Pedagogika mediów
Kierunek studiów: Pedagogika przedszkolna i wczesnoszkolna
Kod programu: W3-NMPP19.2019

Nazwa modułu: | Pedagogika mediów |
---|---|
Kod modułu: | PPW_PED_M |
Kod programu: | W3-NMPP19.2019 |
Semestr: | semestr zimowy 2022/2023 |
Język wykładowy: | polski |
Forma zaliczenia: | egzamin |
Punkty ECTS: | 1 |
Opis: | Moduł obejmuje wykłady z pedagogiki mediów zakończone egzaminem. Celem zajęć jest pogłębienie wiedzy studenta na temat szeroko pojętych mediów jako środowiska wychowania w kontekście rodziny i szkoły, szans i zagrożeń związanych z mediami tradycyjnymi i tzw. nowymi mediami. Zagadnienia wykładu będą obejmować również możliwość wykorzystania mediów do projektowania działań opiekuńczo - wychowawczych, a także elementy edukacji medialnej, której celem powinno być pogłębienie kompetencji medialnych wychowanka. Zajęcia w formie wykładowej oraz praca własna studenta mają doprowadzić do uzyskania zakładanych efektów kształcenia modułu. |
Wymagania wstępne: | Podstawowa wiedza z zakresu technologii informacyjno-komunikacyjnej; wiedza ogólna. |
Literatura podstawowa: | (brak informacji) |
Efekt modułowy | Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5] |
---|---|
Zna podstawową terminologię z zakresu pedagogiki medialnej, edukacji medialnej oraz nauk o komunikowaniu związanych z treściami nauczania i potrafi zastosować ją w pracy pedagogicznej. [PPW_PED_M_1] |
K_W02 [3/5] |
Ma wiedzę dotyczącą procesów komunikowania społecznego i interpersonalnego poprzez wykorzystanie odpowiednich kanałów komunikacji, a także świadomość zakłóceń tego procesu związanych z zagrożeniami medialnymi. Ma wiedzę o zagrożeniach medialnych i ochronie dziecka lub adolescenta przed nimi. [PPW_PED_M_2] |
K_W17 [4/5] |
Posiada wiedzę o cechach charakterystycznych szeroko rozumianych mediów jako współczesnego środowiska rozwoju i wychowania człowieka. [PPW_PED_M_3] |
K_W02 [5/5] |
Potrafi wskazać źródła informacji i typy nowych technologii, dzięki którym będzie w stanie rozwijać swoje profesjonalne umiejętności związane z projektowaniem procesu dydaktycznego. [PPW_PED_M_4] |
K_U05 [3/5] |
Odpowiedzialnie przygotowuje się do swojej pracy, ma przekonanie o wadze zachowania w sposób profesjonalny i etyczny w zakresie wykorzystania źródeł informacji i komunikatów medialnych w pracy edukacyjnej. [PPW_PED_M_5] |
K_K01 [3/5] |
Ma wiedzę dotyczącą procesów komunikowania społecznego i interpersonalnego poprzez wykorzystanie odpowiednich kanałów komunikacji, a także świadomość zakłóceń tego procesu związanych z zagrożeniami medialnymi. Ma wiedzę o zagrożeniach medialnych i ochronie dziecka lub adolescenta przed nimi. Potrafi odnieść nabytą wiedzę do kontekstu nauczania i wychowania. [PPW_PED_M_N1] |
K_W17 [3/5] |
Posiada podstawową wiedzę na temat szeroko rozumianych mediów jako środowiska rozwoju ucznia oraz modyfikujących proces nauczania-uczenia się. Wie, czym są kompetencje medialno-cyfrowe współczesnego użytkownika mediów i jak można je kształtować. [PPW_PED_M_N2] |
K_W04 [5/5] |
Posiada wiedzę o etyce zwodu nauczyciela w zakresie tworzenia, wykorzystywania i modyfikowania zasobów medialnych w pracy dydaktycznej, w szczególności w zakresie praw autorskich, otwartych licencji i domeny publicznej. [PPW_PED_M_N3] |
K_W09 [4/5] |
Posiada podstawową wiedzę w zakresie praw dziecka oraz ich łamania w przestrzeni medialnej, w szczególności w internecie w zakresie zagrożeń medialnych takich jak: wykorzystywanie wizerunku dziecka, naruszanie dóbr osobistych ucznia, manipulacja. [PPW_PED_M_N4] |
K_W08 [4/5] |
Potrafi ocenić przydatność różnych kanałów medialnych i źródeł informacji w zakresie doskonalenia własnego warsztatu pedagogicznego. [PPW_PED_M_N5] |
K_U02 [2/5] |
Potrafi zaplanować działania (opiekuńcze, wychowawcze, wymagania sprzętowe) zapewniające dziecku optymalnie bezpieczną pracę z mediami oraz pogłębiające kompetencje medialne wychowanka. [PPW_PED_M_N6] |
K_U02 [1/5] |
Typ | Opis | Kody efektów modułowych do których odnosi się sposób weryfikacji |
---|---|---|
Egzamin [PPW_PED_M_w_1] | Egzamin w formie pisemnej uwzględniający zagadnienia z obszaru pedagogiki mediów. |
PPW_PED_M_1 |
Rodzaj prowadzonych zajęć | Praca własna studenta | Sposoby weryfikacji | |||
---|---|---|---|---|---|
Typ | Opis (z uwzględnieniem metod dydaktycznych) | Liczba godzin | Opis | Liczba godzin | |
wykład [PPW_PED_M _fns_1] | Metoda podająca z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej i przykładów praktycznych. |
10 | Zapoznanie się z literaturą obowiązkową i uzupełniającą; przygotowanie do egzaminu. |
20 |
Egzamin [PPW_PED_M_w_1] |
Załączniki |
---|
Opis modułu (PDF) |
Sylabusy (USOSweb) | ||
---|---|---|
Semestr | Moduł | Język wykładowy |
(brak danych) |