Placówki pedagogiczne we wsparciu rozwoju dziecka (zajęcia terenowe) Kierunek studiów: Pedagogika przedszkolna i wczesnoszkolna
Kod programu: W3-NMPP19.2019

Nazwa modułu: Placówki pedagogiczne we wsparciu rozwoju dziecka (zajęcia terenowe)
Kod modułu: PPW_PLAC-WSPAR
Kod programu: W3-NMPP19.2019
Semestr: semestr zimowy 2019/2020
Język wykładowy: polski
Forma zaliczenia: zaliczenie
Punkty ECTS: 1
Opis:
Zamierzone efekty planuje się osiągnąć dzięki uczestnictwu studentów (w niewielkich grupach typu laboratoryjnego) wraz ze swoim opiekunem (nauczycielem akademickim) w codziennej działalności placówek edukacyjnych, wychowawczych, opiekuńczych, terapeutycznych, pomocowych i innych. 30 godzin zajęć praktycznych w 1 semestrze realizowanych będzie przez studentów w formie zaplanowanej, aktywnej asysty specjalistom w działaniach pedagogicznych podejmowanych w różnych instytucjach skupiających dzieci w wieku przedszkolnym i młodszym szkolnym, np. szkole, przedszkolu, poradni psychologiczno-pedagogicznej, domu dziecka, OREW, świetlicy środowiskowej, placówce prowadzącej wczesne wspomaganie rozwoju dziecka itd. Zakładana forma zajęć stwarza optymalne warunki do zapoznania się studentów ze specyfiką funkcjonowania różnorodnych typów placówek podejmujących wieloraką działalność pedagogiczną oraz nabycia przez nich wstępnych kompetencji pedagogicznych.
Wymagania wstępne:
Student zapoznał się z regulaminem praktyk pedagogicznych, zna zasady gromadzenia dokumentacji (albo protokołowania) oraz warunki zaliczenia praktyki.
Literatura podstawowa:
(brak informacji)
Efekt modułowy Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5]
Wskazuje i charakteryzuje różne środowiska społeczne, w tym instytucje realizujące cele edukacyjne, wychowawcze, opiekuńcze, terapeutyczne, rewalidacyjne i inne specyficzne; posiada uporządkowaną wiedzę dotyczącą specyfiki tych środowisk i procesów w nich zachodzących. [PPW_PLAC-WSPAR _1]
K_W04 [2/5]
Posiada podstawową wiedzę o uczestnikach działalności edukacyjnej, wychowawczej, opiekuńczej, terapeutycznej, pomocowej i innych; określa relacje zachodzące pomiędzy wychowawcą/nauczycielem a wychowankiem/uczniem oraz wskazuje zakres kierunkowych działań realizowanych w konkretnych typach placówek. [PPW_PLAC-WSPAR _2]
K_W05 [2/5]
Prezentuje elementarną wiedzę o metodyce wykonywania typowych zadań, normach, procedurach stosowanych w różnych instytucjonalnych formach działalności pedagogicznej. [PPW_PLAC-WSPAR _3]
K_W10 [1/5]
Stosuje podstawową wiedzę teoretyczną z zakresu pedagogiki oraz powiązanych z nią dyscyplin w celu analizowania i interpretowania sytuacji edukacyjnych, wychowawczych, opiekuńczych, terapeutycznych i innych specyficznych, a także motywów i wzorów ludzkich zachowań. [PPW_PLAC-WSPAR _4]
K_U01 [3/5]
Potrafi ocenić przydatność typowych metod, procedur i dobrych praktyk do realizacji zadań związanych z różnymi sferami działalności pedagogicznej. [PPW_PLAC-WSPAR _5]
K_U04 [3/5]
Ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się zawodowego i rozwoju osobistego, dokonuje samooceny własnych kompetencji i doskonali umiejętności, wyznacza kierunki własnego rozwoju i kształcenia. [PPW_PLAC-WSPAR _6]
K_K01 [4/5] K_K04 [4/5]
Odpowiedzialnie przygotowuje się do swojej pracy, projektuje i wykonuje działania pedagogiczne. [PPW_PLAC-WSPAR_7]
