecanej literatury). Student przygotowuje się do prowadzenia wybranych zadań ( metoda symulacyjna) |
30 |
Prace praktyczno-metodyczne [PPW_MET_PK _w_2] |
Załączniki |
---|
Opis modułu (PDF) |
Sylabusy (USOSweb) | ||
---|---|---|
Semestr | Moduł | Język wykładowy |
(brak danych) |