Podstawy kształcenia kultury fizycznej dziecka
Kierunek studiów: Pedagogika przedszkolna i wczesnoszkolna
Kod programu: W3-NMPP19.2019

Nazwa modułu: | Podstawy kształcenia kultury fizycznej dziecka |
---|---|
Kod modułu: | PPW_POD_KFD |
Kod programu: | W3-NMPP19.2019 |
Semestr: | semestr zimowy 2020/2021 |
Język wykładowy: | polski |
Forma zaliczenia: | zaliczenie |
Punkty ECTS: | 2 |
Opis: | Moduł przygotowuje studentów do zapoznania z podstawowymi wiadomościami w zakresie nauczania przedmiotu kultura fizyczna w pedagogice przedszkolnej i wczesnoszkolnej. Nakreśla biologiczne i kulturowe uwarunkowania aktywności ruchowej. Zwraca uwagę na wiedzę dziecka jako warunek dbania o sprawność i potrzeby zdrowotne. Przedstawia wskazania do pracy z dziećmi ze względu na potrzeby a także zaburzenia i dysfunkcje. Zapoznaje z zasadami kształcenia i wychowania w zajęciach ruchowych małego dziecka. Określa cele i funkcje przedmiotu. Wprowadza zasady gry, opis pozycji gimnastycznych, zasady prowadzenie zbiórek itp. Określa jednostkę metodyczną w przedszkolu oraz lekcje w szkole jako podstawową formę organizacyjną a także podkreśla znaczenie zajęć pozalekcyjnych. |
Wymagania wstępne: | Podstawowa wiedza z zakresu Pedagogiki wczesnoszkolnej i przedszkolnej oraz biomedycznych podstaw rozwoju dziecka. |
Literatura podstawowa: | (brak informacji) |
Efekt modułowy | Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5] |
---|---|
zna i potrafi wskazać cele kultury fizycznej i wychowania fizycznego, rozumie wychowawczo-zdrowotne wartości zajęć kultury fizycznej; ma elementarną wiedzę o bezpieczeństwie i higienie pracy; zna zasady pracy w zakresie wf w szkole i poza szkołą; zna formy organizacyjne procesu wf. [PPW_POD_KFD_1] |
K_W11 [3/5] |
ma elementarną wiedzę na temat znaczenia kultury fizycznej w życiu codziennym, zna terminologię i zastosowanie w obrębie pokrewnych dyscyplin; ma podstawową wiedzę na temat rozwoju człowieka w aspekcie biologicznym, psychologicznym oraz społecznym [PPW_POD_KFD_2] |
K_W01 [3/5] |
Potrafi łączyć teorię z praktyką, wykazuje się kreatywnością w rozwiązywaniu problemów dydaktycznych. Zna etapy rozwoju dziecka i ma świadomość jego potrzeb. [PPW_POD_KFD_3] |
K_U02 [3/5] |
potrafi wykorzystywać podstawową wiedzę teoretyczną z zakresu kultury fizycznej w celu analizowania i interpretowania problemów edukacyjnych, wychowawczych i potrafi precyzyjnie wypowiadać się na ten temat, potrafi wykorzystać podstawową wiedzę teoretyczną z zakresu kultury fizycznej oraz wychowania fizycznego do prowadzenia zajęć ruchowych w przedszkolu i szkole podstawowej. [PPW_POD_KFD_4] |
K_U02 [3/5] |
Potrafi samodzielnie dobrać metody pracy, formy i środki dydaktyczne podczas pracy z dziećmi w różnych warunkach - sala gimnastyczna, środowisko naturalne, pory roku. [PPW_POD_KFD_5] |
K_U02 [4/5] |
posiada umiejętność właściwej i efektywnej organizacji własnej pracy, a także indywidualnej i zespołowej; posiada umiejętność efektywnej współpracy i integracji z nauczycielami i uczniami podczas realizacji zajęć i zadań zespołowych; pamięta o BHP w czasie zajęć ruchowych; posiada umiejętność korzystania z różnych źródeł wiedzy i stosowania nowoczesnych technologii informatycznych; korzysta z literatury przedmiotu polskich i zagranicznych autorów; ma świadomość wartości i poszanowania dziedzictwa naturalnego i kulturalnego regionu, kraju lub świata oraz dostrzega jego ważność i aktualność dla budowania społeczeństwa obywatelskiego [PPW_POD_KFD_6] |
K_K02 [3/5] |
Typ | Opis | Kody efektów modułowych do których odnosi się sposób weryfikacji |
---|---|---|
Kolokwium [PPW_POD_KFD_w_1] | znajomość problematyki przedmiotu zawartej w treściach ćwiczeń |
PPW_POD_KFD_1 |
Scenariusz zajęć [PPW_POD_KFD_w_2] | umiejętność konstruowania scenariuszy dziennych z treściami kultury fizycznej i wychowania fizycznego w przedszkolu i szkole w klasach 1-3 |
PPW_POD_KFD_3 |
Prezentacja [PPW_POD_KFD_w_3] | praktyczna prezentacja ciekawych ćwiczeń i propozycji metodycznych zawartych w autorskich scenariuszach |
PPW_POD_KFD_4 |
Rodzaj prowadzonych zajęć | Praca własna studenta | Sposoby weryfikacji | |||
---|---|---|---|---|---|
Typ | Opis (z uwzględnieniem metod dydaktycznych) | Liczba godzin | Opis | Liczba godzin | |
ćwiczenia [PPW_POD_KFD_fns_1] | dyskusja, metoda uczenia we współpracy, metoda ćwiczeń praktycznych |
10 | Zapoznanie się z literaturą obowiązkową i uzupełniającą; przygotowanie prac zaliczeniowych oraz przygotowanie do kolokwium. |
50 |
Kolokwium [PPW_POD_KFD_w_1] |
Załączniki |
---|
Opis modułu (PDF) |
Sylabusy (USOSweb) | ||
---|---|---|
Semestr | Moduł | Język wykładowy |
(brak danych) |