K_K08 [3/5]
Posiada wiedzę na temat głównych środowiskach wychowawczych, ich specyfiki i procesów w nich zachodzących. [PPW_PLAC-WSPAR_N1]
K_W04 [2/5]
Posiada wiedzę na temat struktury i funkcji systemu edukacji - celów, podstaw prawnych, organizacji i funkcjonowania instytucji edukacyjnych, wychowawczych i opiekuńczych. [PPW_PLAC-WSPAR_N2]
K_W05 [1/5]
Potrafi wykorzystywać wiedzę teoretyczną z zakresu pedagogiki oraz psychologii do analizowania i interpretowania określonego rodzaju sytuacji i zdarzeń pedagogicznych, a także motywów i wzorów zachowań uczestników tych sytuacji. [PPW_PLAC-WSPAR_N3]
K_U03 [3/5]
Potrafi samodzielnie zdobywać wiedzę i rozwijać swoje umiejętności związane z działalnością pedagogiczną (dydaktyczną, wychowawczą i opiekuńczą), korzystając z różnych źródeł (w języku polskim i obcym) oraz nowoczesnych technologii. [PPW_PLAC-WSPAR_N4]
K_K01 [4/5] K_K04 [4/5]
Potrafi ocenić przydatność typowych metod, procedur i dobrych praktyk do realizacji zadań dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych związanych z odpowiednimi etapami edukacyjnymi. [PPW_PLAC-WSPAR_N5]
K_U04 [2/5]
Ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności; rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się zawodowego i rozwoju osobistego; dokonuje oceny własnych kompetencji i doskonali umiejętności w trakcie realizowania działań pedagogicznych (dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych). [PPW_PLAC-WSPAR_N6]
K_K01 [3/5] K_K04 [3/5]
Typ Opis Kody efektów modułowych do których odnosi się sposób weryfikacji
Raport z praktyk [PPW_PLAC_WSPAR_w_1]
W raporcie z praktyk powinna znaleźć się charakterystyka zasad organizacji i funkcjonowania placówki, którą student wizytował w ramach praktyki asystenckiej. Student dokonuje zapisu hospitacyjnego zajęć, odnotowuje działania będące przedmiotem realizowanej obserwacji, przeprowadza autoocenę własnych kompetencji (zgodnie z podanymi wzorami dokumentów), ponadto konkluduje raport próbą wyznaczenia kierunku własnego rozwoju i kształcenia.
PPW_PLAC-WSPAR _1 PPW_PLAC-WSPAR _2 PPW_PLAC-WSPAR _3 PPW_PLAC-WSPAR _4 PPW_PLAC-WSPAR _5 PPW_PLAC-WSPAR _6 PPW_PLAC-WSPAR_N1 PPW_PLAC-WSPAR_N2 PPW_PLAC-WSPAR_N3 PPW_PLAC-WSPAR_N4 PPW_PLAC-WSPAR_N5
Rejestr frekwencji [PPW_PLAC_WSPAR_w_2]
Student potwierdza wysoką frekwencją w zajęciach praktycznych, własnym zaangażowaniem w zaplanowane do realizacji działania, potrzebę ciągłego dokształcania się zawodowego i rozwoju osobistego.
PPW_PLAC-WSPAR_7 PPW_PLAC-WSPAR_N6
Rodzaj prowadzonych zajęć Praca własna studenta Sposoby weryfikacji
Typ Opis (z uwzględnieniem metod dydaktycznych) Liczba godzin Opis Liczba godzin
laboratorium [PPW_PLAC-WSPAR _fns1]
Nauczyciel akademicki organizuje czas pobytu w placówce, motywuje do aktywnego uczestniczenia w zajęciach albo obserwacjach, zachęca do wypowiadania sądów i opinii o charakterze merytorycznym.
30
Przygotowanie raportu z praktyk wraz z własnymi spostrzeżeniami i refleksjami.
5 Raport z praktyk [PPW_PLAC_WSPAR_w_1] Rejestr frekwencji [PPW_PLAC_WSPAR_w_2]
Załączniki
Opis modułu (PDF)
Informacje o sylabusach mogą ulec zmianie w trakcie trwania studiów.
Sylabusy (USOSweb)
Semestr Moduł Język wykładowy
(brak danych)