Metodyka edukacji społecznej i przyrodniczej w przedszkolu i klasach I-III
Kierunek studiów: Pedagogika przedszkolna i wczesnoszkolna
Kod programu: W3-SMPP19.2019

Nazwa modułu: | Metodyka edukacji społecznej i przyrodniczej w przedszkolu i klasach I-III |
---|---|
Kod modułu: | PPW_MESPP |
Kod programu: | W3-SMPP19.2019 |
Semestr: | semestr zimowy 2020/2021 |
Język wykładowy: | polski |
Forma zaliczenia: | zaliczenie |
Punkty ECTS: | 2 |
Opis: | Moduł edukacji społeczno-przyrodniczej obejmuje treści zawierające wiedzę, umiejętności i kompetencje społeczne niezbędne nauczycielowi do realizacji zadań edukacji o środowisku, w środowisku i dla środowiska dzieci w wieku przedszkolnym i młodszym szkolnym. Celem modułu jest zatem uzyskanie takiego poziomu wiedzy merytorycznej (z geografii, biologii, historii, etnografii, fizyki, chemii, materiałoznawstwa, techniki, astronomii, nauk społecznych) i metodycznej, aby prowadzić skuteczną edukację społeczno-przyrodniczą. Efekty kształcenia pedagogicznego i nauczycielskiego będą realizowane w ramach wykładów, ćwiczeń i pracy własnej studentów i śródrocznych praktyk specjalistycznych. |
Wymagania wstępne: | Podstawowa wiedza z zakresu Pedagogiki wczesnoszkolnej i przedszkolnej oraz innych subdyscyplin pedagogicznych, Podstaw edukacji społecznej w przedszkolu i klasach I-III, Podstaw edukacji przyrodniczej w przedszkolu i klasach I-III; wiedza ogólna |
Literatura podstawowa: | (brak informacji) |
Efekt modułowy | Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5] |
---|---|
Posiada podstawową wiedzę z zakresu podstaw metodyki edukacji społeczno-przyrodniczej, w tym znajomość elementarnych zasad edukacji społecznej, geograficznej, biologicznej, historycznej, etnograficznej, fizycznej, technicznej itp., zna zasady zapoznawania dzieci z najbliższym otoczeniem, uwarunkowania psychologiczne i fizjologiczne nabywania umiejętności obserwacji, porównywania, analizy, ustalania związków przyczynowo-skutkowych. [PPW_MESPP_1] |
K_W02 [5/5] |
Zna cele, metody i formy pośredniego i bezpośredniego poznawania otoczenia przez dzieci harmonijnie rozwinięte oraz z uczniami o specjalnych potrzebach edukacyjnych w zależności programowej i metodycznej w kontekście obowiązujących rozporządzeń i przyjętych regulacji organizacyjnych. [PPW_MESPP_2] |
K_W05 [5/5] |
Potrafi opisać i ocenić działania metodyczne w zakresie edukacji społeczno-przyrodniczej w oparciu o opracowania teoretyczne różnych autorów oraz uzasadnić własne pomysły, wątpliwości i sugestie wynikające z realizacji zadań metodycznych edukacji społeczno-przyrodniczej w przedszkolu i klasach początkowych. [PPW_MESPP_3] |
K_U01 [4/5] |
Potrafi ocenić odpowiedniość i skuteczność metod, procedur i praktycznych rozwiązań do realizacji zadań związanych z edukacja społeczno-przyrodniczą w przedszkolu i klasach początkowych. [PPW_MESPP_4] |
K_U01 [5/5] |
Odpowiedzialnie przygotowuje się do swojej pracy, projektuje i wykonuje działania w zakresie edukacji społeczno-przyrodniczej w przedszkolu i klasach początkowych. [PPW_MESPP_5] |
K_K01 [4/5] |
Posiada podstawową wiedzę merytoryczną z zakresu biologii, geografii, historii, etnografii, materiałoznawstwa, fizyki itp. Dla wprowadzania tych zagadnień w pracy z dziećmi w wieku przedszkolnym i młodszym szkolnym. [PPW_MESPP_N1] |
