Podstawy edukacji przyrodniczej w przedszkolu i klasach I-III Kierunek studiów: Pedagogika przedszkolna i wczesnoszkolna
Kod programu: W3-NMPP19.2019

Nazwa modułu: Podstawy edukacji przyrodniczej w przedszkolu i klasach I-III
Kod modułu: PPW_PEPP
Kod programu: W3-NMPP19.2019
Semestr: semestr letni 2019/2020
Język wykładowy: polski
Forma zaliczenia: zaliczenie
Punkty ECTS: 3
Opis:
Moduł Podstawy edukacji przyrodniczej w przedszkolu i klasach I-III obejmuje treści zawierające wiedzę, umiejętności i kompetencje społeczne niezbędne nauczycielowi do realizacji zadań edukacji o środowisku, w środowisku i dla środowiska, jego znaczenia, elementów oraz sposobów wprowadzania tych informacji w pracy z dziećmi w wieku przedszkolnym i młodszym szkolnym. Celem modułu jest zatem uzyskanie takiego poziomu wiedzy merytorycznej (z geografii, biologii, fizyki, chemii, astronomii) i metodycznej, aby prowadzić skuteczną edukację w tym zakresie Efekty kształcenia pedagogicznego i nauczycielskiego będą realizowane w ramach wykładów, ćwiczeń i pracy własnej studentów oraz wykorzystywane w trakcie śródrocznych praktyk specjalistycznych.
Wymagania wstępne:
Podstawowa wiedza z zakresu Pedagogiki wczesnoszkolnej i przedszkolnej oraz innych subdyscyplin pedagogicznych; wiedza ogólna
Literatura podstawowa:
(brak informacji)
Efekt modułowy Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5]
Student ma uporządkowaną wiedzę na temat wychowania i kształcenia, jego filozoficznych, społeczno-kulturowych, historycznych, biologicznych, psychologicznych i medycznych podstaw i potrafi ją wykorzystać do opisu środowiska przyrodniczego człowieka. [PPW_PEPP_1]
K_W01 [4/5]
Student ma wiedzę o różnych rodzajach instytucji życia społecznego oraz zachodzących między nimi relacji; zna możliwości ich wykorzystania we wprowadzaniu zagadnień edukacji przyrodniczej w pracy z dziećmi w wieku przedszkolnym i młodszym szkolnym. [PPW_PEPP_2]
K_W05 [4/5]
Student potrafi ocenić przydatność typowych metod, procedur i dobrych praktyk do realizacji zadań związanych z edukacją przyrodniczą dzieci młodszych. [PPW_PEPP_3]
K_U04 [3/5]
Student potrafi pracować w zespole pełniąc różne role; umie przyjmować i wyznaczać zadania, ma elementarne umiejętności organizacyjne pozwalające na realizację celów związanych z projektowaniem i podejmowaniem działań profesjonalnych, przygotowywanymi rozwiązaniami metodycznymi itp. [PPW_PEPP_4]
K_U10 [5/5] K_U14 [5/5] K_U19 [5/5]
Student jest przygotowany do aktywnego uczestnictwa w grupach, organizacjach i instytucjach realizujących działania pedagogiczne i zdolny do porozumiewania się z osobami będącymi i niebędącymi specjalistami w danej dziedzinie. [PPW_PEPP_5]
K_K04 [4/5] K_K05 [4/5]
Student posiada wiedzę na temat rozwoju człowieka w cyklu życia, zarówno w aspekcie biologicznym, jak i psychologicznym oraz społecznym oraz wiedzę na temat biologicznego, geograficznego, fizycznego, chemicznego środowiska człowieka. [PPW_PEPP_N1]
K_W02 [5/5]
Student posiada wiedzę na temat struktury i funkcji systemu edukacji - celów, podstaw prawnych, organizacji i funkcjonowania instytucji edukacyjnych, wychowawczych i opiekuńczych i możliwości ich wykorzystania w procesie zapoznawania dzieci młodszych ze środowiskiem przyrodniczym. [PPW_PEPP_N2]
K_W05 [4/5]
Student wykazuje umiejętność uczenia się i doskonalenia własnego warsztatu pedagogicznego z wykorzystaniem nowoczesnych środków i metod pozyskiwania, organizowania i przetwarzania informacji i materiałów. [PPW_PEPP_N3]
K_U05 [5/5]
Student potrafi ocenić przydatność typowych metod, procedur i dobrych praktyk do realizacji zadań dydaktycznych, potrafi analizować własne działania pedagogiczne (dydaktyczne, wychowawcze i opiekuńcze) i wskazywać obszary wymagające modyfikacji, potrafi eksperymentować i wdrażać działania innowacyjne. [PPW_PEPP_N4]
K_U04 [5/5]
Typ Opis Kody efektów modułowych do których odnosi się sposób weryfikacji
Prace praktyczno-metodyczne, projekty, dyskusja i ocena propozycji [PPW_PEPP_w_1]
Metodyczne ujęcie zagadnień merytorycznych z zakresu geografii, fizyki, biologii, chemii, ekologii itp. w sposób przystępny dla dzieci w wieku przedszkolnym i młodszym szkolnym na podane tematy. Sprawdzenie wiedzy metodycznej studentów podczas oceny przygotowanych projektów i rozwiązań metodycznych.
PPW_PEPP_1 PPW_PEPP_2 PPW_PEPP_3 PPW_PEPP_4 PPW_PEPP_5 PPW_PEPP_N1 PPW_PEPP_N3 PPW_PEPP_N4
Praca pisemna [PPW_PEPP_w_2]
Ocena przydatności wybranych rozwiązań metodycznych, środków, form pracy zastosowanych w proponowanym temacie edukacji przyrodniczej.
PPW_PEPP_2 PPW_PEPP_3 PPW_PEPP_N2 PPW_PEPP_N3 PPW_PEPP_N4
Rodzaj prowadzonych zajęć Praca własna studenta Sposoby weryfikacji
Typ Opis (z uwzględnieniem metod dydaktycznych) Liczba godzin Opis Liczba godzin
wykład [PPW_PEPP_fns_1]
Wykład z wykorzystaniem prezentacji multimedialnych
10
Zapoznanie z literaturą podstawową i uzupełniającą
35 Praca pisemna [PPW_PEPP_w_2]
ćwiczenia [PPW_PEPP_fns_2]
Omówienie projektów, propozycji i rozwiązań metodycznych dostępnych na rynku oraz przygotowanych przez studentów; Opracowanie przykładów rozwiązań metodycznych związanych z tematyką edukacji przyrodniczej.
10
Zapoznanie się z literaturą podstawową i uzupełniającą oraz publikacjami dla dzieci młodszych dotyczącymi tematyki edukacji społecznej; przygotowanie pracy pisemnej na wskazany temat; przygotowanie się do dyskusji.
35 Prace praktyczno-metodyczne, projekty, dyskusja i ocena propozycji [PPW_PEPP_w_1] Praca pisemna [PPW_PEPP_w_2]
Załączniki
Opis modułu (PDF)
Informacje o sylabusach mogą ulec zmianie w trakcie trwania studiów.
Sylabusy (USOSweb)
Semestr Moduł Język wykładowy
(brak danych)