Diagnoza psychopedagogiczna dzieci w przedszkolu i klasach I-III
Kierunek studiów: Pedagogika przedszkolna i wczesnoszkolna
Kod programu: W3-NMPP19.2019

Nazwa modułu: | Diagnoza psychopedagogiczna dzieci w przedszkolu i klasach I-III |
---|---|
Kod modułu: | PPW_DIAGPSYCH |
Kod programu: | W3-NMPP19.2019 |
Semestr: | semestr letni 2020/2021 |
Język wykładowy: | polski |
Forma zaliczenia: | egzamin |
Punkty ECTS: | 3 |
Opis: | Moduł obejmuje treści z zakresu zaburzeń rozwoju u dzieci. Student zdobywa wiedzę, umiejętności i kompetencje poprawnego diagnozowania poziomu rozwoju dzieci, w tym rozwoju i zaburzeń mowy, ustalania przyczyn trudności w uczeniu się. Posiada wiedzę w zakresie adekwatnych narzędzi diagnostycznych i umiejętność interpretacji wyników diagnozy psychopedagogicznej i logopedycznej. Absolwent posiada umiejętność trafnego doboru metod terapii psychopedagogicznej i logopedycznej. Potrafi stworzyć programy terapii, ocenić jej przebieg i efekty. Korzysta z literatury inderdyscyplinarnej, zna specjalistyczną terminologię przedmiotów, wykazuje także cechy postawy, które warunkowałyby sprawną i wartościową pracę nauczyciela przedszkola i klas I-III w aspekcie zadań diagnostycznych, profilaktycznych i korekcyjnych. |
Wymagania wstępne: | Podstawowa wiedza z zakresu rozwoju psychofizycznego dziecka. |
Literatura podstawowa: | (brak informacji) |
Efekt modułowy | Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5] |
---|---|
Zna terminologię używaną w diagnostyce psychopedagogicznej, jej zastosowanie w
dyscyplinach pokrewnych. [PPW_DIAGPSYCH _1] |
K_W03 [5/5] |
Posiada uporządkowaną wiedzę na temat zasad i norm etycznych obowiązujących w procesie diagnozy dziecka. [PPW_DIAGPSYCH _2] |
K_W20 [5/5] |
Zna podstawowe teorie dotyczące wychowania, uczenia się i nauczania, rozumie różnorodne uwarunkowania tych procesów. [PPW_DIAGPSYCH _3] |
K_W02 [5/5] |
Posiada wiedzę o strukturze systemu edukacji oraz funkcjonowania instytucji edukacyjnych, terapeutycznych i pomocowych uczestniczących w procesie diagnozy psychopedagogicznej dziecka. [PPW_DIAGPSYCH _4] |
K_W05 [4/5] |
Wykorzystuje wiedzę teoretyczną z zakresu pedagogiki i psychologii w celu analizowania, interpretowania i diagnozowania problemów edukacyjnych i wychowawczych dziecka przedszkolnego oraz klas I-III. [PPW_DIAGPSYCH _5] |
K_U02 [5/5] |
Posiada wiedzę na temat projektowania i prowadzenia badan diagnostycznych dzieci w wieku przedszkolnym i klasach I-III. [PPW_DIAGPSYCH _6] |
K_U18 [5/5] |
Posiada wiedzę na temat specyfiki funkcjonowania dzieci w kontekście prawidłowości i nieprawidłowości rozwojowych. [PPW_DIAGPSYCH _7] |
K_W13 [5/5] |
Posiada umiejętności diagnostyczne pozwalające na rozpoznawanie sytuacji uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, opracowanie wyników obserwacji i formułowanie wniosków. [PPW_DIAGPSYCH _8] |
K_U02 [5/5] |
Posiada umiejętność komunikacji się z uczniami, rodzicami oraz innymi osobami współuczestniczącymi w procesie diagnozy. [PPW_DIAGPSYCH _9] |
K_K03 [5/5] |
Potrafi posługiwać się podstawowymi ujęciami teoretycznymi w celu analizowania motywów i wzorów ludzkich zachowań, diagnozowania i prognozowania sytuacji oraz analizowania strategii działań praktycznych w odniesieniu do różnych kontekstów działalności pedagogicznej. [PPW_DIAGPSYCH _N1] |
K_U03 [5/5] |
Potrafi dokonywać obserwacji sytuacji i zdarzeń pedagogicznych niezbędnych w procesie diagnozy. [PPW_DIAGPSYCH _N2] |
K_U01 [5/5] |
Jest świadomy istnienia etycznego wymiaru diagnozy jak również konieczności przestrzegania zasad etyki zawodowej, będącej niezbędnym elementem rzetelnej diagnozy. [PPW_DIAGPSYCH _N3] |
K_K01 [5/5] |
Potrafi posługiwać się wiedzą teoretyczną z zakresu pedagogiki, psychologii oraz dydaktyki i metodyki szczegółowej w celu diagnozowania sytuacji pedagogicznych. [PPW_DIAGPSYCH _N4] |
K_U03 [5/5] |
Typ | Opis | Kody efektów modułowych do których odnosi się sposób weryfikacji |
---|---|---|
Egzamin zgodnie z ustaleniami w sylabusie [PPW_DIAGPSYCH_w_1] | Sprawdzenie wiedzy metodycznej ujętej w problematyce wykładów. |
PPW_DIAGPSYCH _1 |
Prace praktyczno-metodyczne , referat [PPW_DIAGPSYCH_w_2] | Zgromadzenie narzędzi służących diagnozie funkcjonowania poznawczego, percepcyjnego, społecznego, emocjonalnego dzieci w wieku wczesnoszkolnym oraz zaprezentowanie jednego z narzędzi. |
PPW_DIAGPSYCH _9 |
Praca pisemna, dyskusja [PPW_DIAGPSYCH_w_3] | Autorefleksja na temat wykorzystania efektów diagnozy w projektowaniu oddziaływań dydaktyczno-wychowawczych.
Opracowanie diagnozy wybranego obszaru rozwoju dziecka. |
PPW_DIAGPSYCH _5 |
Rodzaj prowadzonych zajęć | Praca własna studenta | Sposoby weryfikacji | |||
---|---|---|---|---|---|
Typ | Opis (z uwzględnieniem metod dydaktycznych) | Liczba godzin | Opis | Liczba godzin | |
wykład [PPW_DIAGPSYCH _fns_1] | Metoda podająca z wykorzystaniem prezentacji multimedialnych |
10 | Student przygotowuje się do egzaminu (test pisemny) |
20 |
Egzamin zgodnie z ustaleniami w sylabusie [PPW_DIAGPSYCH_w_1] |
ćwiczenia [PPW_DIAGPSYCH _fns_2] | Metoda uczenia się we współpracy, dyskusja, prezentacja opracowanej |
20 | Student przygotowuje się do grupowych konsultacji dotyczących |
40 |
Prace praktyczno-metodyczne , referat [PPW_DIAGPSYCH_w_2] |
Załączniki |
---|
Opis modułu (PDF) |
Sylabusy (USOSweb) | ||
---|---|---|
Semestr | Moduł | Język wykładowy |
(brak danych) |