K_W02 [4/5] |
Posiada wiedzę o współczesnych teoriach edukacji o środowisku, w środowisku i dla środowiska oraz nabywania umiejętności teoretycznych, praktycznych i społecznych w pracy z dziećmi w przedszkolu i klasach I-III. [PPW_MESPP_N2] |
K_W02 [3/5] |
Potrafi posługiwać się wiedzą teoretyczną z zakresu psychologii nauczania-uczenia się oraz dydaktyki i metodyki edukacji społeczno-przyrodniczej w celu diagnozowania, analizowania i projektowania działań praktycznych w pracy z uczniami klas I-III i dziećmi w wieku przedszkolnym. [PPW_MESPP_N3] |
K_U01 [4/5] |
Potrafi samodzielnie zdobywać wiedzę i rozwijać umiejętności zawodowe związane z przygotowaniem metodycznym, korzystając z zasobów wiedzy z innych źródeł nauki i nowoczesnych technologii. [PPW_MESPP_N4] |
K_U05 [5/5] |
Potrafi ocenić przydatność metod, środków dydaktycznych i założeń organizacyjnych do realizacji zadań dydaktycznych z zakresu z zakresu edukacji społeczno-przyrodniczej dziecka. [PPW_MESPP_N5] |
K_U04 [5/5] |
Potrafi trafnie dobrać i wykorzystać materiały i środki dydaktyczne w celu projektowania i realizowania działań metodycznych w zakresie edukacji społeczno-przyrodniczej dziecka [PPW_MESPP_N6] |
K_U02 [5/5] |
Potrafi analizować własne działania metodyczne z zakresu edukacji społeczno-przyrodniczej dziecka i wdrażać działania innowacyjne [PPW_MESPP_N7] |
K_U03 [5/5] |
Ma świadomość poziomu własnej wiedzy i umiejętności z zakresu zagadnień edukacji społeczno-przyrodniczej. [PPW_MESPP_N8] |
K_K01 [4/5] |
Przygotowuje się do pracy, projektuje i wykorzystuje działania metodyczne z zakresu edukacji społeczno-przyrodniczej dziecka z pełną odpowiedzialnością pedagogiczną. [PPW_MESPP_N9] |
K_K07 [5/5] |
Typ | Opis | Kody efektów modułowych do których odnosi się sposób weryfikacji |
---|---|---|
Prace praktyczno-metodyczne [PPW_MESPP_w_1] | Metodyczne ujęcie zagadnień merytorycznych z zakresu biologii, historii, nauk społecznych, geografii, etnografii, fizyki itp. w sposób przystępny dla dzieci w wieku przedszkolnym i młodszym szkolnym na podane tematy. |
PPW_MESPP_1 |
Praca pisemna, dyskusja [PPW_MESPP_w_2] | Ocena przydatności wybranych rozwiązań metodycznych, środków, form pracy stosowanych w edukacji społeczno-przyrodniczej . |
PPW_MESPP_1 |
Rodzaj prowadzonych zajęć | Praca własna studenta | Sposoby weryfikacji | |||
---|---|---|---|---|---|
Typ | Opis (z uwzględnieniem metod dydaktycznych) | Liczba godzin | Opis | Liczba godzin | |
wykład [PPW_MESPP_fs_1] | Wykład z wykorzystaniem prezentacji multimedialnych |
15 | Zapoznanie z literaturą podstawową i uzupełniającą |
15 |
Praca pisemna, dyskusja [PPW_MESPP_w_2] |
ćwiczenia [PPW_MESPP_FS_2] | Omówienie projektów, propozycji i rozwiązań metodycznych dostępnych na rynku oraz przygotowanych przez studentów.
Opracowanie przykładów rozwiązań metodycznych związanych z tematyką edukacji społeczno- przyrodniczej |
15 | Zapoznanie się z literaturą podstawową i uzupełniającą oraz publikacjami dla dzieci młodszych dotyczącymi tematyki edukacji społecznej i przyrodniczej; przygotowanie pracy pisemnej na wskazany temat; przygotowanie się do dyskusji |
15 |
Prace praktyczno-metodyczne [PPW_MESPP_w_1] |
Załączniki |
---|
Opis modułu (PDF) |
Sylabusy (USOSweb) | ||
---|---|---|
Semestr | Moduł | Język wykładowy |
(brak danych) |