Neurodydaktyczne podstawy edukacji Kierunek studiów: Pedagogika przedszkolna i wczesnoszkolna
Kod programu: W3-NMPP19.2019

Nazwa modułu: Neurodydaktyczne podstawy edukacji
Kod modułu: PPW_NPE
Kod programu: W3-NMPP19.2019
Semestr: semestr zimowy 2022/2023
Język wykładowy: polski
Forma zaliczenia: zaliczenie
Punkty ECTS: 1
Opis:
Moduł NEURODYDAKTYCZNE PODSTAWY EDUKACJI zawiera treści z zakresu neuronauk, których przyswojenie pozwala na spojrzenie na proces edukacji z pespektywy jego biologicznego podłoża oraz na planowanie działań pedagogicznych z uwzględnieniem naturalnych mechanizmów neurorozwojowych. Moduł wprowadza podstawowe zagadnienia związane z wpływem zarówno przeszłości ewolucyjnej jak i ontogenezy człowieka na jego kompetencje poznawcze oraz proces edukacji i jego planowanie. Rozumienie naszej ewolucyjnej przeszłości daje narzędzia interpretacyjne oraz pozwalające na planowanie i przewidywanie skuteczności metod dydaktycznych, cech środowiska edukacyjnego oraz jakości relacji . Podstawowe informacje z zakresu fizjologii ośrodkowego układu nerwowego dadzą uczestnikom szansę na zrozumienie reakcji ludzi, zwłaszcza w kontekście relacji niezbędnych do prawidłowego przebiegu procesu edukacji. Zajęcia pozwolą także rozumieć miejsce jakie zajmuje biologia w naukach pedagogicznych oraz potrzebę zdobywania i aktualizowania wiedzy z tego zakresu. Zajęcia modułu zawierają także elementy interpretacji rozwoju kultury w kategoriach ewolucji memetycznej a także jej związków z procesami pozagenetycznego przekazu informacji w tym szczególnie procesu edukacji.
Wymagania wstępne:
Podstawowa wiedza z zakresu biologii na poziomie szkoły średniej.
Literatura podstawowa:
(brak informacji)
Efekt modułowy Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5]
ma wiedzę na temat rozwoju człowieka w cyklu życia zarówno w aspekcie biologicznym, jak i psychologicznym oraz społecznym, w tym w zakresie prawideł rozwoju OUN oraz zmian rozwojowych zachodzących w korze mózgu w okresach krytycznych [PPW_NPE_1]
K_W02 [3/5]
ma wiedzę dotyczącą procesów komunikowania interpersonalnego i społecznego, ich prawidłowości i zakłóceń w szczególności wynikających ze zmian neurorozwojowych [PPW_NPE_2]
K_W13 [3/5] K_W17 [3/5]
zna teorie dotyczące wychowania, uczenia się i nauczania, rozumie różnorodne uwarunkowania tych procesów [PPW_NPE_3]
K_W02 [3/5]
potrafi wykorzystywać wiedzę teoretyczną z zakresu pedagogiki oraz powiązanych z nią dyscyplin w celu analizowania i interpretowania problemów edukacyjnych, wychowawczych, opiekuńczych, kulturalnych i pomocowych, a także motywów i wzorów ludzkich zachowań [PPW_NPE_4]
K_U01 [4/5]
potrafi ocenić przydatność typowych metod, procedur i dobrych praktyk do realizacji zadań związanych z różnymi sferami działalności pedagogicznej w zróżnicowanych środowiskach społecznych uwzględniając możliwości wynikające z etapu rozwoju OUN [PPW_NPE_5]
K_U04 [4/5]
posiada wiedzę na temat rozwoju człowieka w cyklu życia, zarówno w aspekcie biologicznym, jak i psychologicznym oraz społecznym, poszerzoną w odniesieniu do odpowiednich etapów edukacyjnych [PPW_NPE_6]
K_W02 [4/5]
posiada wiedzę na temat procesów komunikowania interpersonalnego i społecznego, w tym w działalności pedagogicznej (dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej), oraz ich prawidłowości i zakłóceń w tym z zakresu działania mechanizmów lustrzanych oraz biologicznego podłoża empatii [PPW_NPE_7]
K_W17 [4/5]
Typ Opis Kody efektów modułowych do których odnosi się sposób weryfikacji
Ocena jakości prac zaliczeniowych [PPW_NPE_w_1]
Uczestnicy zajęć przygotowują pracę zaliczeniową (końcową) w postaci eseju popularno-naukowego na jeden ze wskazanych przez prowadzącego tematów. Prowadzący ocenia zgodność z tematem, jakość merytoryczną, poziom transformacji wiedzy, oraz źródła bibliograficzne wykorzystane do przygotowania pracy.
PPW_NPE_1 PPW_NPE_2 PPW_NPE_3 PPW_NPE_4 PPW_NPE_5 PPW_NPE_6 PPW_NPE_7
Rodzaj prowadzonych zajęć Praca własna studenta Sposoby weryfikacji
Typ Opis (z uwzględnieniem metod dydaktycznych) Liczba godzin Opis Liczba godzin
wykład [PPW_NPE_fns _1]
Wykład ilustrowany z zastosowaniem elementów heurezy dydaktycznej.
10
Lektura proponowanej przez prowadzącego literatury przedmiotu, konsultacje treści i koncepcji prac zaliczeniowych z prowadzącym
20 Ocena jakości prac zaliczeniowych [PPW_NPE_w_1]
Załączniki
Opis modułu (PDF)
Informacje o sylabusach mogą ulec zmianie w trakcie trwania studiów.
Sylabusy (USOSweb)
Semestr Moduł Język wykładowy
(brak danych)